|

با تأکید بر توجه به ابعاد اجتماعی، ملی و بین‌المللی صورت گرفت

انتقاد رئیس قوه قضائیه از صدور برخی احکام

رئیس قوه قضائیه گفت: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می‌دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب‌نظران مشورت کند.

انتقاد رئیس قوه قضائیه  از صدور برخی احکام

رئیس قوه قضائیه گفت: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می‌دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب‌نظران مشورت کند. به گزارش مرکز رسانه قوه‌ قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سخنانی در نشست شورای‌ عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: امر قضا، امر خطیری است؛ یک قاضی برای آنکه به حق و عدالت قضاوت کند، باید دقت‌نظر بالایی داشته باشد و از حلم و بردباری زیادی برای بررسی تمام ابعاد و جوانب پرونده برخوردار باشد. همچنین یک قاضی باید به‌صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به‌روز کند تا در قبال پرونده‌هایی که دربرگیرنده امور مستحدثه و جدید هستند، به قوه علم و تشخیص نائل شود. تاکنون تاحدودی شُعب و مجتمع‌‎های قضائی ما تخصصی شده‌اند و این مهم، هرچه بیشتر نیز محقق می‌شود، علی‌ایحال قاضی ما باید پیوسته در باب موضوعات و مقولات کیفری و حقوقی در اموری که پرونده‌ها به او ارجاع می‌شوند، اعم از بانکی، بورسی، دریایی، محیط زیست، بین‌الملل و... مطالعه داشته باشد و دانش خود را به‌روز کند. در این زمینه بخش آموزشی قوه قضائیه نیز باید مستمرا آموزش‌های روزآمد را به قضات ما ارائه دهد. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می‌دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب‌نظران مشورت کند. همچنین قاضی ما باید به ملاحظات ناظر بر تناسب جرم و مجازات نیز اهتمام داشته باشد و مجازات بازدارنده و متناسب اعمال کند و توجه داشته باشد که این مجازات تجویزشده، موجب وهن نیز نشود. محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: بعضا اقدامات و آرای قضات علاوه بر جنبه‌های حقوقی و قضائی، جنبه‌های اجتماعی نیز پیدا می‌کنند؛ ولو آنکه ما نخواهیم و جزء اراده ما نیست اما جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هرکدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند؛ لذا خطاب به کلیه مراجع قضائی به‌ویژه دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها در سراسر کشور تأکید می‌کنم که نسبت به آن دسته از آرا و تصمیماتی که جنبه‌هایی غیر از ابعاد حقوقی و قضائی پیدا می‌کنند (و حتی در ابعاد حقوقی و قضائی، آثار بیرونی و بین‌المللی بر آنها مترتب می‌شود) نهایت دقت و توجه را داشته باشند و تصمیمات و آرای خود را مُنضَم به پیوست رسانه‌ای کنند و پیش از صدور آنها، هماهنگی‌های لازم را با مرکز رسانه قوه قضائیه به عمل آورند. باید توجه کنید که ممکن است پس از صدور یک قرار یا حکم یا ابلاغ، نتوان پیوست رسانه‌ای مناسبی در قبال آنها تدوین کرد؛ لذا در قبال مسائل و موضوعات قابل پیش‌بینی، قبل از اقدام، با هماهنگی مرکز رسانه، برای جلوگیری از وقوع آسیب و تبعات، پیوست رسانه‌ای مناسب را تدوین کنید.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: تأکید ما بر تدوین پیوست رسانه‌ای در قبال آرا و تصمیمات قضائی که ذوابعاد هستند، بیانگر اهتمام ما به مقوله افکار عمومی است؛ بنابراین ما به مقوله افکار عمومی توجه ویژه داریم و از آن غافل نمی‌شویم. درعین‌حال تأکید داریم که قضات ما نباید قضاوت خود را بر اساس فضاسازی‌ها و جوسازی‌هایی که در فضای مجازی و غیرمجازی شکل می‌گیرد، به پیش ببرند. این فضاسازی‌ها ممکن است همیشه وجود داشته باشند و حتی تشدید نیز بشوند؛ مهم آن است که معیار ما (پس از توجه به رضایت خداوند و سوگندی که یاد کرده‌ایم) قانون است. کار ما باید قانون‌مند و مُتقن باشد، حالا ممکن است فضاسازی هم در قبال آن صورت گیرد؛ بنابراین ما در قوه قضائیه نسبت به افکار عمومی به‌هیچ‌‎وجه بی‌توجه نیستیم اما تابع فضاسازی‌ها، تصمیم قضائی نمی‌گیریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها