|

طراحی لیبل حرفه ای چگونه باعث موفقیت یک محصول می شود؟

طراحی لیبل حرفه ای محصول به عنوان یکی از عوامل موفقیت در فروش به حساب می آید و می تواند همراستا با طراحی لوگو حرفه ای، به خلق یک برند تاثیرگذار و محبوب کمک شایانی نماید.

طراحی لیبل حرفه ای چگونه باعث موفقیت یک محصول می شود؟

 

پیش از اینکه بخواهیم در خصوص این موضوع صحبت کنیم که طراحی لیبل حرفه ای و برچسب، چگونه باعث موفقیت یک محصول یا به نوعی فروش بیشتر آن می شود، باید به این نکته بپردازیم که اساسا اولین برخورد بیننده یا مشتری با محصول، با کدام بخش از آن است؟

 

بدون شک اولین چیزی که در مواجهه با یک محصول نظر مشتری، بیننده یا حتی رهگذر را جلب می نماید، لیبل و بسته بندی محصول است. به همین دلیل است که طراحی لیبل محصول برای صاحبین برندها و محصولات تجاری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که مستقیما می تواند عامل موفقیت یا شکست آن محصول شود.

اصول طراحی لیبل حرفه ای

حال که از اهمیت لیبل و برچسب محصول گفتیم، باید ببینیم اصول طراحی لیبل حرفه ای چیست؟ و لیبل یا برچسب محصول باید چگونه طراحی شود که هم در جایگاه برند و هویت بصری آن برند باقی بماند و هم دارای جذابیت و ویژگی های تاثیرگذار باشد.

برندهای بزرگ و صاحب نام، اساسا دارای یک هویت بصری تثبیت شده، مشخص و با چهارچوب های واضح و دقیق هستند که توسط مدیر برند محافظت می شوند. این هویت بصری، از طراحی لوگو شرکت یا برند گرفته تا تعیین رنگ سازمانی، برند بوک، اوراق اداری، چهارچوب های تبلیغاتی و گرافیکی و ده ها مورد دیگر به صورت کامل و دقیق طراحی و تبیین شده اند. پس طبیعی است که در طراحی لیبل محصولی از این برندها نیز چهارچوب ها و اصول و قواعد سازمانی آنها نیز رعایت شوند.

مثلا کافی است که لحظه ای تصور کنید که لیبل نوشابه برند کوکاکولا، قرمز نباشد و آبی باشد. حتی تصور آن نیز شما را با ده ها سوال مواجه می کند. حتی شاید تصور کنید که با یک محصول تقلبی روبرو هستید. و یا تصور کنید که یک برند لوکس، از طراحی بسته بندی و لیبلی کاملا عامیانه استفاده کرده که خلاف چهارچوب های مطرح شده این برند در سال های فعالیتش است. طبیعی است که شوکه می شود. شاید این دو مثال ساده، توانسته باشد اهمیت رعایت اصول و چهارچوب های برند و هویت بصری آن را در طراحی لیبل به شما نشان دهد.

 

طراحی لیبل محصول و طراحی لوگو حرفه ای

جذابیت لیبل

اما نکته دوم در طراحی لیبل حرفه ای محصول، توجه به اصول بصری و جذابیت لیبل است. ما مشتاق خرید هیچ محصول غیر جذابی نیستیم. البته استثنا وجود دارد و گاهی کیفیت یک محصول آنقدر زیاد است و برای شما سابقه ذهنی خوبی دارد که به طراحی بد لیبل آن توجه نمی کنید و آن را خریداری می کنید. اما این موضوع همیشه اتفاق نمی افتد و یک لیبل بد به طور معمول باعث شکست و بحران در فروش محصول شما می شود. پس سعی کنید در طراحی لیبل به گونه ای عمل کنید که تاثیرگذاری و جذابیت بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. البته جذابیت همیشه مساوی یک طرح شلوغ نیست. گاهی جذابیت در سادگی است. همانطور که در سال های اخیر، رویکرد طراحی مینیمال را شاهد هستیم و طراحی لیبل و بسته بندی مینیمال و ساده نیز طرفداران بسیاری را پیدا کرده است.

 

رویت خوب

نکته سوم و مهمتر، رویت خوب لیبل است. شما باید بدانید که لیبل قرار است روی چه محصول با چه ابعادی نصب شود و در چه جایگاهی به فروش برسد. ویترین، شبکه های اجتماعی و فروشگاه های اینترنتی، قفسه های فروشگاهی، یخچال های سوپرمارکت ها، یا جایگاهی دیگر؟ و از آن مهمتر اینکه فاصله بیننده با محصول چقدر است؟ بررسی این نکات به ظاهر ساده، به شما کمک می کند تا بهتر تشخیص بدهید که اطلاعات روی لیبل مثل لوگو، نام تجاری و شعار و اطلاعات مهم محصول، در ثانیه های ابتدایی مشاهده بیننده و مشتری، کاملا دیده و خوانده می شوند؟ البته این به معنای آن نیست که بیاییم و نام و اطلاعات مهم محصول را بیش از حد بزرگ کنیم. این کار نیز باعث غیر جذاب شدن طراحی می شود و عدم تناسب آن نیز آزار دهنده است. پس آن چیزی که لیبل یا اساسا هر طراحی دیگری به آن نیازمند است، تناسب و رعایت اندازه است.

 

خلاقیت

طراحی لیبل خلاقانه، همیشه یکی از چیزهایی بوده است که محصولات تجاری را با فروش خیره کننده ای روبرو ساخته است. ما همیشه طراحی هایی را تحسین کرده ایم که با خلاقیت خود، توانسته اند ما را شگفت زده کنند، کیفیت محصول را به رخ بکشند و یا استفاده ای بدیع را یادآور شوند و حتی گاهی ما را بخندانند. خلاقیت همیشه یکی از عوامل موفقیت در طراحی است البته اگر در چهارچوب اصول و استراتژی آن برند قرار گیرد. مثلا یک برند لوکس، در طراحی های خلاقانه خود نباید خیلی به دنبال رویکردهای فانتزی و یا طنز باشد. این خلاف ویژگی های آن برند است. و یا یک برند ورزشی و اسپورت، خلاقیت را باید در چهارچوب یک سبک زندگی جوانانه خلق کند و نه حال و هوایی بی ارتباط با برند خود و موضوع آن.

باز هم برمی گردیم به استراتژی برند و هویت بصری و یادآور شویم که در بحث طراحی حرفه ای، هرچیزی در چهارچوب هویت بصری و استراتژی برند تعریف می شود. حتی مقوله ارزشمندی مثل خلاقیت. هیچ ارزشی در تناقض وجود ندارد و بهترین چیزها وقتی خارج از چهارچوب ها قرار گیرند، عملا بی استفاده خواهند بود.

 

طراح لیبل معتبر و خلاق

همیشه پیدا کردن یک طراح لیبل معتبر و خلاق، یکی از دغدغه های صاحبین برندها بوده است. بخصوص اینکه صرفا موضوع به طراحی لیبل محدود نشود و بتوانند در سایر حوزه های طراحی و برندسازی نیز همکاری داشته باشند.

استودیو طراحی ترنج لوگو، یکی از استودیوهای فعال و با سابقه ای است که در حوزه طراحی لوگو حرفه ای، طراحی لیبل و بسته بندی، طراحی ست اداری، طراحی هویت بصری برند و سایر خدمات طراحی و گرافیک، شما را در سطوح مختلفی مشاوره و یاری خواهد کرد. این تیم با انجام بیش از 1200 پروژه طراحی لوگو و سایر خدمات طراحی، توانسته است به جایگاه خوبی در این حوزه دست پیدا کند و شما می توانید با مراجعه به وب سایت استودیو طراحی ترنج لوگو، نمونه کارها و پروژه های انجام شده این تیم را مشاهده نمایید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها