|

آشنایی با انواع خرپا در سازه های فلزی

آشنایی با انواع خرپا در سازه های فلزی

خرپا یک سازه یا چهارچوب فلزی مثلثی شکل است که در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. این مقطع از اتصال قطعه‌های آهنی بلند و باریک ساخته می‌شود و در حقیقت، خرپا یک سازه چند عضوی است. اعضای این سازه توانایی تحمل وزن، نیروهای کششی و فشاری را دارند. قیمت خرپا بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود و وزن خرپا تاثیری بر قیمت آن ندارد.

خرپا انواع مختلفی دارند و کاربرد هر یک آنها با دیگری متفاوت است. در ادامه، انواع خرپا و کاربردهای آن معرفی خواهد شد؛

خرپا را می‌توان به چهار دسته ساده، مسطح، مرکب، پیچیده و مبهم دسته‌بندی کرد:

 خرپا ساده: این نوع خرپا با اتصال سه عضو در انتهای یکدیگر ساخته می‌شود. اتصال این اعضا موجب ایجاد یک مثلث ساده شده و با اضافه کردن دو عضو و یک گره می‌توان آن را توسعه داد. از خرپای ساده برای ساخت ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌شد.

خرپا مسطح: در این نوع خرپا همه اعضا در یک صفحه دو بعدی قرار می‌گیرند؛ بنابراین، به لحاظ هندسی، اختلاف بعدی در جهت‌گیری اعضا وجود ندارد. خرپاهای مسطح دارای اعضای فوقانی و تحتانی موازی هستند.

خرپا مرکب: این خرپا متشکل از چند خرپای ساده است؛ بنابراین، خرپای مرکب استقامت بسیار خوبی داشته و در بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرپا پیچیده و مبهم: این خرپا به خرپای فلزی فضایی نیز معروف است. خرپای فلزی فضایی را می‌توان به خرپای سه بعدی و چندگانه تقسیم کرد. خرپای سه بعدی دارای شبکه‌ای از اعضا و اتصالات و حجم یک بعدی است. این نوع خرپا می‌تواند تنش‌های سه بعدی را تحمل کند. اما خرپای چندگانه با هدف حذف ایرادات خرپای سه بعدی ساخته شده است. در این نوع خرپا، لینک‌های وسط به صورت تکی و لینک‌های بالا و پایین به صورت دوگانه یا چندگانه تعبیه می‌شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها