|

چرا صندوق درآمد ثابت یک راه‌کار مطمئن سرمایه‌گذاری است؟

عموما توصیه می‌شود افراد پس‌اندازی داشته باشند که حداقل هزینه‌های 6 ماه از زندگی را به طور کامل پوشش دهد.

چرا صندوق درآمد ثابت یک راه‌کار مطمئن سرمایه‌گذاری است؟

عموما توصیه می‌شود افراد پس‌اندازی داشته باشند که حداقل هزینه‌های 6 ماه از زندگی را به طور کامل پوشش دهد. اهمیت این امر از آن رو است که در صورت وقوع اتفاقی غیرمنتظره مانند از دست دادن شغل یا مواردی از این دست بتوانند تا مدتی که اوضاع بهتر می‌شود، از پس هزینه‌هایی مانند اجاره یا خورد و خوراک بر بیایند. این در حالی است که می‌دانیم امروزه حقوقی که اکثر افراد دریافت می‌کنند، برای ایجاد پس‌اندازی به این میزان کفایت نمی‌کند! در این مقاله روش‌هایی از قبیل سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت را به‌عنوان راهکاری برای افزایش میزان پس‌انداز و مقابله با تاثیرات منفی تورم را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

تاثیر تورم روی سپرده‌های بانکی

فرقی نمی‌کند بخشی از درآمد ماهیانه خود را در یک گاوصندوق نگهداری کنید یا در یک بانک سپرده‌گذاری کرده باشید. در هر دو صورت تورم به سادگی به دارایی شما دست‌برد می‌زند! زمانی که تورم با شدتی که امروز می‌بینیم در حال از بین بردن ارزش دارایی‌های ماست، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بدون تلاش و تنها با سپرده‌گذاری منابع مالی خود در بانک از گزند تورم در امان بمانیم و ارزش دارایی‌هایمان را در گذر زمان افزایش دهیم! 

اگر شما به هدف ایجاد پس‌اندازی به اندازه 6 ماه هزینه زندگی هر ماه بخشی از درآمدتان را در یک حساب بانکی نگهداری کنید یا آن را به صورت پول نقد کنار بگذارید در هر دو صورت تورم با افزایش هزینه‌های زندگی ارزش پس‌انداز شما را کاهش خواهد داد و شما را هر روزی که می‌گذرد از اهدافتان دور خواهد کرد؛ بنابراین لازم است به دنبال راهی بهتر باشید.

دریافت کد بورسی نخستین گام سرمایه گذاری در بورس

اگر تصمیم دارید به جای سپرده‌گذاری در بانک راهی بهتر برای حفظ ارزش پس‌انداز و دارایی‌های خود در گذر زمان انتخاب کنید، بازار سرمایه به شما این فرصت را می‌دهد. گزینه‌های سرمایه گذاری در بورس بسیار متنوع هستند و به جرأت می‌توان گفت در این بازار هر کسی با هر هدف مالی و میزان ریسک‌پذیری می‌تواند راهی برای ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن بیابد. 

با وجود تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس دریافت کد بورسی، ثبت‌نام و احراز هویت سجام مراحل مشترک سرمایه‌گذاری در این بازار به‌شمار می‌روند. برای دریافت کد بورسی و ثبت نام سجام، کافی است به سایت کارگزاری فارابی مراجعه کرده در کمتر از 5 دقیقه مراحل ثبت نام را تکمیل کنید. 

ضرورت دریافت آموزش بورس آنلاین پیش از سرمایه‌گذاری

در صورتی که قصد دارید خودتان به‌صورت مستقیم نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید، لازم است پس از دریافت کد بورسی، در دوره‌های آموزش بورس آنلاین یا حضوری شرکت کنید. هنگام انتخاب دوره‌های آموزشی حتما به اعتبار مراکز ارائه دهنده دوره‌ها دقت کنید؛ چراکه گسترش اینترنت و سهولت تولید محتوا در این بستر سبب شده عده بسیاری علی رغم اینکه از دانش مالی و بورسی کافی برخوردار نیستند در این فضا اقدام به انتشار محتوای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزش بورس آنلاین کنند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از ثبت‌نام در این دست دوره‌ها از اعتبار مرکز مورد نظر اطمینان حاصل کنید. 

در نظر داشته باشید، کارگزاری فارابی، به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین کارگزاری‌های بورس در کشور در «آموزین» که مرکز آموزش این کارگزاری است، با همکاری اساتید برتر و حرفه‌ای بازار دوره‌های متنوعی را برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران با میزان متفاوت دانش بورسی برگزار می‌کند.

اگر پس از دریافت آموزش‌های مرتبط سرمایه‌گذاری را آغاز کنید و در ابتدای امر برای کسب تجربه و مهارت به خودتان فرصت دهید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که بعد از مدتی می‌توانید سرمایه خود را به میزان دلخواه افزایش دهید. اینکه افزایش ارزش دارایی شما با چه سرعتی و طی چه مدت زمانی اتفاق می‌افتد، به طور مستقیم به میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد و هرچه حاضر باشید ریسک بیشتری تحمل کنید، میزان بازدهی احتمالی سرمایه‌گذاری شما نیز افزایش خواهد یافت. 

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

اگر ترجیح می‌دهید به جای دریافت آموزش بورس و سرمایه‌گذاری مستقیم، مدیریت سرمایه خود را به دیگری بسپارید و خودتان زمانی برای مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری صرف نکنید، پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس استفاده کنید. در ادامه سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی را به عنوان دو مورد از رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سرمایه گذاری در صندوق سهامی

همان‌طور که از نام این صندوق پیدا است، بخش اعظم منابع مالی آن صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. مهم‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها مدیریت حرفه‌ای آن‌هاست. این شیوه مدیریت حرفه‌ای سبب می‌شود در دوران رونق بازار بازدهی این صندوق‌ها از شاخص کل بیشتر باشد و در دوران نزول و رکود نیز ارزش سرمایه افراد تا حد قابل توجهی حفظ شود. صندوق اول اکسیر فارابی و صندوق لبخند فارابی (ETF) دو مورد از بهترین صندوق‌های سهامی بازار به شمار می‌روند. 

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت

منابع مالی این صندوق‌ها صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی با درآمد ثابت می‌شود. از میان مهم‌ترین این دارایی‌ها می‌توان به اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی اشاره کرد. اگر قصد دارید با پس‌انداز خود یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک انجام دهید، سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت گزینه معقولی به‌شمار می‌رود؛ چرا‌که ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم یا سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی را ندارد و در کنار آن، از بازدهی بالاتر از سپرده بانکی برخوردار است. 

جمع‌بندی

بسیار مهم است که بتوانیم در شرایط نااطمینانی و نبود ثبات اقتصادی در حد ممکن ارزش دارایی خود را حفظ کرده و خودمان را برای شرایط مختلف که ممکن است پیش آید، آماده کنیم. به این منظور متخصصان امور مالی همیشه پیشنهاد می‌کنند افراد به اندازه 6 ماه هزینه زندگی خود پس‌انداز داشته باشند. در این مقاله سه روش رایج سرمایه‌گذاری در بورس (یعنی آموزش بورس و خرید و فروش مستقیم سهام، سرمایه گذاری در صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت) را مورد بررسی قرار دادیم. در نظر داشته باشید شما بهتر از هر کسی می‌دانید کدامیک از این روش‌ها برایتان بهتر است؛ پس با دقت هرچه بیشتر در اولین فرصت سرمایه گذاری را آغاز کنید. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها