|

صندوق شتاب، سرمایه گذاری با توانی بیش از دارایی

صندوق اهرمی را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس دانست. این صندوق دو نوع واحد متفاوت با دو رویکرد مجزای معاملاتی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند که ریسک‌پذیری‌های بالا و پایین را پوشش می‌دهد. این صندوق با استفاده از ابزار اهرم مالی، شتاب چشمگیری در کسب بازدهی ایجاد می‌کند.

صندوق شتاب، سرمایه گذاری با توانی بیش از دارایی

 

افراد با هدف کسب سود، مسیرهای مختلفی را برای سرمایه‌گذاری امتحان می‌کنند. در این میان یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کسب سود، استفاده از رویکردهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس همچون صندوق‌ها است. بازدهی بالای صندوق‌های اهرمی باعث شده این صندوق، تبدیل به یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران شود. در این مطلب به سازوکار صندوق‌های اهرمی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. سپس به این سوال پاسخ می‌دهیم که سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی مناسب کدام دسته از سرمایه‌گذاران است.  در نظر داشته باشید که اکنون دو صندوق اهرمی در بازار فعال هستند و پذیره‌نویسی سومین صندوق اهرمی نیز به تازگی انجام شده است. این صندوق «شتاب» نام دارد و توسط شرکت سبدگردان آگاه تاسیس شده است. 

ویژگی‌های یک صندوق اهرمی

سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌ها راهکاری بود که پس از مواجهه با پیش‌نیازهای متعدد سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، به متقاضیان کسب سود از این بازار ارائه شد. افراد در یک سرمایه‌گذاری مستقیم لازم است شخصا سبد دارایی خود را رصد و مدیریت کنند، در شرایط بحرانی تصمیماتی اتخاذ کنند که امکان دارد سرنوشت دارایی‌شان را تغییر دهد و در یک فعالیت مستمر دانش مالی خود را به روزرسانی کنند. به علاوه لازم است با ابزارهای تحلیلی آشنا باشند و آن‌ها را در جهت اهداف خود به کار بگیرند. این فرایند تنها مناسب افرادی بود که تجربه معامله در بازار سرمایه را داشتند و داوطلب صرف زمانی طولانی در بازار برای رصد وضعیت دارایی‌های خود بودند. به همین دلیل، به مرور راهکارهایی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یا ساده‌تر در بازار بورس و کسب سود از آن معرفی شدند. می‌توان گفت یکی از موفق‌ترین این رویکردها، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بوده است. 

صندوق‌ها فرایند سرمایه‌گذاری را بسیار ساده کردند و با این کار، بستری برای کسب سود همه افراد در بازار سرمایه فراهم کردند. پس از ایجاد امکانی برای معامله صندوق‌ها، دیگر نیازی به کسب دانش مالی، به روزرسانی آن، آشنایی با ابزارهای تحلیلی و صرف زمان فراوان در بازار نبود. تقریبا همه چالش‌های موجود در مسیر سرمایه‌گذاری مستقیم، به کمک صندوق‌ها مدیریت شدند. به علاوه تنوع بالایی از صندوق‌ها، به دلیل گستردگی سبد دارایی آن‌ها ارائه شد و همین باعث شد همه سرمایه‌گذاران با هر میزانی از ریسک‌پذیری بتوانند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. 

در سبد دارایی صندوق‌های اهرمی مواردی چون سهام و حق تقدم سهام دیده می‌شود، به همین دلیل آن را در دسته صندوق‌های سهامی قرار می‌دهند. استفاده از ابزار اهرم مالی در این صندوق، موجب کسب بازدهی بالای این صندوق و به دنبال آن ریسک بالاتر می‌شود.

ویژگی‌های این صندوق، باعث شده تفاوت‌های چشمگیری نسبت به دیگر صندوق‌های بازار داشته باشد. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • تنوع واحدهای صندوق اهرمی

صندوق اهرمی، تنها صندوق بازار سرمایه است که دو دسته واحد را به متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند. این دو دسته واحد، ریسک سرمایه‌گذاری و روش معاملاتی متفاوتی هم دارند.

دسته اول، واحدهای عادی صندوق اهرمی است که از فرایند صدور و ابطال معامله می‌شوند. این واحدها ریسک بالایی ندارند و ابزار اهرم مالی در آن‌ها به کار گرفته نمی‌شود. بازدهی این واحدها مانند یک صندوق درآمد ثابت است و نرخ سود آن در بازه ۲۰ تا ۲۷ درصد قرار می‌گیرد.

دسته دوم، واحدهای ممتاز این صندوق است که قابل معامله در بورس هستند. استفاده از ابزار اهرم مالی واحدهای ممتاز احساس می‌شود و به همین دلیل ریسک و بازدهی مضاعفی در این واحدها مورد انتظار است.

  • استفاده از اهرم مالی و کسب بازدهی ویژه

بازدهی مضاعف این صندوق نسبت به دیگر صندوق‌های سهامی به دلیل استفاده از ابزار اهرم مالی است. ابزار اهرم در بازار سرمایه عملکردی مانند اهرم در علم فیزیک دارد. نقش اهرم در علم فیزیک، چند برابر کردن نیروی اعمال ‌شده است. در همین راستا، اهرم مالی با افزایش بدهی سرمایه‌گذار فرصتی برای کسب سود بیشتر برای او فراهم می‌کند. علاوه بر کسب سود بیشتر، این ابزار در شرایط بحرانی می‌تواند زیانی مضاعف به سرمایه‌گذار تحمیل کند.

  • گستردگی پوشش ریسک سرمایه‌گذاران

معمولا هر صندوق، با توجه به دارایی‌های موجود در پرتفوی آن ریسک مشخصی برای سرمایه‌گذاری دارد. به عنوان مثال، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت پایین و ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بخشی بالا است. با این حال، صندوق اهرمی علاوه بر سرمایه‌گذارانی با ریسک‌پذیری بالا برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم مناسب است. چرا که دو دسته واحد مجزا به متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد و سرمایه هر دو گروه را در پرتفوی خود همراستا خواهد کرد.

  • رویکرد متفاوت نقدشوندگی واحدهای صندوق اهرمی

نقدشوندگی واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری توسط عنصر بازارگردان تضمین می‌شود. در این میان، صندوق‌های اهرمی بازارگردان ندارند و نقدشوندگی واحدهای آن رابطه مستقیمی با عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران دارد. این شرایط باعث می‌شود که در یک بازار متعادل، واحدهای صندوق اهرمی به راحتی خرید و فروش شوند و در بازار نوسانی احتمالا معامله واحدها با چالش‌هایی روبرو باشد.

سرمایه‌گذاری در این صندوق مناسب چه افرادی است؟

برای اختصاص دارایی به یک گزینه سرمایه‌گذاری لازم است مواردی را مورد بررسی قرار داد، از جمله:

  • میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران
  • بازدهی مدنظر آن‌ها از سرمایه‌گذاری
  • بازه زمانی مورد انتظار برای کسب بازدهی

با توجه به این موارد، معامله واحدهای صندوق اهرمی مناسب بازه گسترده‌ای از ریسک‌پذیری را پوشش می‌دهد. واحدهای عادی این صندوق، برای سرمایه‌گذارانی با ریسک‌پذیری کمتر و واحدهای ممتاز، برای سرمایه‌گذارانی با ریسک‌پذیری بالاتر مناسب است.

کلام آخر

صندوق اهرمی را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس دانست. این صندوق دو نوع واحد متفاوت با دو رویکرد مجزای معاملاتی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند که ریسک‌پذیری‌های بالا و پایین را پوشش می‌دهد. این صندوق با استفاده از ابزار اهرم مالی، شتاب چشمگیری در کسب بازدهی ایجاد می‌کند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها