|

پست‌مدرنیسم و تضعیف جریان ایران‌شناسی در دنیا

در مراسم گشایش کانون ایران‌شناسی دانشگاه خوارزمی طرح شد‌ که نگاه‌های امت‌گرایی، جهان‌گرایی لیبرال و گرایش به پست‌مدرنیسم منجر به تضعیف جریان ایران‌شناسی شده است. روز ملی خلیج فارس، یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های ملت ایران در پاسداری از مرزهای آبی میهن تاریخی است

اسماء نجیبی‌باهر: در مراسم گشایش کانون ایران‌شناسی دانشگاه خوارزمی طرح شد‌ که نگاه‌های امت‌گرایی، جهان‌گرایی لیبرال و گرایش به پست‌مدرنیسم منجر به تضعیف جریان ایران‌شناسی شده است. روز ملی خلیج فارس، یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های ملت ایران در پاسداری از مرزهای آبی میهن تاریخی است. این روز به‌طور معمول در سراسر کشور با برگزاری مراسم‌های متنوع، گرامی ‌داشته می‌شود. در همین راستا کانون ایران‌شناسی دانشگاه خوارزمی با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اقدام به برگزاری مراسمی در راستای پاسداشت این رویداد و نیز آیین گشایش کانون ایران‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران کرد.

 در این نشست که با حضور پژوهشگران، استادان و دانشجویان برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خلیج فارس پرداخته شد. در این نشست فرهنگی و علمی، ابتدا دکتر حسین ربیعی، استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی، در سخنرانی خود به بررسی موقعیت استراتژیک خلیج فارسی و نقش آن در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان پرداخت. سپس دکتر عطاالله عبدی، استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی، به بررسی نام خلیج فارس در آثار مورخان تاریخی و رسانه‌های بین‌المللی از‌جمله روزنامه تایمز پرداخت که اغلب از عنوان‌هایی همچون دریای عجم، دریای عمان، دریای پارس، خلیج فارس و از این قبیل برای توصیف این دریا استفاده شده‌‌ که بسیار وسیع‌تر از حال حاضر بوده است. از نظر ایشان واقعیت‌های جهان سیاست و ژئوپلیتیک این مسئله را به‌ چالشی تبدیل کرده است که توجه هرچه بیشتر سیاست‌مداران و دولتمردان این سرزمین را به خود می‌طلبد. در ادامه جلسه، دکتر حبیب‌الله فاضلی، هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تهران، درباره اهمیت کانون ایران‌شناسی و تأثیرگذاری آن در شناخت فرهنگ، ادبیات و اقوام و تیره‌های این مرز و بوم که تلاقی شرق و غرب است، ذیل شرق‌شناسی اظهار کرد که نگاه‌های امت‌گرایی، جهان‌گرایی لیبرال و گرایش به پست‌مدرنیسم منجر به تضعیف جریان ایران‌شناسی در دنیا می‌‌شود. در این وضعیت، کانون‌های ایران‌شناسی که جایگاهی مشابه گروه‌های فکری دارند، به دلیل پر‌کردن خلأهای فکری موجود که مسئله آن توجه به ایران است، باید جدی گرفته شوند. سپس استاد کاوه بیات، پژوهشگر سرشناس ایرانی، با اشاره به خدمات مرحوم احمد اقتداری به حوزه‌های هویتی و سیال‌بودن آنها در تاریخ کهن ایران اشاره کردند. به گفته کاوه بیات، هویت در تقابل «دیگری» و «غیر» تعریف می‌شود که این «غیر»، در طول تاریخ اشکال مختلفی به خود گرفته است. استاد بیات از موضوع خلیج فارس به‌عنوان حوزه مشابه با این مسائل یاد کرد‌ که چهره‌های شناخته‌‌‌شده و شاخصی همچون احمد اقتداری، سعید نفیسی، عباس اقبال و سرلشکر مقتدر در آن نقش داشتند. به گفته کاوه بیات از عمده فعالیت‌هایی که آقای اقتداری برای خلیج فارس انجام دادند، به‌جا‌گذاشتن آثاری ماندگار و گنجاندن دانش و گزارش‌های مفصل و میدانی خود در کتاب‌هایی همچون خلیج فارس، آثار شهرهای باستانی سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان، دیار شهریاران: آثار و بناهای تاریخی خوزستان بود. استاد کاوه بیات در پایان سخنان خود به بحران هویتی به‌عنوان چالش موجود در جامعه امروزی پرداخت و با اشاره به خلیج فارس در‌ میانه این چالش گفت ایران‌شناسی به معنای ایجاد تفاهم و دوستی بین کسانی است که سابقه‌ای دیرینه در همزیستی با ما دارند؛ موضوعی که کمتر به آن توجه شده و اقدامات کارآمدی در راستای آن به عمل نیامده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها