|

برندگان پولیتزر معرفی شدند

برگزیدگان بخش روزنامه‌نگاری پولیترز سال ۲۰۲۴ در حالی در شاخه‌های مختلف اعلام شدند که پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه پررنگ‌ترین موضوع جوایز امسال بود.

برندگان  پولیتزر  معرفی شدند

برگزیدگان بخش روزنامه‌نگاری پولیترز سال ۲۰۲۴ در حالی در شاخه‌های مختلف اعلام شدند که پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه پررنگ‌ترین موضوع جوایز امسال بود.

کمیته جوایز پولیتزر ۲۰۲۴ جایزه بخش روزنامه‌نگاری و گزارش بین‌الملل را به روزنامه نیویورک‌تایمز اعطا کرد. این روزنامه به دلیل «پوشش گسترده و روشنگرانه» حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و «پاسخ مرگ‌بار ارتش اسرائیل» به این حمله، برنده جایزه پولیتزر در بخش «گزارش بین‌المللی» شد.

همچنین عکاسان «رویترز» برای ثبت تصاویری از نخستین روزهای جنگ غزه برنده جایزه پولیتزر در بخش عکاسی خبر فوری شدند. این جایزه بابت پوشش «دست اول و فوری» حمله هفتم اکتبر اهدا شد و همچنین به‌عنوان یک منبع مورد استناد ویژه برای «خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای که جنگ در غزه را پوشش می‌دهند»، معرفی شد. عکسِ معروف دختری که کفن برادرزاده‌اش را در دست گرفته، یکی از این عکس‌ها است. در این تصویر که از طرف محمد سالم، عکاس خبرگزاری رویترز، در بیمارستان ناصر خان‌یونس ثبت شده است،‌ ایناس ابو معمر ۳۶ساله پیکر کفن‌پوش برادرزاده پنج‌ساله‌اش را در آغوش گرفته است. پولیتزر همچنین از روزنامه‌نگاران و نویسندگانی که جنگ غزه را پوشش دادند، تقدیر ویژه به عمل آورد.

علاوه‌براین جایزه پولیتزر خدمات عمومی به «پروپابلیکا» تعلق گرفت. «نیویورک‌تایمز» در شاخه‌های گزارش تحقیقی و گزارش تفصیلی موفق به کسب پولیتزر شد. پولیتزر گزارش بین‌المللی نیز برای پوشش اخبار جنگ غزه به «نیویورک‌تایمز» رسید. مجله «نیویورکر» نیز دو پولیتزر ازجمله جایزه گزارش مصور را دریافت کرد. امسال «اسوشیتدپرس» برای پوشش اخبار مهاجرت جهانی از طریق آمریکای لاتین به ایالات متحده برنده جایزه «عکاسی خبری» شد. همچنین ولادیمیر کارا مورزا، سیاست‌مدار اپوزیسیون روسی زندانی و روزنامه واشنگتن‌پست نیز به صورت مشترک جایزه پولیتزر را دریافت کردند. این جایزه به دلیل «انتشار یادداشت‌های این سیاست‌مدار روس در داخل زندان با وجود همه مخاطرات و عواقب مخالفت با ولادیمیر پوتین و اصرار بر آینده‌ای دموکراتیک برای کشورش»، به او اهدا شد. کارا مورزا در حال تحمل ۲۵ سال محکومیت خود به اتهام «خیانت» به روسیه است. این طولانی‌ترین حکم زندان برای منتقدان پوتین به شمار می‌رود.

جین آن فیلیپس برای نگارش رمان «نگهبان شب» که داستان یک مادر و دختر در طول و بعد از جنگ داخلی آمریکا است، برنده جایزه بهترین رمان شد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها