|
نویسنده: رضا فتوح

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

چهار تصفیه‌خانه تکمیلی پساب در اصفهان احداث می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ساخت چهار تصفیه خانه تکمیلی پساب با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا در کلانشهر اصفهان در دست اقدام است.

چهار تصفیه‌خانه تکمیلی پساب در اصفهان احداث می‌شود

مجتبی حق‌شناس ،مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری اصفهان علاوه بر امضای قراردادهای جدید خرید پساب، ساخت چهار تصفیه خانه فاضلاب دیگر را با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا با پرداخت هزینه‌های زیاد، بهسازی شبکه آبیاری، خطوط انتقال و ساخت مخازن آب برای ذخیره پساب تصفیه شده در دست اجرا دارد تا آب مورد نیاز فضای سبز مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان تأمین شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سفره‌های آب زیرزمینی شهر اصفهان بیشتر توسط زاینده‌رود تغذیه می‌شود لذا خشک شدن این رودخانه مشکلاتی برای تأمین آب در بخش‌های مختلف از جمله فضای سبز ایجاد کرده است.

حق شناس ادامه داد: برای رفع این چالش و حفظ فضای سبز اصفهان که نقش ریه تنفسی شهر را دارد، استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده به‌عنوان یک کار زیرساختی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: حدود یکصد کیلومتر لوله‌کشی انتقال پساب تاکنون اطراف شهر اصفهان اجرا و سپس انشعاب‌هایی از آن گرفته شده است تا فضای سبز با استفاده از پساب به‌عنوان آب پایدار، آبیاری شود.

وی با بیان اینکه امید است این طرح‌ها سال آینده به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز موجب می‌شود تا استفاده از آب‌های زیرزمینی کاهش یابد.

حق‌شناس تاکید کرد: با وجود چنین شرایط بحرانی در اصفهان تأمین آب فضای سبز از پساب در اولویت دوم وزارت نیرو قرار دارد در صورتی‌که بر اساس «قانون هوای پاک» این وزارتخانه مکلف است نیاز آبی فضای سبز شهرها را از طریق پساب فاضلاب تأمین کند.

وی بیان کرد: شهر اصفهان حدود ۶ هزار هکتار فضای سبز دارد که بیش از چهار هزار هکتار آن در اختیار شهرداری است و حدود ۲ هزار هکتار دیگر به سایر نهادها و سازمان‌ها تعلق دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: از مجموع وسعت فضای سبز اصفهان حدود ۵۵ درصد آن به‌صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز اطراف این شهر قرار دارد که آبیاری آن به‌صورت قطره‌ای یا تحت فشار است.

وی افزود: پیش از این نیز نخستین تصفیه‌خانه «نانو اُزُن» کشور با اعتبار بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در میدان «المپیک» واقع در منطقه هفت شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسید.

حق‌شناس اظهارکرد: تصفیه‌خانه «نانو اُزن» یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی است که پساب را از ورودی گرفته و در خروجی، آب استاندارد و مورد تأیید محیط زیست را برای استفاده در فضای عمومی و فضای سبز تحویل می‌دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها