|

ترموود در ساخت کشتی و قایق

به دلیل مقاومت بالا در آب، از ترموود در ساخت کشتی و قایق استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاع در زمینه نقش ترموود در ساخت کشتی و قایق کلیک کنید.

ترموود در ساخت کشتی و قایق

ترموود در ساخت کشتی و قایق نیز کاربرد دارد

استفاده از متریال‌های چوبی برای ساخت قایق و کشتی، یک روش قدیمی و کاربردی است. چوب‌ها نسبت به سنگ و مصالح فلزی، وزن کمتری دارند و سرعت حرکت قایق و کشتی را افزایش می‌دهند. با رشد تکنولوژی و به‌کارگیری فراوری‌های خاص، استفاده از ترموود و چوب پلاست جایگزین متریال‌های چوبی قدیمی شد تا نفوذناپذیری وسایل نقلیه دریایی افزایش یابند. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت پارس آرای کوهستان به مزایای ترموود در ساخت کشتی و قایق می‌پردازیم و کاربردی‌ترین چوب‌های ترموود برای ساخت این صنایع دریایی را معرفی می‌کنیم.

 

فراوری ترموود، آن را به متریالی کاربردی در صنایع دریایی تبدیل می‌کند

ترموود به‌عنوان یک متریال فراوری شده، مقاومتی چندبرابر بیشتر از چوب‌های طبیعی دارد. این متریال با قرارگیری زیر فشار مستقیم بخار آب، کاملاً فشرده و ضخیم می‌شود و از نفوذ کوچک‌ترین میزان رطوبت و آب به درون سازه جلوگیری می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا ترموود در ساخت کشتی و قایق کاربردهای فراوانی داشته باشد و در کنار استفاده از مواد مختلف سنگی، سیمانی و فایبرگلاس از این متریال نیز در طراحی و ساخت صنایع دریایی استفاده کنند.

فراوری ترموود برای افزایش مقاومت آن در برابر آب و رطوبت به‌صورت زیر است:

  • برش و خشک‌کردن چوب: چوب را در دمای 100 تا 130 درجه سانتی‌گراد در شرایط خاص گرما قرار می‌دهند
  • خارج‌کردن رطوبت از چوب: دمای کوره را بعد از خشک‌شدن چوب بین 180 تا 220 درجه بالا می‌برند و چوب ساعت‌ها در این دما باقی می‌ماند
  • سردکردن چوب: متریال آرام‌آرام سرد می‌شود و دمای آن به 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سپس با کمک بخار و پاشیدن آب، دمای آن را در استاندارد دمای محیط نگه می‌دارند

مزایای استفاده از ترموود در صنعت کشتیرانی

برای این که کشتی‌ها و قایق‌ها توانایی معلق ماندن بر روی آب را داشته باشند، باید فشاری وارده از آب به آن‌ها، بیشتر از وزنشان باشد. در این صورت با نیروی وارد شده از طرف جسم به آب، تعادلی بین دونیرو ایجاد شده و این موضوع مانع از غرق‌شدن یا فرورفتن قایق و کشتی در دل آب می‌شود. این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ترموود در ساخت کشتی و قایق به شمار می‌رود که به دلیل وزن سبک و چگالی کم، حرکت این وسایل نقلیه دریایی بر روی آب را تسهیل می‌کند. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین مزایای استفاده از ترموود در صنایع دریایی اشاره می‌کنیم.

بالاترین مقاومت در برابر آب و رطوبت

ترموود زیر فشار مستقیم فشار آب فراوری می‌شود. همین موضوع مقاومت آن در برابر انواع فشارهای مکانیکی و فشار مستقیم آب را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر فرایند تولید متفاوت ترموود، علاوه بر ثابت نگه‌داشتن سازه بر روی آب، از خوردگی و سایش جلوگیری می‌کند.

کمترین میزان آسیب‌پذیری در برابر حمله حشرات و احتمال پوسیدگی

سد محافظ ایجادشده در چوب‌های ترموود، آسیب‌پذیری آن‌ها را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. همین موضوع باعث شده است تا مقاومت این متریال در برابر حمله حشرات، آبزیان بزرگ و احتمال پوسیدگی افزایش یابد.

نقش وزن کم ترموود در ساخت کشتی و قایق

وزن الوارهای ترموود در مقایسه با چوب‌های طبیعی و فلزات بسیار پایین‌تر است و این موضوع باعث کاهش وزن کلی قایق و کشتی و کاهش مصرف سوخت می‌شود. از سوی دیگر کاهش وزن کشتی و قایق با کمک الوارهای ترموود، سرعت جابه‌جایی مسافران و محموله‌ها توسط این صنایع دریایی را افزایش می‌دهد.

امکان استفاده آسان برای ساخت بخش‌های مختلف کشتی و قایق

پروفیل‌ها و تایل‌های ترموود در ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که فرایند ساخت کشتی و قایق را آسان‌تر می‌کنند. این متریال در قالب قطعات حمل‌شدنی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد که به‌راحتی می‌توان حجم مشخصی از آن‌ها را برای تعدادی از وسایل نقلیه دریایی استفاده کرد.

کاهش هزینه‌های ساخت وسایل نقلیه دریایی

تنوع بالای الوارهای ترموود و تعرفه‌های قیمتی کمتر آن‌ها نسبت به دیگر مصالح ساختمانی، بسیاری از هزینه‌های حمل‌ونقل جابه‌جایی الوارها و ساخت و تعمیر کشتی و قایق را کاهش می‌دهند. به همین دلیل استفاده از ترموود در ساخت کشتی و قایق یک پیشنهاد مقرون‌به‌صرفه برای شرکت‌های کشتی‌سازی است.

کاربرد ترموود در طراحی بدنه کشتی و قایق

بیشترین کاربرد ترموود برای ساخت صنایع دریایی در طراحی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها است. شرکت‌های کشتی‌سازی برای ساخت این بخش از وسایل نقلیه دریایی از متریال‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ اما به دلیل ظرافت در طراحی، مقاومت بالا در برابر آب، فشار و ضربه و گرمای مناسب، ترموودهای مختلفی را برای این بخش به کار می‌گیرند.

مناسب‌ترین چوب‌های ترموود برای بدنه کشتی و قایق‌

ترموودها به دودسته چوب‌‌‌های نرم و سخت تقسیم شده که برای بخش‌های مختلف کشتی به‌ویژه طراحی اتاق ملوان، عرشه کشتی و رستوران، از متریال‌های ترموودی استفاده می‌شود. همچنین چوب‌های کاج، سرو، ساج، بلوط و ماهون در ساخت قایق چوب کاربرد بالایی دارند؛ اما دراین‌بین کاربرد برخی چوب‌های ترموود مانند بلوط و راش نسبت به دیگر متریال‌ها بیشتر است.

پارس آرای کوهستان؛ مرکز معتبر فروش ترموود برای ساخت صنایع دریایی

در میان مراکز فروش ترموودهای وارداتی، پارس آرای کوهستان یک نام معتبر است. مجموعه ما باعرضه مرغوب‌ترین ترموودهای اروپایی به کارخانه‌های کشتی‌سازی، نقشی مهم در ساخت صنایع دریایی مدرن بر عهده دارد. همچنین پارس آرای کوهستان باعرضه انواع محصولات چوبی، نمای ساختمان، دکینگ، پارکت‌های ترموودی، ترموود سونا، نمای ترموودی و... طیف متنوعی از خدمات را در زمینه محصولات چوبی به مشتریان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای آشنایی با خدمات متنوع مجموعه پارس آرای کوهستان، از بخش‌های متنوع سایت ما دیدن کنید.

سؤالات متداول

استفاده از ترموود در ساخت کشتی و قایق در کدام بخش‌ها رایج‌تر است؟

از ترموود بیشتر برای بخش‌های داخلی مانند عرضه، اتاق ملوان، رستوران، نمای داخلی و... استفاده می‌کنند.

متداول‌ترین ترموودها برای ساخت وسایل نقلیه دریایی کدام موارد هستند؟

ترموودهای راش، بلوط و ماهون نسبت به دیگر ترموودها برای ساخت کشتی و قایق بیشتر استفاده می‌شوند.

اصلی‌ترین دلیل استفاده از ترموود برای ساخت کشتی و قایق چیست؟

فراوری متفاوت این متریال آن را در برابر فشار آب، نفوذ آب به داخل کشتی و کمک به معلق ماندن روی دریا کمک می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها