|

پاسخ سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق به گزارش «شرق»

سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در واکنش به گزارش «شرق» پاسخی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.

پاسخ سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق به گزارش «شرق»

سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در واکنش به گزارش «شرق» پاسخی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.

روزنامه شرق در صفحه اول روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه جاری گزارشی با عنوان «مصائب صنعت برق» منتشر کرده است که طی آن به مهم‌ترین چالش‌ها و پیامدهای انباشت مطالبات، افزایش نرخ ارز و عدم توانایی نیروگاه‌ها در بازپرداخت بدهی‌های ارزی آنها پرداخته است.

در بخشی از این گزارش به نقل از شهرام صدرا، عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق و بر اساس گفت‌وگوی وی با رسانه اکونگار در سال گذشته، میزان بدهی معوق وزارت نیرو به بخش خصوصی تولیدکننده برق بابت خرید برق با احتساب قراردادهای خرید تضمینی و به‌صورت ارزی، رقمی بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

پیش از هر چیز یادآور می‌شود که این میزان بدهی مربوط به مقطع زمانی انجام مصاحبه با اکونگار در سال گذشته بوده است. اما نباید از این مسئله چشم پوشید که با تصویب قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و تخصیص 30 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه از محل الحاق یک بند ب تبصره (5) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1402، بخشی از این مطالبات به نیروگاه‌ها طی ماه‌های اخیر تاکنون پرداخت شده است.

ضمن اینکه عمده تمرکز وزارت نیرو به‌ویژه وزیر محترم نیرو طی دو سال گذشته بر توقف روند افزایش بدهی‌ها بوده و از این مسیر تلاش شده است با اتخاذ سیاست‌های اجرائی، بدهی جدیدی برای صنعت برق ایجاد نشود. از‌جمله این راهکار‌ها، طراحی سازوکار جدید در فرایند معاملات در بورس انرژی و بازارهای موازی و پرداخت هفتگی به نیروگاه‌ها بابت فروش برق است که امیدواریم با اجرای دقیق و شفاف این طرح گام‌های مثبتی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی برق برداشته و زمینه برای بازگشت سرمایه‌ها به این صنعت فراهم شود.

بدون تردید صنعت برق امروز بیش از هر زمان دیگری به توسعه زیرساخت‌هایش در سایه مشارکت دولت و بخش خصوصی نیاز دارد تا علاوه بر جبران ناترازی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به ریل توسعه بازگشته و جایگاه حقیقی خود را در اقتصاد کشور بازیابد. نکته پایانی اینکه انتظار می‌رود رسانه‌ها پیش از باز‌نشر اخبار و گزارش‌های قدیمی، آمار و اطلاعات آن را بازنگری و به‌روز کرده تا مطالب دقیق را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. ضمن تشکر از همکاری‌های آن رسانه، خواهشمند است نسبت به انتشار این متن در نخستین شماره پیش‌روی روزنامه شرق اقدام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها