|

کاربردهای مهم ورق استیل کدامند؟

کاربردهای مهم ورق استیل کدامند؟

 

در صنعت روز دنیا هر روز استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) نسبت به سایر آلیاژهای فولاد و حتی سایر آلیاژها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ دلیل این اهمیت خواص و مزایای شگفت‌انگیز این آلیاژ است. ورق استیل هم یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولاد ضد زنگ است. در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین کاربردها و ویژگی‌های ورق استیل را معرفی کنیم.

1.مقاومت در برابر خوردگی

مهم‌ترین ویژگی ورق استنلس استیل که به مهم‌ترین کاربرد آن هم تبدیل شده است، مقاومت دربرابر خوردگی و اکسیداسیون است. این خاصیت به خاطر وجود عنصر کروم در استیل وجود دارد. تشکیل یک لایه اکسید کروم بر روی سطح استنلس استیل مثل یک لایه محافظ از خوردگی و تأثیر منفی رطوبت و مواد اسیدی جلوگیری می‌کند. این ویژگی اهمیت خود را در محیط‌هایی اسیدی و خشن و یا در معرض مواد شیمیایی و خورنده نشان می‌دهد.

خوردگی همیشه خطری است که صنایع را تهدید می‌کند و باعث بروز مشکلات بزرگ و ضررهای مالی فراوان می‌شود. به همین دلیل استنلس استیل بیش از هر آلیاژ دیگری در صنایع غذایی، شیری و لبنی، دارویی و نفت و پتروشیمی کاربرد دارد.

2.کاربردهای معماری و دکوراسیون

جذابیت ظاهری و مقاومت در برابر خوردگی دو ویژگی مهم ورق استیل هستند که آن را به متریالی پرکاربرد برای ساخت‌وساز و تزئینات دکوراسیون داخلی تبدیل کرده‌اند. از ورق استیل برای ساخت نما، روکش، سقف و غیره در ساختمان استفاده می‌شود.

3.لوازم و ظروف آشپزخانه

از ورق استیل برای تولید بسیاری از لوازم مربوط به آشپزخانه استفاده می‌شود. سینک‌های ظرف‌شویی، میزها، ظروف و وسایل بسیار دیگری از ورق استیل ساخته می‌شوند زیرا هم زیبایی بیشتری دارند و هم از نظر بهداشتی تأییدشده هستند.

4.تجهیزات پزشکی

زیست‌سازگاری و مقاومت ورق فولاد ضد زنگ دربرابر خوردگی آن را به یک ماده ضروری برای ساخت تجهیزات پزشکی تبدیل کرده است. ابزار جراحی، سینی‌ها و ظروف نگهداری از استنلس استیل ساخته می‌شوند زیرا با داشتن خواص بهداشتی شرایط آسپتیک را در محیط‌های پزشکی تضمین می‌کنند.

5.صنایع شیمیایی و پتروشیمی

صنایع نفت و پتروشیمی از ورق استنلس استیل به خاطر مقاومت آن دربرابر خوردگی استفاده می‌کنند. تجهیزاتی مثل مخازن و لوله‌های درزدار که در معرض مواد شیمیایی تهاجمی قرار دارند از ورق استیل ساخته می‌شوند تا طول عمر مناسبی داشته باشند و عملکرد صحیح فرآیند را تضمین کنند.Capture3

6.صنعت خودروسازی

در کارخانه‌های خودروسازی ورق استیل بخاطر زیبایی ظاهر و عملکرد مناسبش کاربرد بسیاری دارد. اجزایی مانند سیستم‌های اگزوز و قطعات تزئینی معمولاً از ورق استیل ساخته می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

7.صنعت هوافضا

صنعت هوافضا با توجه به شرایط خاص خود به موادی احتیاج دارد که استحکام بالا، وزن کم و مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشند؛ نیازهایی که توسط فولاد ضد زنگ برآورده می‌شود. از همین رو بسیاری از قطعات ساختاری و اتصال‌دهنده‌ها در صنعت هوافضا از ورق استیل ساخته می‌شوند.

8.نیروگاه‌ها و صنعت حوزه انرژی

در نیروگاه‌ها ورق فولاد ضد زنگ نقشی اساسی در کاربردهای مختلف ایفا می‌کند. اجزای توربین، مبدل‌های حرارتی و لوله‌ها در این صنایع معمولاً از ورق استیل ساخته می‌شوند تا با مقاومت دربرابر خوردگی و دمای بالا، کارایی و ایمن بودن فرآیند تضمین شود.

9.صنایع موارد غذایی و شیری

در صنایع تولید مواد غذایی و لبنیات پاکیزگی تجهیزات و خلوص محصول نهایی اهمیت ویژه‌ای دارد. از ورق استنلس استیل به خاطر ماهیت غیرواکنشی و سهولت استریل کردن برای ساخت ماشین‌آلات پردازش مواد غذایی، سیستم پایپینگ، مخازن و سیستم‌ نوار نقاله استفاده می‌شود.

Capture2

10.کاربردهای هنری

ورق استنلس استیل دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود و به خاطر داشتن سطح براق و آینه‌ای زیبایی خاص خود را دارد. از طرف دیگر ورق استیل خاصیت جوش‌پذیری و انعطاف‌پذیری خوبی هم دارد و شکل دادنش آسان است. به همین خاطر از آن برای ساخت مجسمه‌ها و سازه‌های هنری مختلف استفاده می‌گردد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها