|

خبر مهم درباره قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران و کشاورزان/ بدهی گندم‌کاران تسویه می‌شود؟

قیمت خرید تضمینی گندم، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و بیش از ۱.۳ میلیون تن گندم خریداری شد اما ریالی به گندمکاران پرداخت نشده است.

خبر مهم درباره قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران و کشاورزان/ بدهی گندم‌کاران تسویه می‌شود؟

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی دولت اعلام کرد: مطالبات گندمکاران در ۶ ماهه اول سال تسویه می‌شود.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: هیات وزیران با ارسال لایحه‌ای به مجلس برای کاهش پسماند‌های پلاستیکی و مواد زیان‌بخش نیز موافقت کرد.  هم‌چنین دولت موافقت کرد لایحه دیگری برای پذیرش پروتکل الحاقی مونترال برای کنترل مواد کاهنده لایه اوزون به مجلس ارسال شود. این مصوبات هدیه دولت به دوستداران محیط زیست است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: «در جلسه امروز، منابع لازم برای تسویه گندم تضمینی خریداری‌شده از کشاورزان پیش‌بینی شد تا پرداخت هزینه گندم با سرعت صورت بگیرد که بتوانیم در شش ماه اول، همه هزینه گندم‌ها را پرداخت کنیم.»

آمار خرید گندم و نرخ خرید تضمینی گندم 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: از ۱۰ فروردین تا امروز، حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به ارزش ریالی حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان (همت) از گندمگاران خریداری شده؛ اما ریالی پرداخت نشده است.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره آمار خرید گندم تا امروز گفت: از ۱۰ فروردین تا امروز حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به ارزش ریالی حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان (همت) از گندم‌گاران خریداری شده؛ اما ریالی پرداخت نشده است.

او با اشاره به نرخ تضمینی گندم افزود: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و تاخیر در پرداخت پول کشاورزان، منجر به دلسردی آنها می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: در سال‌های گذشته، معمولاً در ابتدای فصل پس از خرید ۵۰ تا ۶۰ درصد محصول پول دو تا سه روز به کشاورزان پرداخت می‌شد و فقط پول گندم‌های سردسیر با کاهش اعتبار با تاخیر واریز می‌شد؛ اما سال گذشته و امسال وضعیت به گونه‌ای شد که پول گندم با تاخیر چندماهه به گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

هاشمی با اشاره به پیش‌بینی برداشت گندم امسال در کشور گفت: با توجه به وضعیت مناسب بارش، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۳.۵ میلیون تن گندم در کشور برداشت شود و حدود ۱۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی داشته باشیم اما اگر نحوه پرداخت محصولات اصلاح نشود، آمار فروش کاهش پیدا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها