|

سفری در تاریخ حماسی چین

چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است که به‌خصوص در سال‌های اخیر با رشد معنادار اقتصادی‌اش مورد توجه بوده است. این کشور تاریخی طولانی دارد و شناخت آن درواقع شناخت بخشی از تمدن کهن جهانی است. کتاب «تاریخ فشرده چین» اثری است نوشته لیندا جیوین که از خاندان‌های دوران باستان در چین آغاز کرده و تا چین امروز که ابرقدرتی مدرن است، پیش آمده است. «تاریخ فشرده چین» مورد توجه منتقدان زیادی بوده و برخی این کتاب را کم‌حجم‌ترین تاریخ چین دانسته‌اند که در‌عین‌حال یکی از بهترین آثار در این زمینه است.

سفری در تاریخ حماسی چین

شرق: چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است که به‌خصوص در سال‌های اخیر با رشد معنادار اقتصادی‌اش مورد توجه بوده است. این کشور تاریخی طولانی دارد و شناخت آن درواقع شناخت بخشی از تمدن کهن جهانی است. کتاب «تاریخ فشرده چین» اثری است نوشته لیندا جیوین که از خاندان‌های دوران باستان در چین آغاز کرده و تا چین امروز که ابرقدرتی مدرن است، پیش آمده است. «تاریخ فشرده چین» مورد توجه منتقدان زیادی بوده و برخی این کتاب را کم‌حجم‌ترین تاریخ چین دانسته‌اند که در‌عین‌حال یکی از بهترین آثار در این زمینه است.

نویسنده اثر در بخشی از پیشگفتارش به این نکته اشاره کرده که در نوشتن یک تاریخ فشرده بهتر آن است که بر مضامین و شخصیت‌های محوری تمرکز شود، اما او می‌گوید در نگارش این کتاب هرجا به شخصیت‌های برجسته، تحولات اقتصادی و سیاسی مهم، تاریخ نظامی و جریان‌های زیباشناختی و روشنفکری برخورده همه را مورد توجه قرار داده است. او درواقع بر مضامین، رویدادها و شخصیت‌هایی تأکید کرده که به نظرش بر جوهر زمانه خود و تکامل تمدن و ملیت چین روشنایی می‌افکنند. طبیعی است که حجم کم کتاب این فرصت را در اختیار او نگذاشته تا از همه امپراتورها، یاغی‌ها، اندیشمندان، هنرمندان، چهره‌های نامتعارف، مخترعان، سیاست‌مداران و شاعران چینی نام ببرد و از این‌رو برخی از مؤثرترین و جالب‌ترین آنها را معرفی کرده است. در این کتاب نقل‌قول‌هایی از تاریخ‌نگاران چین باستان، سیاست‌مداران معاصر، شاعران و هجویه‌نویسان مشهور چینی هم آمده تا شناخت بهتری به خواننده داده شود. ویژگی دیگر این کتاب آن است که در آن به زنان نیز توجهی ویژه شده و نقش آنها پررنگ‌تر مورد بررسی  قرار گرفته است.

«تاریخ فشرده چین» را می‌توان سفری فشرده در تاریخی درازدامن دانست که از نخستین نوآوری‌های این تمدن تا کشوری که امروز قدرتی جهانی به‌شمار می‌رود، دربر گرفته است. این کتاب راهی را که این کشور از سرچشمه‌های قبیله‌‌ای خود تا دوران امپراتوری‌های افسانه‌ای‌اش و تا حزب کمونیست امروزی تحت رهبری شی جین‌پینگ پیموده است، پی می‌گیرد. کتاب همچنین به داستان کمتر گفته‌شده زنان چینی و سایه ترسناک فساد و افتراق که امروز هم جمهوری خلق چین را تهدید می‌کند، می‌پردازد. در دوره‌ای که قدرت چین دوباره ظهور کرده و این کشور به بازیگری نیرومند در جهان تبدیل شده، کتاب «تاریخ فشرده چین» مدخلی است خواندنی برای شناخت این تمدن.

لیندا جیوین، رمان‌نویس و مترجم استرالیایی است که در آمریکا متولد شده است. او به شکل تخصصی درباره چین تحقیق می‌کند و آثاری درباره این کشور به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. او به‌جز کتاب‌ها و رمان‌هایی که نوشته، مقالات زیادی نیز در نشریات استرالیا و دیگر کشورها به چاپ رسانده است. جیوین در تایوان، هنگ‌کنگ و پکن زندگی کرده و از نزدیک نیز با فرهنگ و زندگی در چین آشنا‌ست. «میمون و اژدها» و «پروفایل پکن» از دیگر آثار اوست. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «از نگاه تاریخی، دوره‌های شکوفایی چین همواره دوره‌هایی بوده‌اند که به تنوع و گشودگی خود‌ شناخته می‌شوند، مانند دوره خاندان تانگ. و آنچه ما به‌عنوان تمدن چین به آن می‌اندیشیم محصول بی‌شمار کنش و واکنش و تبادل بین هان و مردم و فرهنگ‌های آسیای میانه، جنوب غرب دور، شمال شرق و فراسوی آن است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها