|

گران ترین برنج ایرانی کدام است و چه نام دارد ؟

گران ترین برنج ایرانی کدام است و چه نام دارد ؟

 

همان‌ طور که می‌دانید، بخش اصلی برنج تولیدی در کشورمان، توسط کشاورزان استان مازندران کشت می‌شود. اما از آنجایی که سرمای زودرس باعث از بین رفتن برنج میشود، مزارعی که در مناطق دارای آب و هوای گرم و مرطوب واقع شده‌اند، بخش عمده‌ی برنج مورد نیاز مردم کشورمان را تأمین می‌کنند.

بهترین و باکیفیت‌ ترین برنج ایرانی نیز در شهرهای مرکزی مازندران، به‌خصوص بابلسر و فریدونکنار تولید می‌شود. زیرا این شهرستان‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی خاص نسبت به شهرهای همجوار، بستر مناسبی برای کشت و برداشت برنج در فصل پاییز هستند. حتی گران‌ ترین برنج ایرانی نیز در مزارع حاصل‌ خیز این مناطق کشت شده و به دیگر استان‌ های کشور ارسال می‌شود. ناگفته نماند که در میان برنج‌ های تولیدشده در این شهرستانها، برنج کشت دوم، برنج راتون(دونوج) بهترین و گران‌ ترین برنج ایرانی محسوب می‌شوند.

برنج کشت دوم و راتون، برنج‌ هایی هستند که در فصل پاییز برداشت میشوند. برنج‌ های پاییزی به برنج‌ هایی گفته میشود که در ماه‌ های مهر و آبان، برداشت می‌شوند. این برنج‌ها معمولاً از نظر عطر، طعم و کیفیت، نسبت به برنج‌ های کشت اول، برتری دارند. برنج‌های پاییزی به دلیل اینکه در هوای خنک و معتدل پاییز کشت و برداشت میشوند، عطر و طعم بیشتری دارند. همچنین، این برنج‌ ها معمولاً در پخت قد بلندتر از برنج‌ های کشت اول هستند.

حال اگر قصد خرید برنج دارید، فروشگاه برنج کاسپین (ابراهیمی) ضمن قرار داشتن در مرکز کشت بهترین و مرغوب‌ترین برنج‌ های ایرانی (یعنی شهرستان بابلسر و فریدونکنار) این امکان را دارد که بهترین برنج ‌ها، مثل برنج راتون و برنج کشت دوم و ... را با قیمت عالی و بدون واسطه خدمت شما عزیزان ارائه دهد.

برنج کشت دوم و راتون، گران ترین برنج ایرانی!

 

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، برنج های پاییزی نظیر برنج کشت دوم و برنج دونوج، یا همان برنج راتون جزو گران ترین برنجِ ایرانی بشمار می روند.

  • منظور از برنج کشت دوم، همان برنجی است که در نوبت دوم کشت می گردد، یعنی در مرداد ماه کاشته شده و در آبان ماه برداشت می شود، به عبارتی عده ای از کشاورزان بعد از برداشتِ برنج کشت اول که کاشت آن در ابتدای فصل بهار بوده و برداشت آن نیز در فصل تابستان و مرداد ماه انجام می شود، مجددا مزرعه هایشان را شخم زده و برای کشت دوم آماده می‌کنند، سپس همان مراحلی که برای برنج کشت اول به کار می رود، برای برنج کشت دوم نیز طی می شود.
  • اما برنج راتون یا همان برنج دونوج که آن هم جزو مرغوب ترین و گران ترین برنج ایرانی محسوب می شود، از جوانه زدن مجدد ساقه‌ های برنج بعد از برداشت کشت اول ظاهر می شود و هیچ ربطی به کاشت برنج در نوبت دوم یا کشت دوم ندارد. به بیانِ ساده تر، زمانی که شالیکاران برنج کشت اول خود را برداشت کردند، مجددا زمین را آبیاری ‌می‌کنند و به زمین فرصت می دهند. بدین ترتیب برنج هایی که در کشت اول فرصت رشد نداشتند، رشد می کنند و علاوه بر آن از ریشه های برنج، ساقه های جدید بوجود آید. اما به هیچ عنوان کاشت جدید برنج انجام نمی ‌شود، این برنج ها را هم در پاییز برداشت می‌کنند، که به آن ها برنج راتون یا برنج دونوج، گاها برنج چین دوم نیز می‌گویند.

عوامل تاثیر گذار در گران بودن برنج های پاییزی

شاید می پرسید دلیل گران بودن برنج های پاییزی چیست؟ در پاسخ باید گفت که اصلی ترین دلیل و یا عامل تاثیر گذار در گرانی برنج های پاییزی این است که به مراقبت بیشتری نیاز دارد، زیرا نشای آن در اوج گرما و ماه مرداد انجام شده و بخار آب در این زمان بسیار زیاد است، و همچنین کم بودن محصول نسبت به کشت اول از عواملی تاثیر گزار در قیمت آن ها است.

دیگر عامل تاثیر گذار در گران بودن برنج کشت دوم ویژگی های آن می باشد که در قسمت بعدی به طور کامل به آن اشاره کرده ایم.

ویژگی برنج کشت دوم و راتون

سسسسسسسسس

در قسمت‌ های قبل زمان کاشت و برداشت برنج کشت دوم را بیان کرده ایم، اما از آنجا که برنج کشت دوم و برنج راتون بخاطر ویژگی هایی که دارند جزو با کیفیت ترین و گران ترین برنج ایرانی محسوب می‌شوند لازم دانسته ایم که در ادامه به طور کامل ویژگی های این دو برنج را برشماریم:

  1. برنج کشت دوم و راتون مقرون بصرفه تر است !!! شاید برای شما جای سوال باشد ولی برنج های پاییزی بخاطر قد کشیدن و پرحجم بودنش میزان مصرف شما را از برنج کاهش میدهد، برای مثال : برنج کشت دوم در هر ده کیلو 80 پرس پلو میدهند این در حالیست برنج های کشت اول در ده کیلو 60 پرس پلو میدهند
  2. گفتیم که تولید برنج هایی پاییزی در اوج گرما و ماه مرداد انجام شده و آب بیشتری نیاز دارد، اما این مسئله تنها برای همین مرحله است و در مراحل بعدی برنج با آب باران های پاییزی تغذیه می کند، از این رو برنجی که در پاییز برداشت می شود از کیفیت بالاتری برخودار است.
  3. برنج کشت دوم و راتون از عطر و طعم بالایی برخوردار است و مزه ی آن باب میل همه است. علت آن را هم می تواند زاویه تابش آفتاب در پاییز و بهره مندی برنج کشت دوم از آب باران دانست. در فصل پاییز تابش آفتاب به گونه ای است که آب باران در شالی تبخیر نمی شود و برنج ها به صورت طبیعی سیراب می شوند. بنابراین از عطر و طعم بهتری برخوردار هستند.

سخن پایانی:

برای خرید برنج ایرانی، اعم از برنج راتون و برنج کشت دوم که گرانترین برنج ایرانی شناخته می شوند، مجموعه برنج کاسپین بهترین گزینه می باشد، چرا که با قرار داشتن در مرکز کشت مرغوب ترین برنج ایرانی، شهرستان بابلسر و فریدونکنار، بهترین و باکیفیت‌ ترین انواع برنج را مستقیم، بدون واسطه و با قیمتی بسیار منطقی به دست شما می ‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

برنج کاسپین

Caspianrice.com

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها