|

تولید ترموود باکیفیت | فرایند تولید این محصول بی‌نظیر با کاربردهای گوناگون

ترموود یک چوب عالی و حرارت‌دهی شده است که ویژگی‌های آن ارتقا یافته‌اند. برای آشنایی با فرایند تولید ترموود باکیفیت کلیک کنید.

تولید ترموود باکیفیت | فرایند تولید این محصول بی‌نظیر با کاربردهای گوناگون

ترموود باکیفیت یک متریال بسیار باارزش است

فرایند حرارت‌دهی چوب یک روش کارآمد برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی چوب طبیعی است. چوب ترموود با قرارگرفتن در معرض دماهای تا 180 درجه سانتی‌گراد و بخار آب بسیار داغ تغییرات بسیار زیاد پیدا می‌کند. در این فرایند رنگ چوب تیره‌تر می‌شود و خواص بسیار مفید برای استفاده در محیط‌های مرطوب و فضاهای خارجی پیدا می‌کند. علاوه بر این چوب ترموود حاصل از این فرایند در برابر پوسیدگی مقاومت بیشتری دارد و دوام آن در مقایسه با چوب معمولی بیشتر است. در این مطلب با فرآیند تولید ترموود با کیفیت و ویژگی‌های این چوب آشنا می‌شویم.

آشنایی با فرایند تولید ترموود

فرایند تولید چوب ترموود یا حرارت‌دهی چوب از سه‌فاز کلی تشکیل می‌شود. در طول این فرایند دمای چوب بالا و پایین می‌رود. باید توجه داشته باشید که این فرایند برای چوب‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. به‌طورکلی انواع چوب‌های نرم و سخت را می‌توان به روش حرارت‌دهی به ترموود تبدیل کرد. در ادامه با فازهای مختلف تولید ترموود باکیفیت آشنا می‌شویم.

فاز خشک‌شدن چوب

فاز خشک‌شدن چوب بیش از سایر فازها زمان می‌برد و بیشترین انرژی برای آن صرف خواهد شد. طی این مرحله میزان رطوبت موجود در چوب پیش از آغاز فرایند حرارت‌دهی به صفر می‌رسد. مدت‌زمان فاز خشک‌شدن به میزان رطوبت اولیه چوب، نوع چوب و ضخامت الوارها بستگی دارد.خشک‌شدن چوب در دماهای بالا در مقایسه با خشک‌شدن در کوره‌های سنتی مقاومت چوب در برابر تغییر شکل را بیشتر می‌کند. این فاز به‌تنهایی 80 درصد از انرژی موردنیاز در طول فرایند کلی را به خود اختصاص می‌دهد.

فاز حرارت‌دهی به چوب

در فاز حرارت‌دهی به چوب چوب‌ها در دمای 185 تا 215 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند. دمای فرایند براساس نوع چوب و استاندارد مدنظر ترموود نهایی تنظیم می‌شود. فرایند حرارت‌دهی بلافاصله پس از فاز خشم شدن چوب شروع می‌شود. در طول مرحله خشک شدن و حرارت‌دهی از بخار به عنوان بخار محافظ استفاده می‌شود. این بخار از سوختن چوب و بروز واکنش‌های شیمیایی در داخل الوارها جلوگیری می‌کند.

فاز تهویه چوب

فاز تهویه چوب پس از فاز حرارت‌دهی اجرا می‌شود. در طول فرایند تهویه دمای چوب به شکل کنترل‌شده کاهش پیدا می‌کند. شما باید در این مرحله دقت کنید؛ زیرا اختلاف دمای زیاد چوب و محیط می‌تواند موجب تراشه‌ای شدن الوارها شود. علاوه بر این باید چوب را برای افزایش سطح رطوبت آن به مقدار مناسب مرطوبت کنید. میزان نهایی رطوبت موجود در چوب تأثیر زیادی بر ویژگی‌های آن می‌گذارد.

بهترین نوع چوب برای تولید ترموود باکیفیت

نوع مواد اولیه مورداستفاده در فرایند حرارت‌دهی تأثیر چشمگیری بر کیفیت ترموود نهایی دارد. در حالت تئوری می‌توان تمام چوب‌ها را در فرایند حرارت‌دهی به ترموود تبدیل کرد. بااین‌حال پارامترهای فرایند باید به‌صورت جداگانه و متناسب با هر نوع چوب تنظیم شوند. در کشور فنلاند از چوب کاج، صنوبر، توس و آسپن (نوعی صنوبر) برای تولید ترموود استفاده می‌کنند. علاوه بر این برخی تولیدکنندگان اقدام به آزمایش چوب کاج رادیاتا، زبان‌گنجشک، کاج اروپایی، توسکا، راش و اکالیپتوس برای ساخت ترموود کرده‌اند. چوب ترموود به‌طورکلی دو نوع استاندارد کلی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ترموود Thermo-S

استاندارد Thermo-S بیانگر چوب دارای Stability یا "پایداری" بالا است. این نوع چوب به دلیل پایداری بسیار زیاد خود برخی کاربردهای ویژه دارد. میانگین انبساط و انقباض این نوع ترموود 6 تا 8 درصد است. به طور کلی Thermo-S تولید شده با چوب‌های نرم و سخت برای ساخت قطعات چوبی، مبلمان فضای خارجی، سونا، قطعات درب و پنجره، کف‌پوش و نمای ساختمان استفاده می‌شود. ترموود Thermo-S با قرار گرفتن در دمای 185 تا 190 درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود و دارای پایداری ابعادی و تا حدودی مقاومت در برابر عوامل جوی است.

ترموود Thermo-D

استاندارد Thermo-D نشان می‌دهد که ترموود دارای Durability یا "دوام" بسیار زیاد است. این نوع ترموود به دلیل دوام بیولوژیکی بالای خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. میانگین انبساط و انقباض ترموود Thermo-D بین 5 تا 6 درصد است. از چوب‌های نرم و سخت که با استاندارد Thermo-D تولید می‌شوند برای پوشش دیوار و نما، ساخت درب‌های خارجی، کرکره و سایه‌بان، کف‌پوش، مبلمان مورد استفاده در باغ، مبملان سونا و سرویس بهداشتی و ... استفاده می‌شود. ترموود Thermo-D طی فرایند حرارت‌دهی با دمای 200 تا 212 درجه سانتی‌گراد تهیه می‌شود و دارای مقاومت بالا در برابر عوامل جوی، پایداری ابعادی بالا و رنگ کاملاً تیره است. این نوع چوب به دلیل رطوبت پایین‌تر و ساختار فیزیکی ویژه مقاومت پیچشی کمتری در مقایسه با چوب معمولی دارد.

بهبود ویژگی‌های سطح چوب ترموود

به‌طورکلی ترموود در مقایسه با چوب معمولی کیفیت بالاتری دارد و سطح تماس آن به دلیل کاهش رطوبت در برابر ترک‌خوردگی و پوسته‌شدن مقاوم‌تر است. بااین‌حال برای تولید ترموود باکیفیت می‌توانید از روکش‌های محافظ پایه آب برای بهتر کردن خواص سطحی چوب استفاده کنید. این نوع روکش‌های باید زمان خشک‌شدن طولانی‌تر داشته باشند، زیرا ترموود ظرفیت جذب آب کمتری دارد. از طرفی به دلیل آن‌که فرایند حرارت‌دهی موجب ازبین‌رفتن رزین داخل چوب شده است نیازی به پوشش‌های خاص برای محافظت از گره‌های چوب نیست.

درصورتی‌که عملیات سطحی را بر روی ترموود انجام ندهید برخی ویژگی‌های چوب معمولی را خواهد داشت. برای مثال ترموود مورداستفاده در فضاهای خارجی به‌مرورزمان و در اثر در تابش نور خورشید و اشعه فرابنفش رنگ خود را از دست می‌دهد و خاکستری می‌شود. همچنین ایجاد ترک‌های میکروسکوپی بر روی ترموود موجب کاهش طول عمر آن خواهد شد و کیفیت سطح را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با اضافه‌کردن پرایمر یا رنگ‌های روغنی به روی سطوح کیفیت آن را بالا ببرید.

همیشه از ترموود باکیفیت و مناسب نیاز خود استفاده کنید

چوب ترموود به دلیل داشتن مشخصات فیزیکی بسیار عالی یک جایگزین محبوب برای چوب معمولی و حتی انواع باکیفیت استوایی است. شما می‌توانید چوب ترموود را در محیط‌های گوناگون استفاده کنید. علاوه بر این ترموود به دلیل نداشتن مواد شیمیایی و مضر هیچ خطری برای سلامت انسان و محیط‌زیست ندارد. شرکت پارس آرای کوهستان با داشتن سال‌ها تجربه موفق، در حوزه واردات باکیفیت‌ترین چوب ترموود و محصولات ساخته شده با ترموود فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف وب‌سایت ما از خدمات و محصولات متنوع مجموعه ما بهره‌مند شوید.

 

برچسب ها : تولید ترموود,چوب ترموود,ترموود

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها