|

پاسخ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران به گزارش «شرق»

جوابیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - ساری در پاسخ به مقاله منتشره در روزنامه شرق به تاریخ 02/02/1403 تحت عنوان «وقتی جنگل هیرکانی سنگلاخ می‌شود» به دفتر روزنامه شرق ارسال شد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

پاسخ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران  به گزارش «شرق»

جوابیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - ساری در پاسخ به مقاله منتشره در روزنامه شرق به تاریخ 02/02/1403 تحت عنوان «وقتی جنگل هیرکانی سنگلاخ می‌شود» به دفتر روزنامه شرق ارسال شد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - ساری در پاسخ به مقاله منتشره در روزنامه شرق به تاریخ 02/02/1403 تحت عنوان «وقتی جنگل هیرکانی سنگلاخ می‌شود» در پیرامون قطع درختان در منطقه جنگلی الیمالات از توابع شهرستان نور جوابیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - ساری به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

چنان‌که در جوابیه‌های پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قید شده است شرکت گردشگری نوین پویاگستر سبز نور جهت احداث پارکینگ خودرو در بهمن ماه سال 1402 در سطح تقریبی 1.2 هکتار از جنگل‌های منطقه در زیر مسیر خطوط انتقال برق نسبت به جابه‌جایی خاک و از بین بردن نهال و 30 اصله درخت جوان در این محدوده اقدام نموده بود که با توجه به خسارت وارده، اقدام قانونی جهت تنظیم تخلف و اعلام جرم علیه مدیر مجموعه گردشگری در تاریخ 02/01/1403  از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور صورت پذیرفت.

به نظر می‌رسد مجری طرح گردشگری با سوء برداشت از طرح شفاهی موضوع در روز افتتاحیه از سوی استاندار محترم وقت بدون اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تخریب خودسرانه جنگل در منطقه مذکور اقدام نموده است. با توجه به اینکه، مدیریت مسیر و حرائم انتقال برق بر اساس مواد 6 و 7 مصوبه حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق مصوب 30/01/1394 بر عهده شرکت برق منطقه‌ای استان می‌باشد لذا پیگیری درخصوص امکان یا عدم امکان احداث پارکینگ به لحاظ مخاطرات احتمالی در این محدوده بر عهده شرکت برق منطقه‌ای استان خواهد بود. لیکن با توجه به وظیفه ذاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حفاظت از منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها، تخلف حادث‌شده شامل تخریب عرصه و حذف نهال‌های موجود و تعدادی از درختان تیری و جابه‌جایی خاک در این منطقه در تاریخ 02/01/1403 به مرجع قضائی گزارش و ضمن بازدید دادستان‌های محترم مرکز استان و شهرستان نور موضوع در مراجع قضائی مطرح رسیدگی می‌باشد. لازم به ذکر است به منظور پیشگیری از مخاطرات احتمالی از قبیل حریق و... ناشی از وجود پوشش درختی در مسیر خطوط انتقال نیرو، هرساله این اداره کل طی ارسال نامه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها مجوز حذف نهال‌ها در زیر و حریم خطوط نیرو با قطر کمتر از 5/7 سانتی‌متر را رأسا با نظارت منابع طبیعی و بیش از این قطر را با طی‌کردن فرایند نشانه‌گذاری صادر می‌نماید. بدیهی است استقرار نهال‌ها در زیر خطوط فشارقوی به دلیل شرایط و جلوگیری از مخاطرات فنی به صورت موقت بوده و در سال‌های آتی ناچارا می‌بایست نسبت به حذف آن اقدام می‌شد.

علی‌ایحال ضمن تقدیر از کنشگران و فعالان محیط زیست به جهت ورود در این مقوله با رعایت صداقت و امانتداری، با قلم خود چراغ روشن راه را در دست داشته‌اند و از کلیه همکاران محترم در حوزه حفاظت از منابع طبیعی که شبانه‌روز در حفظ، احیا و توسعه این میراث ارزشمند بدون چشمداشت مادی و معنوی در تلاشی شبانه‌روزی به سر می‌برند صمیمانه تشکر 

و قدردانی می‌گردد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها