|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| هشتم اردیبهشت

تب انتخابات ریاست‌جمهوری داغ می‌شود/ اختلاف مشارکتی‌ها با نماینده حماس بر سر چه بود؟

هاشمی رفسنجانی روز هشتم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در مورد جنجال بیانیه پایانی کنگره حمایت از انتفاضه، داغ شدن تب انتخابات و برخی اخبار خارجی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

تب انتخابات ریاست‌جمهوری داغ می‌شود/ اختلاف مشارکتی‌ها با نماینده حماس بر سر چه بود؟

در کمیسیون زیربنایى [مجمع تشخیص مصلحت نظام]، سیاست‌هاى‌ کلى شهرسازى را تکمیل‌ کردیم. عصر آقاى [غلامرضا] فروزش، [وزیر سابق جهاد سازندگی] آمد؛ با ذکر مشکلاتى که براى مرغداران و دامداران و قالى‌بافان پیش‌ آمده و نیز مشکلاتى که از اذعام دو وزارتخانه کشاورزى و جهاد [سازندگی] بروز کرده و نیروهاى جهاد کشاورزى را به جان هم انداخته و با عدم تجربه وزیر جدید، ضعف مدیریت دولت روشن شده است.

آقایان [غلامعلی] حدادعادل، [نماینده تهران] و [علاءالدین] بروجردى، [نماینده بروجرد] از نمایندگان مجلس آمدند. گزارشى از تنظیم فراکسیون جناح راست و برنامه‌هاى کارى دادند و نمونه‌هایى از سیاسى‌کارى‌هاى دوم خردادى‌ها را گفتند و پیشنهاد برنامه‌ریزى براى سازمان دادن نیروهاى متعهد انقلابى داشتند و نمونه‌هایى از مشکلات اقتصادى کشور، من‌جمله رشد سطح بی‌کارى و ضربه‌خوردن صنایع و رواج روزافزون قاچاق نیز مطرح شد. آقاى بروجردى که جزو برگزارکنندگان کنگره حمایت از انتفاضه [فلسطین] بوده گفت، در تنظیم بیانیه پایانى، اختلاف‌نظرها شدید بوده و پیش‌نویسى که دوم‌ خردادى‌ها تهیه کرده بودند، محافظه‌کارانه بوده؛ شاید به منظور جلوگیرى از خشم غربى‌ها. نماینده حماس در جلسه بررسى گفته، تهیه‌کنندگان پیش‌نویس، نه فلسطین، نه انتفاضه و نه اسلام را شناخته‌اند که به مشارکتی‌‌ها برخورده و سپس با پیشنهادها، اصلاح شده است.

در داخل، کم‌کم تب انتخابات [ریاست‌جمهوری]، داغ و اظهارات مخالفان و موافقان نامزدشدن آقاى [سیدمحمد] خاتمى، تندتر مى‌شود. آقاى محسن رضایى، صریحاً مدعى ضعف مدیریت آقاى خاتمى شده و گفته، او خوب حرف مى‌زند، ولى اهل عمل نیست که به دوم خردادى‌ها برخورده است.

در ژاپن، [آقای جونیچیرو کویزومی]، نخست‌وزیر جدید، صحبت از تجدید ارتش و قدرت نظامى ژاپن مى‌کند. در اندونزى، [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور، با استیضاح مجلس، در معرض خطر سقوط است. در پاکستان، جمع زیادى از طرفداران فعال اعاده دموکراسى، بازداشت شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها