|

خبر مهم مجلس درباره اجرای همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

جزئیات اجرای همسان‌سازی، متناسب‌سازی و میزان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد.

خبر مهم مجلس درباره اجرای همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

به گزارش شبکه شرق، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از خردادماه ۱۴۰۳، اجرایی می‌شود.

یک نماینده مجلس گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خرداد ماه ۱۴۰۳، اجرایی خواهد شد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس در حاشیه نشست ارائه گزارش و رسالت صندوق‌های بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال در جمع خبرنگاران اظهارداشت: منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه لحاظ شد؛ در جداول نهایی، سهم ۴۰ درصدی برای اجرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری تصویب شد.

او بیان داشت: این موضوع به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال شده است؛ تا قبل پایان اردیبهشت ماه، ان‌اشاءالله نهایی شده و از خرداد ماه اجرایی خواهد شد. ۴۰ درصد میزان افزایش است و سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نیز دو مورد افزایش ۳۰ درصدی خواهیم داشت.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس تورم نیست، گفت: مجلس در این زمینه ورود اولیه داشته ولی روزهای پایانی مجلس یازدهم است؛ اگر این مساله به سرانجام نرسد، در مجلس جدید پس از هفتک خرداد در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد.

این نماینده مجلس بیان داشت: آنچه ما الان حکم قانونی داریم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری است ولی در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مجلس دوازدهم پیگیری خواهد شد؛ حکم قانون و مبنای مجلس، میزان تورم است و اینکه چقدر تناسب‌سازی خواهد بود را مجلس پیگیری می‌کند.

تایید مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و تایید آن را قبلاً اعلام کردیم اما ما درباره لایحه برنامه هفتم ایرادات و ابهامات دیگری داشتیم که در حال رفت‌و‌آمد میان مجلس و شورای نگهبان است و پس از رفع این ایرادات لایحه به طور کامل ابلاغ می‌شود. طبق مفاد این مصوبه نیز قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

مشکل تاخیر در برقراری حقوق بازنشستگان رفع شد؟

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری مستمری رفع شد.

به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، با پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلسات تخصصی با معاونین صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص مشکلات و چالش‌های اصلی بازنشستگان کشوری در حوزه فنی؛ تأخیرهای بعضاً چندین ماهه در صدور احکام برقراری مستمری بازنشستگان کشوری که به دلیل قصور دستگاه‌ها در ارسال مدارک ایجاد شده بود، مرتفع شد.

بر این اساس طی بخشنامه صندوق بازنشستگان کشوری به کلیه واحدهای تابعه و ادارات استانی مقرر شد، در صورت وجود نقص در مدارک بازنشستگان، چنانچه نواقص در خصوص مواردی نظیر؛ تأخیر در نقل و انتقال حق بیمه، عدم پرداخت کسور سنوات ارفاقی و اشتباه در مقطع زمانی معافیت کسور سنوات خدمت باشد، به مدت چهار ماه و به میزان ۷۵ درصد میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول برداشت کسور بازنشستگی در دو سال آخر اشتغال را به نسبت سنوات خدمت، به عنوان حواله موقت به فرد بازنشسته پرداخت کنند.

با این اقدام معضل پنجاه ساله تأخیر در برقراری حقوق بازنشستگان کشوری که بسیار مورد اعتراض بازنشستگان گرامی بود، رفع شد.

همچنین در راستای اعتراض بازنشستگان کشوری مبنی بر قصور برخی دستگاه‌های اجرایی در ارسال به موقع پرونده خدمتی مستخدم قبل از صدور حکم بازنشستگی توسط دستگاه ذی‌ربط؛ با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور مراتب اصلاح موضوع توسط صندوق بازنشستگی کشوری طی بخشنامه‌ای خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها