|
نویسنده: فاطمه شفیعی

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان:

باید از موجودیت و کیان نهاد کهنسال وکالت دفاع کنیم

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید نسبت به امور و اتفاقات صنفی احساس مسئولیت نمائیم و باید از موجودیت و کیان نهاد وکالت دفاع کنیم.

باید از موجودیت و کیان نهاد کهنسال وکالت دفاع کنیم

دکتر حسین ادیب،رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت دوره ۵۰ کانون وکلای دادگستری اصفهان  که  با حضور اعضای هیات مدیره کانون، مقامات قضایی استان، شهرداراصفهان، پیشکسوتان نهاد وکالت، روسای کمیسیون ها، رییس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای چهارمحال و بختیاری، رییس و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران استان، معاونت حقوقی نیروی انتظامی استان و خانواده های کارآموزان و سایر مهمانان در هتل آسمان برگزار شد گفت: با افتخار در پنجاهمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری اصفهان گردهم آمدیم.

وی افزود: بسیار خرسندم که کارآموزان عزیز بعد از گذراندن دوره سخت و طاقت فرسای کارآموزی، اکنون با ادای سوگند به حرفه شریف وکالت وارد شدند و با عهدی که بستند باید همواره در مسیر عدالت قدم بردارند و سربازان سختکوش و وظیفه شناسی برای استقرار عدل و داد در جامعه باشند،وکلای دادگستری در مرتبه و جایگاهی قرار دارند که به خوبی می دانند باید شأن و منزلت این حرفه را حفظ و حراست نمایند.

ادیب اظهارکرد: نهاد وکالت در سال‌های اخیر با چالش های فراوان بیرونی و درونی مواجه شده که لازمه برون رفت از این بزنگاه اتحاد و همدلی و البته امید به آینده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان بیان کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم قوانینی در حوزه وکالت دادگستری تصویب کرد که فاقد بررسی حرفه ای و کارشناسی دقیق بود و حتی نظرات نهادهای ذینفع و موثر را هم اخذ نکردندف با تصویب قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار حداقل و کف نمره را حذف کردند، با این شرایط کانون های وکلا سپس دستگاه قضائی و نهایتا مردم متضرر خواهند شد.

وی تاکید کرد: یکی از شاخصه های لازم برای یک وکیل دادگستری، داشتن پایه علمی مناسب و قابل قبول است زیرا وکیل دادگستری باید حافظ جان و مال موکل خود باشد و این مهم با تسلط بر قوانین و استنباط مسائل حقوقی و دفاع صحیح محقق خواهد شد.

ادیب تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و نگاه ویژه و خردمندانه نمایندگان محترم مردم در خانه ملت ، نقش کلیدی در اینده این نهاد مدنی کهنسال خواهد داشت، با تشکیل مجلس دوازدهم و راهیابی ۱۲ وکیل دادگستری به مجلس و تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی انتظار می‌رود نمایندگان محترم  در فضایی دوستانه و با تعامل با کانون های وکلا و برگزاری جلسات مستمر برای جلوگیری از تضعیف دستگاه قضا چاره اندیشی کنند و شاهد اصلاح وتغییر برخی قوانین اثرگذار بر نهاد وکالت باشیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید نسبت به امور و اتفاقات صنفی احساس مسئولیت نمائیم و باید از موجودیت و کیان نهاد وکالت دفاع کنیم.

در ادامه نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز گفت: به کارآموزان محترمی که در این مراسم به کسوت وکالت پایه یک دادگستری نائل شدند تبریک عرض می کنم و برای این عزیزان آرزوی موفقیت دارم، پنجاهمین آئین تحلیف را می توان آخرین تحلیف کارآموزانی دانست که براساس قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، گواهی پایه یک دادگستری دریافت می کنند.

وکیل شهرام محقق افزود: بعد از این ما شاهد تحلیف کارآموزانی هستیم که بر اساس قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار وارد حرفه وکالت می شوند.

وی ادامه داد: زمانی بر اساس قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت نیازسنجی صورت می گرفت و در کمیسیونی متشکل از ریاست کل دادگستری استان ، رئیس دادگاه انقلاب  و رئیس کانون وکلای دادگستری بر اساس نیاز جامعه ظرفیت پذیرش افراد در آزمون وکالت تعیین می گردید اما بر اساس قانون تسهیل این ضابطه تغییر پیدا کرد و ما امروز شاهد پذیرش افراد زیادتری در حرفه وکالت هستیم که بیش از نیاز وظرفیت جامعه  است.

نایب رئیس کانون همچنین تصریح کرد: ورودی‌های کانون وکلای اصفهان در آزمون ۱۴۰۲براساس قانون تسهیل ، ۷۰۹ نفر بود.

وی افزود:  تعداد ۴۲ نفر از قبول شدگان بر اساس این قانون به دلیل مسائل مختلف حتی اقدام به مراجعه به کانون و تشکیل پرونده ننموده اند و تعداد ۲۰ نفر هم پس از تشکیل پرونده  انصراف دادند زیرا با وضع موجود  و عدم وجود فرصت های کاری و اشباع شغلی بوجود آمده در این حرفه، آینده ای برای خود  متصور نیستند.

محقق بیان کرد: ما امروز شاهد این هستیم که تعداد زیادی از وکلا قادر به تمدید پروانه وکالت خود نیز نیستند چرا که به دلیل عدم مراجعه مردم به آنان درآمد کافی ندارند وبا این شرایط  زنگ خطر آینده وامنیت شغلی در این حرفه به صدا درآمده است واین در حالی است که جوانان عزیز ما با امید وآرزوهای زیادی وارد این حرفه می شوند، متولیان امر باید درعرصه قانونگذاری آسیب شناسی های کارشناسانه انجام داده و تبعات و بازخوردهای قوانینی مثل قانون تسهیل در مشاغل حقوقی را مورد ارزیابی مجدد قراردهند و در صدد اصلاح آن برآیند تا بیش از این آینده وامنیت شغلی این حرفه مورد آسیب قرار نگیرد.

همچنین معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: عدالت ، ریشه در فطرت انسان دارد، در کلیه ادیان الهی همیشه توصیه به اجرای عدالت بوده است، بحث عدالت برای جامعه ما نیست در همه جوامع دینی و غیردینی این بحث بوده است، حتی در قواعد بین المللی مانند ماده ١٠ اعلامیه جهانی حقوق بشر یا ماده ١۴ میثاق حقوق مدنی و سیاسی ، صراحتا صحبت از اجرای عدالت شده است.

وی افزود: پیامبر فرمودند هدف از پذیرش خلافت مسلمین، جز اجرای عدالت  نمی باشد،این نشان دهنده اهمیت عدالت است ، با عدالت است که جامعه به سلامت و امنیت و نشاط و نظم می رسد و دوام و بقا پیدا می کند، هیچ حکومتی نتوانسته است بدون اجرای عدالت دوام پیدا کند، حتی عدالت در چینش رتبه کشورها و جوامع ، نقش مهمی ایفا می کند.  

 محمد محمدی در ادامه افزود: کسی که مدعی است که می خواهد در احقاق حق نقش ایفا کند خودش باید عدالت فردی داشته باشد. عدالت فردی یا فقهی ، عدالتی است که انسان خود را از هر گونه بغض و کینه و هوا و هوس و اصرار بر گناهان کبیره دور نگه دارد،به همین لحاظ همان شرایطی که برای قاضی تعیین شده برای وکیل هم خواهد بود. نمی توان مدعی شد وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند ولی صفاتی را که برای قاضی تعیین شده برای وکیل در نظر نگیریم.

وی تاکید کرد: برای تصدی یک حرفه آدابی هست، شماپیمان می بندید که نظامات و قوانین کشور را رعایت و حفظ کنید شما پیمان می بندید که در مقابل موکل صداقت داشته باشید و تعهد کاری داشته باشید و رازدار باشید، همه اینها جزء آداب وکالت است، وکیل باید از لحاظ علمی به روز باشد، وظیفه شما عزیزان این است تعهدات خود را به درستی اجرا کنید و در نهایت تلاش کنید که بین موکل و طرف مقابل صلح و سازش ایجاد نمایید. این امر سنت پیامبر و امری پسندیده است .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها