|

امام مهدی کیست؟

شاید این سوال در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد و یا حتی برای افرادی که مسلمان و شیعه هستند برخورنده به نظر برسد اما چند نفر از ما تاکنون به این سوال به طور جدی فکر کرده ایم و به دنبال پاسخ آن بوده ایم؟

امام مهدی کیست؟

جالب است بدانیم که بر اساس تحلیل آمارهای جستجوی کاربران در موتورهای جستجوگر روزانه صدها کاربر غیرفارسی زبان و غیرشیعه سوال «امام مهدی (علیه اسلام) کیست؟» را مطرح میکنند و به دنبال پاسخ آن می گردند. پاسخی نافرجام که به دلیل در دسترس نبودن محتوای غنی شیعی اغلب به جوابی درخور هم ختم نمی شود. به عنوان یک مسلمان شیعه خود را در این موقعیت تصور کنید و سعی کنید پاسخی در خور یه سوال یک مخاطب ناآشنا برای سوال «امام مهدی (علیه اسلام) کیست؟» فراهم کنید.

به احتمال زیاد پاسخ شما پیرامون نام پدر و مادر بزرگوار ایشان، محل تولد، معرفی مفهوم غیبت، نام نائبان ایشان و در نهایت نشانه های ظهور خواهد بود، اما آیا این پاسخ ها کافی است؟

چرا امام مهدی (علیه السلام) در غیبت به سرمی برند؟

چگونه امام عمری طولانی داشته اند؟

امام مهدی (علیه السلام) چه زمانی ظهور خواهند کرد؟

خصوصیات دولت کریمۀ ایشان چیست؟

زمینه سازان ظهور امام چه کسانی خواهند بود؟

آیندۀ جهان چه خواهد شد؟

آیا امام مهدی (علیه السلام) همان منجی موعود تمامی ادیان است؟

و مهم تر از تمامی این سوالات چرا انسان به امام احتیاج دارد؟

انسان کیست که به امامی نیاز دارد که نام او مهدی (علیه السلام) است؟

این سوالات نمونه ای از سوالاتی است که ذهن مخاطب سرگشتۀ امروز را به خود مشغول کرده است و در پی یافتن پاسخ این سوالات به جستجو پیرامون امام و منجی مسلمانان ختم شده است؛ اگر شما هم پاسخی برای این سوالات ندارید یا حتی این ابهامات در ذهن شما هم وجود دارد اصلا عجیب نیست. اغلب ما با اینکه مسلمان و شیعه متولد شده ایم جهان بینی شیعی را به درستی نمی شناسیم و سوالات و ابهام های زیادی در ذهن داریم و قادر به معرفی صحیح اندیشۀ شیعی به دیگران نیستیم.

نکتۀ تاسف بار این جاست که با وجود چنین سوالاتی اغلب جستجوهای فارسی زبانان پیرامون امام مهدی (علیه السلام)

حول محورهایی مانند تعداد فرزندان، محل سکونت و ازدواج ایشان می چرخد!

پس قدم اول این است که به عنوان یک انسان خودمان و اماممان را به درستی نمی شناسیم و همین عدم شناخت یکی از بزرگترین دلایل غیبت امام مهدی (علیه السلام) است.

کمپین بین المللی امام مهدی (علیه السلام) کیست با هدف پاسخ گویی به این سوالات از طریق بررسی و استخراج محتوای منابع شیعی کار خود را آغاز کرده است. این کمپین پس از سالها تحقیق، بررسی و پژوهش در اربعین امسال رونمایی شده و وارد فاز عملیاتی و اجرایی خود شده است. سایت whoisimammahdi.com که مرجع محتوایی این کمپین است و توسط موسسه منتظران منجی طراحی و اجرا شده است بر اساس محتوای شیعی و آیات قرآن به سوال «امام مهدی (علیه اسلام) کیست؟» پاسخ می دهد، اما تفاوت محتوایی این سایت با دیگر مراجع پیرامون امام مهدی (علیه اسلام) دو رویکرد عمده است.

photo_2024-08-23_17-42-51

نخست اینکه سایت whoisimammahdi.com تنها به ارائۀ اطلاعات تاریخی بسنده نکرده و دوم اینکه این اطلاعات مدون و مرحله بندی شده در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد. مخاطب سایت whoisimammahdi.com در ابتدا با مساله منجی در ادیان مواجه شده و با این حقیقت رو به رو می شود که تمامی ادیان آینده ای مشترک را برای پیروان خود ترسیم کرده اند که در آن آینده منجی با خصوصیات مشترک ظهور کرده و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد. قدم بعدی بررسی چرایی این آینده مشترک و چرایی باور به آیندۀ روشن است که خصوصیات وجودی انسان در باور به آینده، جاودانگی انسان و چگونگی شراکت در آن آینده موعود را بررسی می کند. پس از آن به بررسی حقیقت وجود انسان از دیدگاه شیعی پرداخته حقیقت فراجنسیتی و فرامادی وجود انسان را برملا میکند و چرایی نیاز انسان به امام را از دیدگاه فلسفی واکاوی می کند و در قسمت امام مهدی (علیه السلام) از تولد تا ظهور به بررسی سیر حرکت تاریخ به سمت ظهور موعود، مستندات پیرامون وقایع پیش از ظهور و در پایان اطلاعات تاریخی از زندگی و زمانۀ تولد حضرت ختمی مرتبت تا تولد امام مهدی (علیه السلام) ارائه می کند.

جامعیت، یکپارچگی و مدون بودن سیر مباحث در این وب سایت whoisimammahdi.com به گونه ای است که هم مخاطب شیعه و هم مخاطب غیرمسلمان را به طور کامل اغنا خواهد کرد و با حقایق، اصول و جهان بینی شیعی به طور کامل آشنا خواهد کرد.

جالب اینجاست که تیم موسسه منتظران منجی به ارائه این محتوای طبقه بندی شده بسنده نکرده و برای رساندن محتوا به دست مخاطب حقیقی آن، که تشنۀ دانستن این معارف است کمپین بین المللی «امام مهدی کیست؟» را برنامه ریزی کرده اند. فاز اول این کمپین در کشور زمان پیاده روی اربعین و به وسیلۀ ارائه محتوا در پانزده پیشخوان هماهنگ در کشور ایران و عراق اجرا شده است. اگر به این محتوا علاقه دارید و یا علاقمند کسب اطلاعاتی بیشتر در این زمیه هستید مستوانید به هریک از این پیشخوان ها مراجعه کرده و یا مستقیما به وب سایت  whoisimammahdi.comسر بزنید.

 

  1. غرفه مرکزی: نجف اشرف، ابتدای سوق الکبیر، اولین فرعی بعد از ایست بازرسی اول
  2. پیشخوان رسول اکرم (ص) عمود 16
  3. پیشخوان امام علی علیه‌السلام عمود71
  4. پیشخوان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عمود 105
  5. پیشخوان امام حسن مجتبی علیه‌السلام عمود 147
  6. پیشخوان امام حسین علیه‌السلام عمود 210
  7. پیشخوان امام علی بن الحسین علیه‌السلام عمود 317
  8. پیشخوان امام باقر علیه‌السلام عمود 386
  9. پیشخوان امام صادق علیه‌السلام عمود 494
  10. پیشخوان امام کاظم علیه‌السلام عمود 557
  11. پیشخوان امام رضا علیه‌السلام عمود 707
  12. پیشخوان امام جواد علیه‌السلام عمود 818
  13. پیشخوان امام هادی علیه‌السلام عمود 828
  14. پیشخوان امام عسکری علیه‌السلام عمود  1360
  15. پیشخوان امام مهدی علیه‌السلام (غرفه پشتیبان) مسجد سهله : قبل از در ورودی مسجد سهله

شاید وقت آن رسیده باشد که نگاهی به صفحات این وب سایت داشته باشیم و یک بار از خودمان بپرسیم به راستی امامی که منتظر آمدنش هستیم یا حتی به او و ظهورش باور نداریم، کیست؟

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها