|

کمال حیدری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت:

۷۶ درصد بیماری‌ها غیرواگیر هستند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در کشور به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد که بار مالی بسیار در پی دارند.

۷۶ درصد بیماری‌ها غیرواگیر هستند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در کشور به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد که بار مالی بسیار در پی دارند.

دکتر کمال حیدری روز چهارشنبه در همایش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیش فشاری خون و بیماریهای قلبی و عروقی سالانه بیش از ۴۴۶ هزار میلیارد تومان بار مالی به کشور وارد می‌کنند که لازم است در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی ادامه داد: طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ میزان ابتلا به دیابت در کشور چهار درصد و میزان ابتلا به بیش فشاری خون هفت درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهترین راهکار برای بهبود وضعیت سلامت جامعه، گسترش خدمات بهداشتی، افزایش پوشش خدمات مراقبتی و افزایش دانش و آگاهی مردم در حوزه سلامت است.
وی با بیان اینکه چاقی و کم‌تحرکی از عوامل ابتلا به بیماریهای غیرواگیر محسوب می‌شوند افزود: در حال حاضر حدود نیمی از جوانان ۱۸ تا ۴۵ سال کشور تحرک کافی ندارند که آسیب‌های ناشی از آن در سالهای آینده بروز می‌یابد.

دکتر حیدری ادامه داد: گسترش برنامه‌های غربالگری می‌تواند نقش موثر در شناسایی زودهنگام بیماری و ارتقای سلامت جامعه داشته باشد و در این راستا می‌توان از ظرفیت خیران سلامت و مراکز غربالگری سرطان به شکل مطلوب استفاده کرد.
وی با اشاره به اقدامات لازم برای اصلاح و رفع چالش‌های موجود در حوزه بهداشت کشور گفت: تلاش و اهتمام در تغییر روند کاهش رشد جمعیت کشور و اصلاح زیرساخت های نظام شبکه بهداشت بویژه در زمینه سامانه‌های الکترونیک از مهم ترین اقدامات در این زمینه به شمار می‌روند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کاهش نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور از دغدغه‌های مهم است چرا که سن ازدواج نیز در کشور افزایش یافته و باید با توسعه مراکز آموزشی و فرهنگ‌سازی نسبت به افزایش جمعیت و توانمندی زوجین برای دوام زندگی و جلوگیری از طلاق اقدام کرد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از دوره "پنجره جمعیتی" یا سنین فعالیت و کار ادامه داد: دوره پنجره جمعیتی دوره شکوفایی هر کشور است و تمامی کشورهای پیشرفته ۳۵ درصد از رشد خود را در این دوران کسب کرده‌اند و باید از این فرصت استفاده کرد.

همایش روسای دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی و معاونان و مدیران وزارت بهداشت تا روز جمعه در مشهد ادامه دارد.

۶۹ مرکز آموزش عالی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شامل ۵۱ دانشگاه و ۱۸ دانشکده علوم پزشکی کشور زیرپوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

همچنین ۷۷۸ مرکز تحقیقاتی، ۱۵ شبکه تحقیقات سلامت، ۱۵ پژوهشکده سلامت، ۱۲ پارک علم و فناوری و ۹۳ مرکز رشد فناوری در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور یا در کنار آنها فعالیت دارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها