|

کاربرد انواع لوله استیل در صنعت

لوله های استیل، انواع مختلف و کاربردهای فراوانی دارند. کاربرد انواع لوله استیل در صنعت گسترده است و برای همین، آشنایی با هریک اهمیت زیادی دارد.

کاربرد انواع لوله استیل در صنعت

لوله های استیل، انواع مختلف و کاربردهای فراوانی دارند. کاربرد انواع لوله استیل در صنعت گسترده است و برای همین، آشنایی با هریک اهمیت زیادی دارد. گریدهای مختلفی از استیل در بازار موجودند که کارکردهای متنوعی دارند. درحال حاضر بازار فروش ورق استیل، لوله استیل و سایر مقاطع از این آلیاژ، رونق زیادی در دنیا دارد. دلیل این کاربرد گسترده، خواص بسیار مطلوبی است که گریدهای مختلف استنلس از خود نشان می‌دهند. در ادامه از کاربرد انواع لوله استیل در صنعت بیشتر می‌خوانید.

اهمیت لوله استیل در چیست؟

لوله های استیل باتوجه به گرید آلیاژی، در ترکیب خود موادی مانند کربن، آهن، نیکل، مولبیدن و کروم دارند. همین ترکیب است که باعث می‌شود در زمینه‌های مختلف ارزشمند باشند. این محصولات دارای ویژگی‌های قابل‌توجهی به‌شرح زیر هستند:

  • ظاهری مناسب و براق؛
  • دوام زیاد و استحکام مطلوب؛
  • پایداری در مقابل حرارت؛
  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی؛
  • امکان پاک‌سازی آلودگی‌ها از آنها؛
  • مقاومت در مقابل مواد شیمیایی خورنده؛
  • حفظ رنگ در شرایط حساس مانند قرارگرفتن در معرض نور خورشید یا شرایط آب‌وهوایی دیگر.

stainless-steel-pipe-applications (4)

این ویژگی‌ها کاربرد لوله های استیل را بالا می‌برند و موجب می‌شوند که در پروژه‌های صنعتی مختلف قابل‌استفاده شوند. گستردگی استفاده از این محصولات از دلایلی است که باعث وجود حساسیت درباره قیمت لوله استیل در بازار می‌شود.

کاربرد انواع لوله استیل چیست؟

از لوله استیل در زمینه‌های متنوعی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت‌وساز؛ برای مثال، بخش نِما یا نرده‌های راه‌پله.
  • صنایع برق؛ پایداری حرارتی برخی از انواع استیل باعث می‌شود که گزینه مناسبی برای ساخت دستگاه‌های تولیدکننده برق باشند.
  • صنایع غذایی؛‌ امکان ضدعفونی‌کردن انواعی از استیل وجود دارد و برای همین است که در صنایع غذایی کاربردی چشمگیر دارند.
  • پزشکی؛ به‌دلیل مقاومت در مقابل خوردگی و استحکام بالایی که انواع استیل دارند از آنها در تولید تجهیزات پزشکی هم استفاده می‌شود.
  • صنایع پتروشیمی؛ نوع بدون درز لوله های استیل برای انتقال نفت و گاز گزینه بسیاری مناسبی‌اند. مقاومت این لوله‌ها در مقابل مواد شیمیایی هم باعث می‌شود که مورد مناسبی در صنایع پتروشیمی باشند.
  • ماشین‌سازی؛ برای تولید بخش‌هایی از انواع خودروهای سبک و سنگین می‌توان روی انواعی از لوله استیل حساب کرد.
  • تولید لوازم خانگی؛ تمیزکاری آسان لوله‌های استیل و زیبایی ظاهری‌شان، موجب استفاده از آنها در تولید لوازم خانگی مختلف می‌شود.

stainless-steel-pipe-applications (3)

به‌جز این موارد کاربرد انواع لوله استیل در صنعت بسیار گسترده است و شامل حیطه‌های دیگر هم می‌شود. برای مثال، در تولید لوله‌های تحت‌فشار، کارخانجات تولید مواد شوینده، صنایع انرژی و کشتی‌سازی هم لوله‌های استیل کاربرد گسترده‌ای دارند.

انواع لوله استیل و کاربرد هریک به‌طور اختصاصی چیست؟

برخی از گریدهای پرکاربرد لوله استیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • لوله استیل ۲۰۱؛
  • لوله استیل ۳۰۴؛
  • لوله استیل ۳۰۹؛
  • لوله استیل ۳۱۰؛
  • لوله استیل ۳۱۶.

کاربرد انواع لوله استیل در صنعت متنوع است. در ادامه اشاره‌ای به انواع لوله‌های فوق و کارکردشان در صنایع گوناگون خواهیم داشت. این موارد از لوله‌های پرفروش بازار هستند که در صنایع گوناگون کاربردشان زیادتر از انواع دیگر است. طیف وسیعی از صنایع و پروژه‌های ساخت‌وساز برای پیش‌برد پروژه‌هایشان نیازمند به‌کارگیری لوله‌های استیل‌اند.

stainless-steel-pipe-applications (2)

1.لوله استیل ۲۰۱

این نوع لوله که از فولاد زنگ نزن ساخته می‌شود، در ساختار خود کروم و نیکل زیاد و اندکی کربن دارد. این مواد باعث می‌شوند که لوله استیل ۲۰۱ فاقد خواص مغناطیسی باشد و در عملیات جوشکاری به‌خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. این لوله‌ها قیمت مناسبی دارند و انعطاف‌پذیری‌شان اندک است. برای همین هم ساختار محکم و مقاومی دارند. از لوله‌های مذکور در صنایع غذایی، معادن، راه‌آهن، لوله‌کشی، صنایع پتروشیمی و شیمیایی استفاده می‌شود.

2. لوله استیل ۳۰۴

بیشتر ترکیب لوله استیل ۳۰۴ را کروم می‌سازد و در آن مقدار نیکل کمتری به‌کار می‌رود. مقاومت این لوله در مقابل خوردگی از ویژگی‌های شاخصش به‌شمار می‌رود. در مرور کاربرد انواع لوله استیل در صنعت متوجه می‌شویم که این مورد هم از پرمصرف‌ترین‌ها است و در کشتی‌سازی، صنایع غذایی، تصفیه آب و صنایع کاغذسازی استفاده می‌شود.

3.لوله استیل ۳۰۹

این لوله به‌واسطه مقاومت بسیار بالایی که در مقابل گرما و حرارت دارد از انواع پرکاربرد لوله استیل در شرایط دمابالا به‌حساب می‌آید. وجود عنصر کروم در ترکیب لوله استیل ۳۰۹ از دلایل این مقاومت است. از این لوله‌ها در تجهیزات کوره‌ها، پالایشگاه‌ها، ساخت موتور جت و هواپیما، تولید مبدل‌های حرارتی و انواع اگزوز استفاده می‌شود.

4.لوله استیل ۳۱۰

یکی دیگر از پرکاربردترین لوله‌های استیل هم نوع ۳۱۰ آن است. چنین محصول فولادی با برخورداری از مقادیر زیاد نیکل و مولبیدون در مقابل حرارت و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و به نام استیل نسوز در بازار شناخته می‌شود. لوله‌های ۳۱۰ در صنایع نفت‌وگاز و در ساخت سیستم‌هایی با درجه حرارت بالا، ظروف حمل مواد شیمیایی و لوله‌های احتراق کاربرد دارند.

5.لوله استیل ۳۱۶

لوله های استیل ۳۱۶ با وجود عناصری مانند کروم، مولیبدن و نیکل می‌توانند در مقابل خوردگی به‌ویژه خوردگی ناشی از کلراید مقاومت کنند. این محصولات در پروژه‌های ساختمانی، تولید انواع نیمکت، تجهیزات آزمایشگاهی و پروژه‌هایی در محیط‌های ساحلی کاربرد دارند.

لوله‌ها دارای تقسیم‌بندی‌های دیگری هم هستند اما این موارد از پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌روند. برای مثال، خرید ورق استیل 430 و موارد دیگر هم در بازار رواج دارد. با این حال، موارد شرح داده‌شده از پرفروش‌ترین‌ها هستند.

stainless-steel-pipe-applications (1)

در آخر

برای تهیه انواع لوله استیل باید با کاربردشان آشنا باشید. در این صورت برای انتخاب گزینه مناسب دست‌تان باز خواهد بود. انتخاب درست محصولات فولادی در پروژه‌های صنعتی و ساخت‌وساز اهمیت زیادی دارد. اگر مورد مناسب را در هر پروژه به‌کار نگیرید، احتمال بروز مشکلات و تحمیل خسارت‌های مالی به‌وجود می‌آید. در فرایند خرید باید ضمن توجه به کاربرد انواع لوله استیل در صنعت به قیمت‌ها هم نگاهی داشته باشید. آگاهی از قیمت‌ها و نوسانات آن با مراجعه به پایگاهی مانند آیرومارت (شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا) مقدور می‌شود. این شرکت در زمینه اطلاع‌رسانی قیمت‌ها، ارائه تحلیل درباره نوسانات آنها، بازرگانی داخلی و خارجی مقاطع فلزی و ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی به صنایع مختلف فعال است. برای ارتباط با این مجموعه می‌توانید از راه‌های تماس زیر کمک بگیرید:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

این شرکت، با سابقه بیش از 35 سال، در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی فعالیت دارد. برای سفارش انواع محصولات فلزی شامل کالاهای فولادی، استیل، آلومینیوم، مس، قلع و ... می‌توانید روی آن حساب کنید. آیرومارت از خوش‌سابقه‌ترین شرکت‌ها است و توانسته در طول سال‌های فعالیت خود، فرایند تأمین مقاطع فولادی برای پروژه‌های مختلف را ساده‌تر کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها