|

روش های خشک کردن زعفران، نحوه تولید زعفران سوپرنگین صادراتی

موارد زیادی بر قیمت زعفران تاثیر گذار است، روش خشک کردن زعفران یا ظروف بسته بندی زعفران جزو این عوامل هستند. عناصر موجود در زعفران که باعث عطر و رنگ آن میشوند ممکن است بخاطر روش اشتباه خشک کردن و یا ظروف نگهداری زعفران از بین بروند و همین موضوع باعث پایین رفتن کیفیت زعفران میشود.

روش های خشک کردن زعفران، نحوه تولید زعفران سوپرنگین صادراتی

پس از برداشت گل های زعفران در فصل پاییز، زمان جداسازی کلاله ها از گلبرگ های زعفران می رسد. نحوه ی پاک کردن کلاله ها نوع زعفران را مشخص میکند اما نحوه خشک کردن زعفران در کیفیت و درجه بندی آنها تاثیر میگذارند؛ برای مثال قیمت زعفران سوپر نگین اتویی و پرسی با زعفران سوئر نگین معمولی که با روش سنتی خشک شده است کاملا تفاوت دارد. در این بخش قصد ما بر این است که شما را به طور کلی با روش های خشک کردن زعفران و مراحل انجام هر کدام آشنا کنیم تا با روش های درست زعفران های خود را خشک کنید.

روش های خشک کردن زعفران

به طور کلی کلاله های زعفران را به دو روش میتوان خشک کرد؛ اولین روش به صورت دستی و سنتی است که به هیچ عنوان مورد تایید قرار نمی‌گیرد و دومین روش که کاملا مناسب و مورد تایید است روش خشک کردن زعفران با دستگاه خشک کن زعفران است. در ادامه مراحل هر کدام از این روش ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

خشک کردن زعفران به روش سنتی

روش های خشک کردن زعفران به روش سنتی:

  • خشک کردن زعفران در سینی
  • خشک کردن زعفران روی بخاری
  • خشک کردن زعفران با آفتاب
  • خشک کردن زعفران با مایکروویو
  • خشک کردن اتویی سنتی

روش های خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران در سینی

در این روش نیازی به ساخت چهارچوب و طبقه نیست و می‌توانید با تعدادی سینی کار را انجام دهید. زعفران‌ ها را روی یک سینی بریزید و در نزدیکی بخاری قرار دهید و طی چند ساعت زعفران‌ ها خشک شده‌اند. اتاق انجام این کار نیز باید دمایی در حدود ۷۰ درجه و تهویه مناسب داشته باشد.

خشک کردن کلاله‌ی زعفران روی بخاری

این روش یکی از آسان‌ ترین راه‌ های خشک کردن کلاله های زعفران است. تعدادی( بستگی به مقدار زعفران دارد ) برگه A4 را روی بخاری بگذارید و زعفران‌ها را روی آن بریزید، سپس بخاری را در کمترین میزان شعله قرار دهید و یک شب تا صبح صبر کنید.

خشک کردن زعفران با آفتاب

در روش سنتی علاوه بر تکنیک‌ هایی که گفته شد ممکن است برخی از افراد روش خشک کردن در آفتاب را انتخاب کنند. برای خشک کردن کلاله‌ی زعفران در آفتاب زعفران ها را روی سینی یا پارچه تمیز  پهن ‌بهتر است رطوبت هوا و احنمال بارندگی را قبل از انجام کار بررسی کنید.

خشک کردن زعفران با ماکروویو

در یک تحقیق برای خشک کردن کلاله های زعفران با مایکروویو بهترین شرایط خشک کردن  با میزان انرژی ۷۰۳ وات، زمان ۷ دقیقه و ضخامت زعفران دو سانتی متر اندازه گیری شد. مهم ترین نکته در نظر گرفتن زمان کم برای خشک کردن زعفران است.

معایب خشک کردن زعفران به روش سنتی

بیشتر کشاورزانی که از زمان قدیم به کشت زعفران پرداخته اند با استفاده از روش های سنتی، زعفران خود را خشک می‌کنند اما باید بدانید یکی از بزرگ ترین معایب این روش خرد شدن و شکسته شدن کلاله ها است؛ همین امر موجب پایین آمدن قیمت زعفران می‌شود. تنها حسن خشک کردن سنتی زعفران، پایین بودن هزینه انجام کار است.

خشک کردن زعفران به روش مدرن و مکانیزه

بهترین روش خشک کردن زعفران روشی است که کروسین، پیکروکروسین و سافرانال موجود در کلاله های زعفران را از بین نبرد. موارد نام برده شده جز عناصر اصلی زعفران است که باعث رنگدهی و عطر زعفران میشود. این عناصر بر اثر دمای بالا و طولانی شدن زمان خشک کردن زعفران از بین می روند.

استفاده از دستگاه خشک کن زعفران موجب کم شدن زمان خشک کردن زعفران میشود؛ همین موضوع باعث می شود که عناصر موجود در زعفران حفظ شود و در نتیجه کیفیت و قیمت زعفران بالاتر برود.

در دستگاه خشک کن، زعفران ها به صورت پرسی و اتویی خشک شده و ظاهر آن ها بعلاوه رنگ و عطرشان کاملا حفظ می‌شود که این مزیت فوق العاده خشک کردن زعفران ها با دستگاه خشک کن است.

 

برخی از افراد می‌گویند که دستگاه های خشک کن هزینه زیادی دارند و این جز معایب آن به شمار می‌رود. اما ما می گوییم درست است که به نسبت روش های دیگر، هزینه بالاتری دارد اما نسبت به سهولتی که در فرایند خشک کردن ایجاد می‌کند و باعث بالاتر رفتن قیمت زعفران می‌شود هزینه دستگاه به چشم نمی آید.

روش های نگهداری زعفران خشک شده

یکی دیگر از مواردی که بر کیفیت زعفران تاثیر میگذارد نحوه بسته بندی و نگهداری آن در ظروف زعفران است. بهترین روش نگهداری استفاده از ظروف زعفران فلزی است، چرا که زعفران شما را بدور از نور و هوای مستقیم قرار میدهد.

اگر می‌خواهید زعفران را به صورت خشک نگهداری کنید بهتر است از ظروف فلزی و شیشه ای استفاده کنید. در این حالت زعفران تا دو سال ماندگاری دارد. اگر هم که می خواهید زعفران را به صورت دم کرده نگهداری کنید حتما آن را در فریزر نگهدارید که کیفیت و عطر و بوی آن حفظ شود.

یکی دیگر از گزینه ها و روش های نگهداری زعفران خشک شده خرید ظروف زعفران است که مخصوص نگهداری زعفران است و در انواع و سایز های بسیار مختلفی وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید خریداری کنید و از زعفران خود با خیالی راحت نگهداری کنید.

جمع بندی

 خشک کردن و نگهداری صحیح زعفران تاثیر مستقیمی روی قیمت آن خواهد داشت. چنانچه قصد خرید دستگاه خشک کن زعفران و ظروف زعفران را دارید میتوانید از سایت های معتبری مثل ماه چین اقدام به خرید کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها