|

چند تکنیک مهم در تمرین ساز دهنی

چند تکنیک مهم در تمرین ساز دهنی

بعد از انتخاب و خرید ساز دهنی مناسب، تمرین یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در هنگام یادگیری موسیقی است. گاهی اوقات هنرجویان در هنگام تمرین از تکنیک های غلط استفاده می کنند که باعث می شود با مشکلات متنوعی در هنگام نواختن رو‌به‌رو شوند و آنها را برای ادامه تمرین دلسرد می کند حتی گاهی باعث می شود نواختن قطعه مورد نظر را نیمه رها کنند. ترفند و تکنیک ها اگر به درستی اجرا شوند باعث افزایش کیفیت تمرین موسیقی می‌شوند. در این مقاله به بیان چند ترفند در هنگام تمرین موسیقی و سازدهنی می‌پردازیم: 

تکنیک های سازدهنی

سازدهنی، سازی کوچک با اوای دلنشین است که در سبک های مختلف موسیقی می توان از آن استفاده کرد. شاید نواختن این ساز کاری سخت به نظر برسد ولی استفاده از  سازدهنی آن طور که فکر می کنید مشکل نیست با این حال نواختن این ساز هم مانند دیگر ساز ها نیاز به تمرین و حوصله دارد. در ادامه به چند تکنیک در هنگام تمرین و یادگیری ساز دهنی می‌پردازم:

پاکر

در روش پاکر یا اجرای تک نتی فرد با دمیدم فقط در یک سوراخ سازدهنی صدای تنها همان سوراخ را تولید می‌کند. این کار باعث افزایش تمرکز و دقت در هنگام اجرای می‌شود زیرا که فرد باید دقت بسیاری داشته باشد تا سوراخ های کناری صدای تولید نکنند و فقط در یک سوراخ عمل دم را انجام دهد.

ویبره

ویبره یکی از تکنیک های پرکاربرد در نواختن موسیقی است. این تکنیک به دو روش دستی و دهانی انجام می‌شود ویبره‌ی دستی نسبت به ویبره دهانی اسان تر است زیرا کاری که نوازنده انجام می‌دهد با دست و قابل دیدن است.

ویبره دستی

در ویبره دستی نوازنده با یک دست خود سازدهنی را می گیرد به طوری که پشت سازدهنی باز باشد و یک حفره در پشت سازدهنی تشکیل شود. نوازنده در هنگام نواختن موسیقی دست خود را بر روی حفره ی پشت ساز دهنی به سرعت حرکت می‌دهد و باعث ایجاد ویبره در موسیقی می‌شود.

ویبره دهانی

ویبره دهانی نسبت به ویبره دستی از جذابیت بیشتری برخوردار است ولی در عین حال انجام ان سخت تر می باشد. این ویبره به وسیله دهان انجام می شود برای همین شنونده قادر به دیدن ان نیست. ویبره دهانی به سه دسته ی ویبره زبانی، ویبره گلویی و ویبره دیافراگم تقسم می شود.

واه واه

این تکنیک به تکنیک ویبره دستی شباهت دارد و اگر تکنیک ویبره دستی را به خوبی یادگرفته‌اید انجام این تکنیک برایتان آسان است. در ویبره دستی نوازنده دست خود را پشت سر هم بر حفره ی پشت ساز دهنی میکشید ولی در تکنیک واه واه فقط یک بار دست خود را حرکت می‌دهد و باعث تغییر فرکانس و ایجاد صدای واه واه می‌شود.

گلیساندو

یکی از تکنیک هایی است که برای اجرای دو نت استفاده می شود. در این تکنیک تمام نت های میان دو نت، چه مکش باشد چه دمش اجرا می‌شوند. در این تکنیک سرعت عمل اهمیت بسیاری دارد زیرا می‌تواند باعث شود از نظر دیرند قطعه به مشکل بر بخورد. 

ترفند های تمرین موسیقی

علاوه بر موارد ذکر شده تکنیک هایی دیگری نیز مانند دوبل نت، اسلاید و تریل نیز وجود دارند. در ادامه به چند ترفند در هنگام تمرین موسیقی می‌پردازیم:

ترفند های تمرین موسیقی

تعیین هدف و برنامه ریزی

اولین قدم در یادگیری موسیقی تعیین هدف است. داشتن هدف باعث بهبود کیفیت تمرین می شود و به هنرجوی انگیزه‌ای برای نواختن موسیقی می‌دهد که باعث می‌شود مشکلات به وجود امده در هنگام تمرین را با حوصله برطرف کند و از ادامه تمرین خسته نشود. برای تمرین خود برنامه ریزی کنید و زمان معینی را به ان اختصاص بدهید زیرا که تمرین منظم و مداوم، مهارت های شما را افزایش می دهد.

گرم کردن

قبل از شروع تمرین زمانی را به گرم کردن اختصاص بدهید. گرم کردن باعث می شود که بازدهی شما در هنگام تمرین افزایش یابد و احتمال اسیب دیدن عضلات و مفاصل درگیر در هنگام نوارندگی کمتر می‌شود.

مترونوم

استفاده از مترونوم به ریتم شما کمک می‌کند و وقفه های هنگام اجرا را از بین می‌برد از این روی استفاده از ان در تمرینات روزانه واجب است. البته قبل از استفاده از مترونوم بهتر است قطعه مورد نظر را یاد بگیرید زیرا که استفاده سریع از ان می تواند ازار دهنده باشد.

استفاده از مترونوم در تمرین موسیقی

با انگیزه تمرین کنید

گاهی مردم هنگامی در نواختن یک قطعه به مشکل بر می‌خورند و زود ناامید می‌شوند. در این مواقع افراد شروع به سرزنش کردن خود می‌کنند و حرفایی از قبیل من در موسیقی افتضاح هستم یا اینکه بعد از این همه تمرین نتوانستم پس از این هم نمی‌توانم را در ذهن خود تکرار می‌کنند. هیچ کاری در دنیا اسان نیست و نوازندگی هم  از این قضایا مستثنی نیست پس به خود انگیزه بدهید و به تمرین ادامه دهید زیرا مهارت با تمرین به دست می آید.

صبر و حوصله

به یاد داشته باشید که یادگیری موسیقی فرایند طولانی است و نیاز به صبر و حوصله دارد. برای یادگیری موسیقی دنبال مسیر کوتاه نباشید زیرا برای رسیدن به مهارت در این هنر نیاز به تمرین بسیار است. برای یادگیری یک قطعه عجله نکنید. ممکن است در هنگام تمرین مشکلات بسیاری پیش بیاید که شما را خسته کند ولی حوصله به خرج دهید و به تمرین ادامه دهید تا به مهارت دلخواه خود برسید.

همان طور که در مقاله گفته شد تمرین اهمیت بسیاری در نوازندگی دارد و ترفند ها بخشی از تمرین هستند که اگر به درستی انجام شوند به کیفیت تمرین و مهارت شما می افزاید ولی اگر به نادرستی انجام شوند می تواند باعث خستگی و ناامیدی شما شوند. به یاد داشته باشید که یادگیری موسیقی به تمرین مستمر و حوصله دارد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها