|

حسن یزدانی – پاریس؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

پرونده حضور حسن یزدانی، کشتی‌گیر پرآوازه وزن 86 کیلوگرم ایران، در بازی‌های المپیک همچنان پر از ابهام است.

حسن یزدانی – پاریس؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

پرونده حضور حسن یزدانی، کشتی‌گیر پرآوازه وزن 86 کیلوگرم ایران، در بازی‌های المپیک همچنان پر از ابهام است. حسن یزدانی که پس از بازی‌های آسیایی کتفش را به تیغ جراحان سپرده، در فاصله 90 روز مانده به بازی‌های المپیک پاریس هنوز به مرز آمادگی صددرصدی نرسیده و تردیدها درباره توانایی او برای رقابت‌کردن در این تورنمنت حساس به قوت باقی است. هرچند بخش مهمی از این نگرانی با توجه به غیبت دیوید تیلور آمریکایی از بین رفته، ولی هنوز مشخص نیست که حسن یزدانی، نماینده قطعی ایرانی در بازی‌های پاریس باشد یا خیر. پیش‌از‌این شایعات درباره یزدانی بیش از اینها بود؛ عنوان شده بود که فدراسیون کشتی در نظر دارد کامران قاسم‌پور را به وزن 86 کیلو بیاورد و در یک جدال انتخابی با حسن یزدانی، یکی از آنها را به بازی‌های المپیک بفرستد. این فرضیه زمانی چنان قوت گرفت که باعث شد مربیان پایه‌ای این دو کشتی‌گیر هم در فضایی نه‌چندان دوستانه از خجالت یکدیگر درآیند. پس از آن شایعه شد که حسن یزدانی به همراه کامران قاسم‌پور به رقابت‌های کشتی مجارستان فرستاده می‌شوند و بررسی عملکرد آنها، نماینده ایران در وزن 86 کیلو را مشخص می‌کند. با‌این‌حال بیانیه جدید فدراسیون کشتی نشان می‌دهد اگرچه حمایت نسبی از حسن یزدانی صورت گرفته ولی همچنان ابهام اصلی درباره حضور یا غیبتش در بازی‌های المپیک مشروط است. روز گذشته فدراسیون کشتی اعلام کرد: نظر به سوابق قهرمانی و افتخارآفرینی آقای حسن یزدانی و با توجه به انجام عمل سنگین کتف، تصمیمات کادر فنی درباره منتخب وزن ۸۶ کیلوگرم با توجه موارد فوق و مفاد چرخه انتخابی به شرح ذیل اعلام می‌شود:

۱- با توجه به اینکه رقابت‌های رنکینگ مجارستان آخرین میدان جدی است که ۵۰ روز پیش از المپیک پاریس برگزار می‌شود، آقای حسن یزدانی که ۹ ماه به دلیل عمل جراحی سنگین بر روی کتف از میادین دور بوده، به تنهایی به مسابقات اعزام خواهد شد و درصورتی‌که ایشان از سلامت بدنی و آمادگی جسمانی لازم برای حضور در مسابقات برخوردار باشد و این موضوع مورد تأیید کادر فنی نیز قرار بگیرد، ایشان ملی‌پوش ایران در وزن ۸۶ کیلوگرم به جهت حضور در المپیک پاریس خواهد بود.

۲- در‌صورتی‌که شرایط درج‌شده در بند ۱ حاصل نشود، کادر فنی به اقتضای شرایط موجود، تصمیمات جدیدی درباره انتخاب ملی‌پوش این وزن اتخاذ می‌نماید.

با توجه به بیانیه منتشر‌شده مشخص است که فعلا فدراسیون قرار نیست رقیبی برای حسن یزدانی بتراشد. از آنجا که دیوید تیلور نام‌آشنا از کسب سهمیه بازی‌های المپیک بازمانده و در بازی‌های انتخابی دوبنده تیم ملی کشتی آمریکا قافیه را به آرون بروکس باخته، فدراسیون کشتی ایران بخش مهمی از دغدغه‌هایش را برطرف‌شده می‌بیند. به قرار، فدراسیون‌نشین‌ها اعتقاد دارند یزدانی کار چندان سختی برابر این جوان آمریکایی نخواهد داشت. از سوی دیگر ولی این حضور را مشروط به وضعیت جسمانی حسن یزدانی کرده‌اند. به این معنی که اگر حسن به مجارستان برود و نشان دهد که کتف عمل‌کرده‌اش مانعی برای رسیدنش به موفقیت نیست، او قطعا بدون رقیب به پاریس می‌رود ولی اگر حسن نتواند از لحاظ جسمی خودش را در بازی‌های مجارستان ثابت کند، آن‌وقت فرضیه این چند وقت که کشتی‌گیری دیگری به جای او اعزام شود (احتمالا کامران قاسم‌پور) قوت خواهد گرفت. این مورد نشان می‌دهد که ابهام درباره نماینده ایران در این وزن و حضور حسن یزدانی در پاریس به قوت خود باقی است. تنها اتفاقی که در این میان رخ داده، این است که فعلا رقیب ایرانی حسن یزدانی حذف شده تا او با طیب خاطر در مجارستان کشتی بگیرد؛ امری که مشخص نیست به سودش باشد یا ضررش.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها