|

ارسال لایحه عفاف و حجاب برای چهارمین بار به شورای نگهبان

لایحه پرحاشیه عفاف و حجاب برای چهارمین بار راهی شورای نگهبان شد. تاکنون این لایحه در سه بار قبلی با ایرادات این شورا مواجه شده است.

ارسال لایحه عفاف و حجاب برای چهارمین بار به شورای نگهبان

 شرق: لایحه پرحاشیه عفاف و حجاب برای چهارمین بار راهی شورای نگهبان شد. تاکنون این لایحه در سه بار قبلی با ایرادات این شورا مواجه شده است. اکنون این لایحه که با عنوان کامل لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» شناخته می‌شود، برای چهارمین بار روی میز شورای نگهبان قرار گرفته است. غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب به تسنیم گفت: «کمیسیون قضائی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم‌اکنون منتظر اظهار‌نظر شورای نگهبان هستیم». غضنفرآبادی همچنین اظهار کرد: «عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازات‌ها پرداخته است. از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته‌شده برای تخلفات ذکر‌شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم». روز ۹ فروردین‌ماه سال جاری بود که سخنگوی شورای نگهبان از عدم تأیید این لایحه و بازگشت آن به مجلس برای سومین بار سخن گفت. لایحه موسوم به لایحه عفاف و حجاب با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی به شکل غیرعلنی در کمیسیون قضائی مجلس به تصویب رسیده و اصلاحات آن نیز به همین شکل در کمیسیون مذکور انجام شده است. متن نهایی مصوبه کمیسیون پس از اولین ارسال به شورای نگهبان در رسانه‌ها انتشار یافت اما سومین و چهارمین مصوبه ارسال‌شده به شورای نگهبان و تغییرات لایحه در دسترس شهروندان نیست. در وب‌سایت شورای نگهبان نیز فقط تا مرحله دوم ایرادات منتشر‌ شده و سومین و چهارمین اصلاحیه لایحه و نیز سومین نوبت ایرادات شورای نگهبان تاکنون انتشار نیافته است. 

لایحه عفاف و حجاب در دو سال اخیر یکی از پربحث‌ترین موضوعات سیاسی-اجتماعی و فرهنگی در ایران بوده که بعد از التهابات سال ۱۴۰۱ از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری شده است. آن‌چنان که طراحان این لایحه می‌گویند در این لایحه با موضوع حجاب به‌صورت «جریمه‌ای» برخورد می‌شود و دیگر خبری از برخورد «فیزیکی» یا «قضائی» به‌صورت کلی نیست. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها