|

واکنش نایب رئیس کمیسیون ریتیل‌تک به تعلیق اینماد دیجی‌کالا

شفافیت در فروشگاه‌های اینترنتی باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد نه مورد برخورد قهرآمیز!

تعلیق اینماد دیجی‌کالا و مسدود شدن درگاه‌های پرداخت اینترنتی این فروشگاه اینترنتی در میان فعالان عرصه تجارت الکترونیک واکنش‌های زیادی داشت.

 

ث

نایب رئیس کمیسیون ریتیل‌تک در انجمن تجارت الکترونیک تهران و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی هم با اشاره به این مساله گفت: «با وجود شفافیت در بازار آنلاین و خرده‌فروشی‌های آنلاین، سیاست‌های حمایتی در دستور کار دولت قرار ندارد و برخوردهای قهرآمیز انتخاب دولت برای رفتار با عاملین این شفافیت است.» او باور دارد این رفتارها باعث ناامیدی فعالان در این حوزه و خروج سرمایه‌گذاران از آن خواهد شد.

«مسعود شاهمرادی» مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی در گفت‌وگوی رسانه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه کسب‌وکارها در اقتصاد دیجیتال در مقایسه با کسب‌وکارهای سنتی‌تر، از شفاف‌ترین کسب‌وکارها در اقتصاد ایران هستند، باید مورد حمایت قرار بگیرند اما این اتفاق نمی‌افتد و برخوردهای قهرآمیز صورت می‌گیرد: «با توجه به اینکه کسب‌وکارها در اقتصاد دیجیتال در مقایسه با نمونه سنتی‌تر، از شفاف‌ترین کسب‌وکارها در اقتصاد ایران هستند اگر نتیجه این شفافیت، به جای حمایت، راحتی در انتخاب برخورد قهرآمیز با آنها باشد، سرمایه‌گذاران در این کسب‌وکارها ترجیح خواهند داد در بازارهایی سرمایه‌گذاری کنند که اطلاعات به این شکل شفاف وجود نداشته باشد تا به‌راحتی با حذف یک نماد یا بستن درگاه پرداخت، حیات کسب‌وکارشان به‌خطر نیفتد. مهم است که با کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی برای تغییرات توافق شود.»

شاهمرادی در پاسخ به این پرسش که راه برخورد با قاچاق باید از کجا بگذرد گفت مسیر درست برخورد با این پدیده برخورد با کسب‌وکارهای آنلاین نیست. او گفت : «از مدیریت بازار و واردات قانونی با توجه به نیازهای مصرف‌کننده و شرایط تولیدکننده ایرانی، در هر گروهی از محصولات با توجه به دسته‌بندی‌های مختلف می‌توان درباره واردات قانونی آن محصول تصمیم گرفت.» به گفته شاهمرادی در دسته الف کالاهای دارای تولید داخل با همان کیفیت و تنوع (عدم نیاز به واردات)، در دسته ب واردات مشروط (به شرط ناکافی‌بودن تولید برای مدت محدود) و در دسته‌بندی آخر به کالاهای نیازمند واردات (فاقد تولید داخل کافی) می‌رسیم.

او باور دارد در راه مبارزه با قاچاق، سرمایه‌گذاری ملی برای تقویت خرید کالای ساخت ایران به عنوان ارزش هم لازم است.

نائب رئیس کمیسیون ریتیل تک در ادامه با اشاره به بسته شدن چند ساعته فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، آن را به قطع کردن شریان حیات یک کسب‌وکار خصوصی توصیف کرد و در خصوص این نوع برخورد گفت: «کسب‌وکاری که بودجه دولتی ندارد حتی توقف یک‌ساعته در فعالیتش، تاثیر منفی زیادی در اقتصاد آن کسب‌وکار می‌گذارد. اگر قرار باشد حتما در بین گزینه‌های احتمالی، گزینه برخورد هم روی میز دولت باشد، با فرض وجود هر گونه قصور یا تخلف غیرقابل‌حل، مطمئنا چیزی به اسم برخورد باید آخرین گزینه باشد، نه به‌عنوان اولین و راحت‌ترین گزینه روی میز مجری قانون.»

گفتنی است صبح دیروز بنا به درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اینماد دیجی‌کالا تعلیق و درگاه‌های پرداختی این فروشگاه اینترنتی مسدود شده بودند. این اتفاق تا ساعات عصرگاهی دیروز ادامه یافت و واکنش مدیران اکوسیستم فناورانه کشور و حتی وزیر ارتباطات و معاونان او را در پی داشت. دیجی‌کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور است که بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار، میلیون‌ها محصول خود را از طریق آن به دستان بیش از ۴۰ میلیون کاربر این پلتفرم می‌رسانند و اختلال در عملکرد این بازارگاه اینترنتی می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به توسعه اقتصاد دیجیتال کشور وارد کند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها