|

حمله هوایی شبانه اسرائیل به رفح ساعاتی قبل از مذاکرات آتش‌بس؛ مردم در حال ترک رفح هستند/ ویدئو و تصاویر

ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان عملیات شبانه خود «کنترل عملیاتی» گذرگاه رفح واقع بخش جنوبی نوار غزه در مرز با مصر را از آن خود کرده است و نیروهای ویژه ارتش در این مکان حضور دارند.

حمله هوایی شبانه اسرائیل به رفح ساعاتی قبل از مذاکرات آتش‌بس؛ مردم در حال ترک رفح هستند/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، با افزایش امیدها برای اعلام توقف جنگ غزه که وارد دویست و چهاردهمین روز خود شده است، پس از اعلام موافقت حماس با پیشنهاد آتش‌بس، نیروهای ارتش اسرائیل، شهر «رفح» در جنوب نوار غزه، از جمله اطراف گذرگاه زمینی با مصر را در بحبوحه هشدارهای بین‌المللی درباره تهاجم به شهر و تضعیف فرصت دستیابی به توافق آتش‌بس، به شدت بمباران کردند.

دلیل انجام این حملات، آن‌‌هم چند ساعت پیش از مذاکرات جدیدی که قرار است در مصر ادامه پیدا کند، افزایش فشار بر حماس عنوان شده است.

هشدارهای بین‌المللی نسبت به عواقب تهاجم زمینی اسرائیل به رفح، واقع در مرز با مصر، طی ساعات گذشته به اوج خود رسیده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تهاجم اسرائیل به این شهر «غیرقابل تحمل» توصیف کرد و از اسرائیل و حماس خواست تا برای دستیابی به توافق آتش‌بس تلاش کنند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه، از ضرورت انهدام «چهار گردان آخر» حماس در نوار غزه خبر داد و مدعی شد بیش از ۵۰ «هدف تروریستی» را در این شهر هدف قرار داده است.

همزمان رسانه‌های اسرائیلی از درگیری در تل‌آویو بین پلیس و تظاهرکنندگان اسرائیلی که خواستار توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها هستند، خبر دادند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان عملیات شبانه خود «کنترل عملیاتی» گذرگاه رفح واقع بخش جنوبی نوار غزه در مرز با مصر را از آن خود کرده است و نیروهای ویژه ارتش در این مکان حضور دارند. رسانه‌های اسرائیلی همزمان تصاویری را پخش کرده‌اند که پرچم اسرائیل را در این منطقه نشان می‌دهد. ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد به اهتزاز درآوردن پرچم این کشور خودداری کرده است.

حمله اسرائیل به رفح

عملیات هدفمند حمله اسرائیل به رفح

ارتش اسرائیل ادعا کرده در فاصله زمانی شامگاه دوشنبه و بامداد سه‌شنبه «عملیات هدفمندی» را در شرق رفح انجام داده که در نتیجه آن دست‌کم ۲۰ «شبه‌نظامی عضو حماس» کشته شده‌اند. در جریان این عملیات همچنین ۳ تونل مخفی کشف شده است. این در حالیست که مقامات فلسطینی می‌گویند دسترسی به مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه همچنان میسر نیست و بخش غربی رفح از روز گذشته به‌طور پیوسته زیر آتش بمباران نیروهای اسرائیلی قرار دارد.

دفاع مدنی در نوار غزه از «کشته‌های متعدد» طی شبانه‌روز گذشته در رفح خبر داده است. بیمارستان کویت واقع در این شهر نیز کشته شدن دست‌کم ۱۱ تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر را تایید کرده است. همزمان، شاهدان و منابع امنیتی فلسطینی از حملات هوایی در سلاعات پایانی روز دوشنبه و ساعات آغازین سه‌شنبه در کنار آتش شدید توپخانه در سراسر نوار غزه، به‌ویژه در رفح و اطراف آن خبر می‌دهند.

حمله اسرائیل به رفح

جهاد اسلامی، متحد حماس نیز دوشنبه شب اعلام کرد که در پاسخ به این حملات، راکت‌هایی از غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک کرده است.

لحظه ورود تانک‌های اسرائیلی به گذرگاه رفح و آغاز عملیات حمله اسرائیل به رفح

تصاویری از لحظه ورود تانک‌های ارتش اسرائیل به گذرگاه رفح منتشر شده است.

آغاز حمله اسرائیل به رفح و تخلیه رفح

به گفته این منابع، استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی گذرگاهی در جنوب نوار غزه در همسایگی مصر، موجب بیم مصر از هجوم گسترده فلسطینی‌هایی شده که از خشونت‌های رفح می‌گریزند. مصر، مجرای اصلی کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه، میانجی کلیدی در تلاش‌های آتش‌بس بوده و قاطعانه با هرگونه جابجایی دسته جمعی پناهجویان از نوار غزه به داخل خاک خود مخالفت کرده است.

یکی از مقامات هلال احمر فلسطین در شرق رفح، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ساکنان با وحشت در حال تخلیه مناطق هستند.»

حمله اسرائیل به رفح

حمله اسرائیل به رفح

حمله اسرائیل به رفح

اسرائیل پس از عملیات در شهر غزه و سپس خان یونس، هفته‌هاست که تهدید کرده است که حمله زمینی خود را تا رفح به عنوان آخرین سنگر حماس و محل استقرار ۱.۲ میلیون فلسطینی که اکثریت آنها به دلیل جنگ آواره شده بودند، ادامه می‌دهد. با این حال، روز دوشنبه ۶ ماه مه، پس از اینکه مذاکرات در قاهره به توافق آتش بس منجر نشد، ارتش اسرائیل عملیات تخلیه ده‌ها هزار نفر از رفح را آغاز کرد.

حمله اسرائیل به رفح

 

حمله اسرائیل به رفح

حمله اسرائیل به رفح

حمله اسرائیل به رفح

 

حمله اسرائیل به رفح

در همان شب حماس به مصر و قطر به عنوان کشورهای میانجی با ایالات متحده، اطلاع داد که «پیشنهاد آنها برای توافق آتش‌بس» با اسرائیل را تایید کرده است، اما دفتر نخست وزیری بنیامین نتانیاهو این پیشنهاد را «به دور از خواسته‌های اسرائیل» دانسته بود به همین منظور کابینه جنگ اسرائیل به اتفاق آرا تصمیم گرفت «عملیات رفح را به منظور اعمال فشار نظامی بر حماس با هدف پیشرفت در جهت آزادی گروگان‌ها و دستیابی به سایر اهداف جنگ ادامه دهد.»

در عین حال اسرائیل اعلام کرد که «با هدف حداکثر کردن شانس دستیابی به توافق بر سر شرایط قابل قبول برای اسرائیل، هیئتی عالی‌رتبه را به مصر اعزام خواهد کرد.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی ششم می، چندین بار در پاسخ به سوال خبرنگاران از مطالعه پاسخ حماس خبر داد. آقای میلر بدون اشاره به جزئیات این پاسخ و احتمال تفاوت آن با پیش‌نویس مورد تائید واشنگتن، تصریح کرد که ایالات متحده در همکاری با شرکای منطقه‌ای خود و در راس آن‌ها مصر و قطر و اسرائیل در حال برررسی دقیق این پاسخ است.

اندکی پس از این بیانیه، قطر نیز بامداد سه‌شنبه، از اعزام هیاتی به قاهره برای «از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف، با امید به دستیابی به توافقی برای آتش بس فوری و دائمی» و «مبادله زندانیان و گروگان‌ها » خبر داد.

به گفته خلیل الحیه، مقام ارشد شاخه سیاسی حماس در غزه، این پیشنهاد شامل سه مرحله است که هر مرحله ۴۲ روز به طول می انجامد و شامل عقب نشینی کامل اسرائیل از خاک، بازگشت آوارگان و تبادل گروگان ها با هدف «آتش بس دائمی» می‌شود.

اسرائیل تاکنون با خروج کامل نیروهای خود از غزه و آتش بس دائمی مخالف بوده و معتقد است که ابتدا باید عملیاتی را در رفح برای «شکست دادن» حماس انجام دهد و اطمینان حاصل کند که عملیات هفتم اکتبر دیگر تکرار نخواهد شد.

اسرائیل تاکنون با خروج کامل نیروهای خود از غزه و آتش بس دائمی مخالف بوده و معتقد است که ابتدا باید عملیاتی را در رفح برای «شکست دادن» حماس انجام دهد و اطمینان حاصل کند که  عملیات هفتم اکتبر دیگر تکرار نخواهد شد.

منبع: یورونیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها