|

گزارشی از گرفتاری‌های هر سال والدین؛ ملاک افزایش شهریه غیر انتفاعی‌ها چگونه تعیین می‌شود

شهریه بی‌ترمز مدارس

شهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله براساس ضوابط قانونی تعیین می‌شود و افزایش می‌یابد که بخش‌نامه آن دوم اردیبهشت به استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس هزینه‌های قابل‌پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر‌دولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تعیین خواهد شد.

شهریه بی‌ترمز مدارس

شهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله براساس ضوابط قانونی تعیین می‌شود و افزایش می‌یابد که بخش‌نامه آن دوم اردیبهشت به استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس هزینه‌های قابل‌پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر‌دولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا با نزدیک‌شدن به پایان سال تحصیلی و به‌ دنبال آن پیش‌‌ثبت‌نام‌ها، شهریه‌های مدارس غیردولتی دغدغه بزرگ هرساله اولیا است، هرچند هنوز شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ رسما اعلام نشده و فعلا مقرر شده پیش‌ثبت‌نام‌ها بر اساس نرخ شهریه سال گذشته انجام شود اما گفته شده کف و سقف میزان «شهریه» براساس عملکرد مدارس و بارگذاری مدارک و اطلاعات در سامانه مدارس و مرکز غیردولتی تعیین می‌شود.

بر اساس بخش‌نامه ابلاغی؛ «شهریه مصوب مدارس غیردولتی» براساس هزینه‌های قابل‌پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیردولتی منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تعیین می‌شود.

«شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه» نیز بابت ارائه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی فوق‌برنامه دارای مجوز از اداره آموزش‌و‌پرورش شهرستان /منطقه (ناحیه) با هدف تنوع‌بخشی به فرصت‌های تربیتی، تقویت روحیه علمی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی و با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و مبتنی بر نظام اسلامی، توسط اولیای دانش‌آموزان پرداخت می‌شود.

حداقل و حداکثر میزان شهریه براساس ۶ شاخص در ماده‌های ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی مشخص می‌شود. بر اساس ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، هفت الگوی تعیین شهریه با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات، شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، توسط شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود که این الگو پس از تأیید وزیر آموزش‌و‌پرورش قابل اجرا است.

بر اساس این شاخص‌ها فرمول‌گذاری شهریه هر مدرسه انجام می‌شود و مدارس مدارک خود را برای تعیین میزان شهریه در سامانه بارگذاری می‌کنند. میزان دقیق افزایش شهریه بعد از فرایند بارگذاری اعلام می‌شود و در‌نهایت دانش‌آموزان و والدین با مراجعه حضوری به مدرسه یا سامانه مدارس غیردولتی می‌توانند از میزان شهریه سال تحصیلی دانش‌آموز خود با خبر شوند.

بر‌این‌اساس در‌حال‌حاضر پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی براساس شهریه سال گذشته انجام می‌شود و افزایش شهریه برای پیش‌ثبت‌نام تخلف است.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه طبق آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی تکلیف رتبه‌بندی مدارس، شهریه دریافتی، ساعات تدریس معلمان، پوشش بیمه‌ای و نحوه برخورد با مدارسی که شهریه اضافی دریافت می‌کنند، مشخص شده گفته است: مدارس غیردولتی بین رتبه‌های یک تا پنج متناسب با امکانات، فضا، تجهیرات، نیروی انسانی و کیفیت‌بخشی آموزشی و پرورشی دسته‌بندی می‌شوند که خانواده‌ها می‌توانند رتبه‌ها را در سامانه مشاهده کنند.

به گفته محمودزاده، رتبه‌ هر مدرسه در تعیین شهریه آن مدرسه اثرگذار است. شهریه‌های پایین این مدارس ترمیم، شهریه‌های بالا کنترل و شهریه‌های متوسط متوازن می‌شود، شهریه فوق‌برنامه نیز در مدارس غیردولتی نه اجباری است نه اختیاری و به تناسب شرایط درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین مقرر شده سامانه نظارت بر وضعیت مدارس غیردولتی با هدف شفاف‌سازی ایجاد و مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به‌عنوان ناظر، سامانه مذکور را رصد کنند.

مدرسه، جایی برای گفت‌وگوی رودررو با دانش‌آموزان

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آن‌قدر این جنگ خانمان‌سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد.

حسین تاریخی در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یأس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛ شاید برای برخی از افراد عجیب باشد اما در حوادث یک‌ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش‌آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آنها به‌شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آن‌قدر این جنگ خانمان‌سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر‌کس که در ایران زندگی می‌کند را مأیوس و ناامید کند.

او با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ و تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی گفت: آینده نوجوانان و جوانان ما به‌شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است. اگر لطف الهی نبود، ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم، فکر ما آشفته شود، برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛ تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو‌دررو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم، روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل‌نظر و گفت‌وگو بپردازیم، حتما این کار را بکنیم و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به‌خوبی دشمن عمل کنیم اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به‌صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، او با اشاره به اینکه گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاوردهایی رسیدیم، افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان‌الاقصی تأکید می‌کند همه‌کاره ایران است. آمریکا و اروپا دائما بر قدرت ایران تأکید کردند‌ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست‌کم می‌گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صدها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: دشمن دائما به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه‌افکنی به دشمن ندهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها