|

رسانه آمریکایی «ABC News»:

گما‌نه‌زنی‌ها درباره نحوه و اهداف حمله اسرائیل به ایران/ اسرائیل احتمالا تا ۳۰ آوریل، اقدام نظامی علیه ایران انجام نمی‌دهد

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تنش‌ها میان ایران و اسرائیل تاکید کرده در صورتی که این تنش‌ها تشدید شود، احتمال دارد ایالات متحده در حمایت از اسرائیل مداخله کند.

گما‌نه‌زنی‌ها درباره نحوه و اهداف حمله اسرائیل به ایران/ اسرائیل احتمالا تا ۳۰ آوریل، اقدام نظامی علیه ایران انجام نمی‌دهد

به گزارش شبکه شرق، آخرین تحولات مربوط به تنش میان ایران و اسرائیل و دیگر رویدادهای مرتبط در روز پنج‌شنبه «۳۰ فروردین ماه» را در ادامه بخوانید.

رسانه آمریکایی «ABC» نیوز، در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشته است که بعید به نظر می‌رسد اسرائیل تا پس از عید مذهبی پسح که ۳۰ آوریل به پایان می‌رسد، حمله تلافی‌جویانه‌ای علیه ایران انجام دهد.

بر اساس این گزارش پاسخ‌های بالقوه اسرائیل، گزینه‌های مختلفی را شامل می‌شود اما به گفته منابع اسرائیلی اقداماتی مانند حمله به نیروهای نیابتی ایران در منطقه و نه داخل خاک ایران و همچنین حمله سایبری به زیرساخت‌های جمهوری اسلامی از محتمل‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌روند.

جو بایدن: در صورت تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، احتمالا آمریکا مداخله می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال، با اشاره به تنش‌ها میان ایران و اسرائیل تاکید کرده در صورتی که این تنش‌ها تشدید شود، احتمال دارد ایالات متحده در حمایت از اسرائیل مداخله کند.

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا با صحبت‌های پیشین او مبنی بر اینکه ایالات متحده تصمیمی برای مشارکت در حمله‌ای علیه ایران ندارد، کمی در تضاد است. او البته هرچند به اقدام تهاجمی علیه ایران اشاره‌ای نکرده اما لحن صحبت‌هایش نسبت به روزهای اخیر به شکل معناداری تندتر شده است.

بایدن در بخش دیگری از مقاله خود اضافه کرده در صورتی که ایران حملات خود را به طور قابل توجهی علیه اسرائیل تشدید کند، ممکن است ایالات متحده به این درگیری کشیده شود.

بایدن البته اشاره‌ای به این نکرده است که اگر اسرائیل به حملات ایران واکنش نشان دهد، در آن صورت موضع ایالات متحده چگونه خواهد بود. پیش از این رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های خود خبر داده بودند که بایدن در گفتگو با نتانیاهو تاکید کرده که واشنگتن در هیچ‌گونه حمله‌ای علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.

او در بخش دیگری از مقاله خود با اشاره به اینکه ایران قصد دارد «تنها کشور یهودی جهان را از روی نقشه محو کند» اضافه کرد: «ایران پس از سال‌ها حمایت از حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های نیابتی، از جمله حمله وحشیانه حماس در هفتم اکتبر، اکنون حمله مستقیم خود را به اسرائیل آغاز کرده است.»

او همچنین با اشاره به اینکه اسرائیل قوی‌ترین شریک ایالات متحده در خاورمیانه است، افزود: «این غیر قابل تصور است که نیروهای دفاعی اسرائیل تضعیف شوند و ایران بتواند تخریب مورد نظر خود را محقق کند و ایالات متحده نظاره‌گر باقی بماند.»

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران، بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

سه منبع اسرائیلی به «ای‌بی‌سی نیوز» گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی‌جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

در ادامه گزارش «ای‌بی‌سی نیوز» آمده است: ایران شنبه شب تا صبح یکشنبه به وقت محلی، در اسرائیل با بیش از 300 پهپاد و موشک حمله کرد. اسرائیل از آن زمان به بعد، با برگزاری جلسات کابینه جنگ در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه در حال بررسی چگونگی و زمان پاسخ به حمله ایران بود.

اعضای کابینه جنگ اسرائیل عبارتند از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، «بنی گانتز» و وزیر دفاع «یوآو گالانت».

طیف وسیعی از پاسخ‌ها به کابینه جنگ اسرائیل ارائه شده است.  منابع به «ABC News» گفتند، پاسخ‌های بالقوه شامل گزینه‌هایی از حمله به نیروهای نیابتی ایران در منطقه اما نه در خاک ایران تا حمله سایبری است. هیچ جلسه کابینه جنگی در روز چهارشنبه برگزار نشد، اما نتانیاهو به کابینه دولت خود گفت که در حالی که از توصیه‌های متحدان قدردانی می‌کند، اما تل‌آویو «تصمیمات خود را خواهد گرفت و دولت اسرائیل هر کاری را که لازم است برای دفاع از خود انجام خواهد داد.»

 

اکسیوس: حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران حداقل ۲ بار به تعویق افتاده است

پایگاه خبری «اکسیوس» در گزارشی به نقل از چندین مقام آمریکایی و اسرائیل گزارش داده که تاکنون، دست‌کم دو بار حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران به تعویق افتاده است.

آخرین بار روز دوشنبه بود که اسرائیل به مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که پاسخ این کشور به حمله ایران قطعی است، اگرچه آنها پس از آن اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند منتظر بمانند.

بر اساس اعلام اکسیوس اسرائیل در نظر داشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این رسانه اضافه کرده که این حمله طراحی شده «به دلایل عملیاتی» انجام نشده است.

اسرائیل از وضع تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران استقبال کرد

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل از تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه پهپادها و تولیدکنندگان موشک ایران به دلیل حملات این کشور به اسرائیل استقبال کرد.

کاتز در حساب توییتر خود نوشت: «من به کشورهای اتحادیه اروپا به خاطر تصمیم برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران تبریک می گویم. این گام مهمی برای از بین بردن مار است و از همه دوستانمان برای حمایت و کمک‌هایشان تشکر می‌کنم.»

او در پایان نوشته است که باید جلوی ایران گرفته شود.

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به رفح به جای پاسخ به ایران

مقامات مصری به یک رسانه قطری می‌گویند که ایالات متحده آمریکا، طرح اسرائیل برای عملیات در شهر رفح در جنوب غزه را در ازای عدم انجام یک حمله بزرگ به ایران پذیرفته است. 

روزنامه قطری «العربی الجدید» به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده که آمریکا پذیرفته است اسرائیل عملیات خود در رفح را انجام دهد و در مقابل از پاسخ به حمله ایران صرف نظر نماید.

یک مقام ناشناس به «العربی الجدید» گفته است: دولت آمریکا طرحی را که قبلاً توسط دولت اسرائیل در خصوص عملیات نظامی در رفح ارائه شده بود، در ازای انجام ندادن حمله گسترده علیه ایران قبول کرد.

این روزنامه قطری در گزارش خود به نقل از منبع آگاه خبر داده که مقام‌های مصری این مسئله را به اطلاع دوحه رسانده‌اند.

مقام‌های مصری گفته‌اند مقدمات این حمله در حال انجام است و قاهره تلاش می‌کند با هرگونه تاثیر احتمالی عملیات برنامه‌ریزی شده مقابله کند.

بر اساس این گزارش اسرائیل در ازای حمله به رفح می‌پذیرد که دیگر به حملات موشکی و پهپادی ایران واکنش نشان ندهد.

خروج نیروهای سپاه از سوریه در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها از حمله اسرائیل به ایران

به گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات ایرانی و سوری، همزمان با افزایش نگرانی‌ها از حملات اسرائیل در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی شنبه شب سپاه پاسدارن به خاک این کشور، جمهوری اسلامی در حال تخلیه نیروهای خود از سوریه است.  

همچنین به گفته یک منبع امنیتی سوری، سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان حضور مقامات ارشدشان در سوریه را کاهش داده و درحال جابجایی مقامات میان‌رتبه‌شان از مقر اصلی آن‌ها در خاک این کشور هستند.  

اسرائیل با هدف آمادگی بیشتر واکنش خود در برابر حملات سپاه پاسداران ایران را بازنگری می‌کند

یک مقام اسرائیلی روز چهارشنبه گفت که این کشور با هدف آمادگی دربرابر حملات احتمالی دیگر از سوی جمهوری اسلامی ایران درحال بازنگری عملیات دفاع خود دربرابر حملات شنبه شب سپاه پاسداران است. 

دورون گاویش، فرمانده پیشین پدافند هوایی اسرائیل که اکنون در نیروهای ذخیره ارتش این کشور خدمت می‌کند، گفت: «ما خود را برای حماله بعدی آماده می کنیم، عملیات را بازنگری و بازتعریف می‌کنیم و درمی‌یابیم که چگونه می توانیم خود را برای حمله بعدی آماده کنیم.» 

منبع: یورونیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها