|

پاک‌سازی محوطه و بازداشت حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا و نیویورک

مأموران اداره پلیس نیویورک شب سه‌شنبه برای برقراری نظم و امنیت وارد محوطه دانشگاه کلمبیا شده و معترضان طرفدار فلسطین را که داخل محوطه سنگربندی کرده بودند، بازداشت کردند. اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که مأموران این اداره چادرهای سالن همیلتون در دانشگاه کلمبیا را پاک‌سازی کرده‌اند

پاک‌سازی محوطه و بازداشت حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا و نیویورک

مأموران اداره پلیس نیویورک شب سه‌شنبه برای برقراری نظم و امنیت وارد محوطه دانشگاه کلمبیا شده و معترضان طرفدار فلسطین را که داخل محوطه سنگربندی کرده بودند، بازداشت کردند. اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که مأموران این اداره چادرهای سالن همیلتون در دانشگاه کلمبیا را پاک‌سازی کرده‌اند. ده‌ها مأمور پلیس نیویورک با استفاده از یک رمپ بالابر از پنجره طبقه دوم وارد سالن همیلتون شدند. معترضان در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه وارد سالن همیلتون شده و درهای ورودی را مسدود و قفل کردند. معترضان برای اشغال این سالن شیشه‌ها را شکستند و به داخل هجوم بردند. این ساختمان هشت طبقه محل فعالیت مشاغل مختلف دانشجویی است و قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ باز‌می‌گردد.

کاز دوتری، معاون کمیسر عملیات اداره پلیس نیویورک، ویدئویی در ایکس منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای پلیس پس از ورود به ساختمان از طریق رمپ بالابر در حال پیشروی از بخش راه‌پله بوده و صندلی‌ها را از سر راه برمی‌دارند.

به گزارش رویترز، مدت کوتاهی پس از ورود پلیس، مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، نامه‌ای منتشر کرد که در آن از مأموران خواسته بود دست‌کم تا ۱۷ می‌ یعنی دو روز پس از مراسم فارغ‌التحصیلی در این مرکز آموزشی، «برای حفظ نظم و اطمینان از برپانشدن دوباره چادرها» در محوطه دانشگاه بمانند. سخنگوی پلیس درباره عملیاتی که سه‌شنبه‌شب در دانشگاه کلمبیا اجرا شد، گفت که محوطه دانشگاه ظرف سه ساعت از وجود معترضان پاک‌سازی شد و و«ده‌ها» نفر هم دستگیر شدند. در این عملیات، تعداد زیادی از مأموران به سالن همیلتون وارد شدند؛ ساختمان دانشگاهی که معترضان در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه اشغال کرده بودند. پلیس در این عملیات با استفاده از یک خودروی مجهز به نردبان از پنجره طبقه دوم وارد شد و معترضان را دستبندزده از ساختمان خارج کرد.

یک از مقام‌های اداره پلیس نیویورک قبل از پاک‌سازی دانشگاه از معترضان، تأکید کرد که افسران از ورود به محوطه دانشگاه خودداری می‌کنند؛ مگر اینکه مدیران دانشگاه از آنها بخواهند که مداخله کنند. معترضان به دنبال سه خواسته از دانشگاه کلمبیا بودند: استقلال سرمایه از شرکت‌های حامی دولت اسرائیل، شفافیت بیشتر در امور مالی دانشگاه و عفو برای دانشجویان و استادانی که در اعتراض‌ها شرکت کرده و تنبیه انضباطی شده بودند. رئیس دانشگاه کلمبیا این هفته اعلام کرد که مرکز تحت نظر او از همکاری مالی با اسرائیل صرف‌نظر نخواهد کرد. در عوض، پیشنهاد داد که دانشگاه در بخش بهداشت و آموزش در غزه سرمایه‌گذاری و امور مالی را شفاف‌تر از گذشته اعلام کند. او قبلا هشدار داده بود که دانشجویان شرکت‌کننده در اشغال سالن همیلتون از دانشگاه اخراج می‌شوند.

شهردار نیویورک اعلام کرد که «سالن همیلتون را آشوبگرانی تسخیر کردند که هیچ‌گونه وابستگی به دانشگاه کلمبیا ندارند و تلاش می‌کنند دانشجویان را تحریک کنند». یکی از رهبران معترضان، این اظهارات را که افرادی از خارج دانشگاه شروع‌کننده اشغال فضاهای دانشگاه بوده‌اند، رد کرد.

پیش‌از‌این نیز بیش از صد معترض در دانشگاه کلمبیا دستگیر شده بودند؛ زیرا مینوش شفیق، رئیس دانشگاه، با پلیس نیویورک تماس گرفت و از مأموران خواست چادرهای دانشجویان را جمع کند. مدیر این مرکز آموزشی تأکید کرد که برپاکردن خیمه‌های تحصن مخالف قوانین دانشگاه است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، تظاهرات‌کنندگان طرفدار فلسطین اواخر وقت سه‌شنبه در کالج نیویورک نیز تجمع کردند و پس از آنکه دانشگاه دستور خروج افراد از محوطه دانشگاه را صادر کرد، ده‌ها معترض در این مرکز آموزشی نیز دستگیر شدند. رئیس دانشگاه کالیفرنیا هم گفت که مجریان قانون درباره «اقدام‌های خشونت‌آمیز اخیر» گروهی از تظاهرات‌کنندگان تحقیق خواهند کرد و در پی افزایش امنیت در منطقه‌اند. این موضوع در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر ۲۰۲۴ رنگ‌وبوی سیاسی گرفته است.

از یک طرف، این معترضان حامی فلسطین را به برخوردهای یهودستیزانه متهم می‌کنند. در مقابل، هواداران فلسطین می‌گویند که اقدام‌های آنان یهودستیزانه نیست؛ بلکه در مخالفت با اسرائیل است و برای حمایت از حقوق بشر اعتراض می‌کنند.

جمهوری‌خواهان برخی مدیران دانشگاه‌ها را به چشم‌پوشی بر شعارهای یهودستیزانه و آزار و اذیت دانشجویان یهودی متهم می‌کنند. قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیویورک خواستار استعفای فوری مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، شده‌اند و انجمن فارغ‌التحصیلان یهودی دانشگاه کلمبیا نیز همین خواسته را مطرح کرده است. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید هم اشغال ساختمان‌های دانشگاه را «رویکرد اشتباه» خواند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها