|

لوله کاروگیت چیست؟

بدلیل کاربرد بسیار بالای لوله کاروگیت در زهکشی و انتقال فاضلاب، در این مقاله به معرفی این محصول پرداخته ایم. با ما همراه باشید...

لوله کاروگیت لوله ای است با یک سری برجستگی ها و شیارهای موازی روی سطح آن که قابلیت تحمل فشار را برای این سری از لوله‌ها ایجاد کرده است. این لوله را میتوان از فولاد یا پلاستیک مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا PVC ساخت. همچنین میتوان آن را دفن کرده و یا روی زمین به کار برد که هر کدام از این روشها دارای مزایا و معایبی است. لوله‌های کاروگیت در کاربردهایی مانند لوله کشی که انعطاف پذیری، دوام و استحکام از ویژگیهای مهم پروژه هستند، استفاده می‌شود تا اعتماد کامل را به پروژه بیافزاید.

لوله کاروگیت چیست؟

کاربرد اندازه‌های مختلف لوله کاروگیت

لوله کاروگیت سایز کوچک را میتوان در کاربردهای رایجی مانند لوله‌کشی عادی که برای حمل رواناب از ناودانهای روی لبه بام خانه استفاده می‌شود، مشاهده کرد. لوله‌های سایز بزرگتر به عنوان انتقال دهنده آب طوفان و بعنوان معبر آب زیر پلها و کنار جاده‌ها استفاده می‌شود. انعطاف پذیری لوله‌های موجدار باعث می‌شود که برای مصارف مختلف مناسب تر از لوله‌های صاف باشد زیرا در صورت استفاده از لوله کاروگیت امکان شکنندگی را از بین میبرد. درجه کاروگیتی با ارتفاع برآمدگی‌ها اندازه گیری می‌شود، یعنی هرچقدر قطر لوله بیشتر باشد همان مقدار ارتفاع برآمدگیها بیشتر است. علاوه بر برآمدگی معیاری دیگر وجود دارد و آن تعداد برآمدگی‌ها است که هرچه این عدد بیشتر باشد، لوله انعطاف پذیری بیشتری دارد.

ویژگی‌های ساختاری لوله کاروگیت

ساختار لوله کاروگیت به طوری است که در زمان دفن کردن تا حدی توسط خاکی که اطراف آن را احاطه کرده است پشتیبانی می‌شود. فشار خاک باعث ایجاد فشار در اطراف محیط لوله می‌شود و در واقع تنش وارده بر خود لوله را کاهش میدهد و این باعث می‌شود لوله در مقابل فشارهای وارد از هر طرف را به طرف دیگر منتقل کند. همچنین انعطاف پذیری بیشتر لوله با عملکرد بهتر در زمان نصب مرتبط است، به این صورت که اگر طبق دستورالعمل ارائه شده توسط کارخانه سازنده اقدام کنید، در طی 50 سال آینده قطعا به مشکل برنخواهید خورد.

اغلب کارهای زیرزمینی پرهزینه و زمان بر هستند، بنابراین لوله کشی که عمر مفید لوله را افزایش میدهد بسیار مهم است تا بار دیگر با هزینه‌های گزاف روبرو نشوید. لوله‌های کاروگیت یا HDPE به طور معمول برای عمر مفید 50، 75 یا حتی 100 سال یا بیشتر رتبه بندی می‌شوند به طوری که به صورت کامل دغدغه انجام دوباره کار زیرزمینی را از بین میبرد.

لوله‌های کاروگیت با سایز بزرگتر اغلب برای انتقال آب طوفان و پل سازی استفاده می‌شود.

نکات مهم در مورد لوله کاروگیت

برای کاربردهایی که نیاز به دفن لوله کاروگیت و مقاومت در برابر شرایط محیطی دارند، ملاحظات مهندسی بیشتری باید در نظر گرفته شود تا در طولانی مدت به مشکل برنخورد. pH خاک و مقاومت الکتریکی برای لوله فولادی در نظر گرفته می‌شود و برای لوله پلی اتیلنی در واقع اهمیت خاصی ندارد. هر چند که pH و مقاومت باید در محدوده مناسب قرار گیرند یا لوله باید برای مقاومت در برابر انواع احتمالات توسط مواد خاص پوشانده شود. پوششهای رایج امروزی برای لوله‌های فولادی شامل روی، آلومینیوم، پلیمر و قیر است. اما در اکثر موارد کارخانه تولید کننده اعلام می کند که لوله پلاستیکی میتواند محدوده pH بسیار وسیع تری را تحمل کند و رسانایی ندارد به همین دلیل مقاومت الکتریکی یک عامل تعیین کننده برای انتخاب لوله کاروگیت پلی اتیلنی نیست.

آب جریان یافته در لوله کاروگیت می تواند مواد اضافی چسبنده را در داخل لوله ایجاد کند یا زباله‌ها را در این مواد چسبنده به دام بیندازد. کارشناسان در برخی از کاربردها، پوشش یا آستر را توصیه می کنند که می تواند جریان یافتن آب و مواد اضافی را از طریق آن ها بهبود ببخشد تا هیچ گرفتگی رخ ندهد هرچند که این اتفاق بسیار نادر است. توجه داشته باشید که گفته‌هایمان در مورد داخل لوله می‌باشد زیرا لوله را به صورت موجدار در قسمت بیرونی و سطح داخل صاف میسازند.

روش اتصال لوله کاروگیت

شاخه‌های لوله کاروگیت با روشهای مختلفی به هم متصل می‌شوند. برخی از لوله‌ها با اتصالاتی به نام نر و مادگی در دو انتهای یک شاخه تولید می‌شوند. این بخش ها با یک واشر برای آب بندی کامل مسیر لوله در کنار هم قرار گرفته و به صورت بدون درز متصل می‌شوند. البته شاخه‌های لوله را میتوان در کاربردهای خاص و به تشخیص مهندس ناظر فقط با استفاده از همان نر و مادگی اتصال داد (همانطور که گفته شد، تشخیص استفاده از واشر و یا عدم استفاده آن با مهندس ناظر می‌باشد).

لوله‌های کاروگیت را می توان در طولهای 6 و 12 متری و در سایزهای کوچکتر از 110 میلیمتر به صورت کلاف تولید کرده و به محل نصب تحویل داد. البته خود سایز 110 با توجه به مقاومت آن میتواند به صورت کلاف و یا شاخه ای تولید گردد و این موضوع در زمان سفارش گذاری توسط کارشناس اعلام خواهد شد. شاخه‌ها فقط در صورت لزوم بریده می‌شوند تا تعداد اتصالات به حداقل برسد مگر اینکه سایزهای بزگتر از 2500 میلیمتر که به صورت یک متری نیز قابل سفارش می‌باشند زیرا که قیمت و کاربردهای این سایز و بزرکتر از آن محدود است.

لوله کاروگیت زهکش

لوله زهکش

گاهی این لوله‌ها بعنوان لوله زهکش مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این لوله برای زهکشی زیرسطحی با استفاده از لوله سوراخ دار (لوله کاروگیت زهکش) انجام می‌شود. گاهی این لوله زهکش برای جمع آوری آب اضافی زیر خاک در پروژه مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی برای ته نشین کردن آب در داخل خاک اطراف لوله است (آبیاری).

زمانی که بخواهیم آب را به خاک برسانیم باید سوراخها به سمت پایین و یا با زاویه 45 درجه باشند تا سوراخها اجازه بدهند رواناب به خاکهای اطراف نفوذ کند. در این شرایط برای جلوگیری از نفوذ خاک، ممکن است با پارچه مشبکی پوشانده شود (توسط ژئوتکستایل) که اجازه میدهد مایع از لوله خارج شود اما از ورود خاک و زباله جلوگیری میکند. زمانی هم که بخواهیم آب اضافی خاک را جمع کنیم باید سوراخها را رو به بالا و بهمراه یک ژئوتکستایل به کار ببریم تا آب جمع شده از قسمت پایینی و سوراخ نشده بتواند به سمت بخش جمع آوری آب اضافی جاری شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها