|

تفاوت های اتصالات در لوله پلی اتیلن تک جداره و دوجداره در چیست ؟

در ادامه به بررسی و مقایسه لوله پلی اتیلن تک جداره و دوجداره یا همان لوله کاروگیت و انواع اتصالات پلی اتیلن مورد استفاده برای آن ها می پردازیم

تفاوت های اتصالات در لوله پلی اتیلن تک جداره و دوجداره در چیست ؟

 

تفاوت های اتصالات در لوله پلی اتیلن تک جداره و دوجداره در چیست ؟

اگر در جستجو اطلاعات مفیدی درباره لوله‌های پلی‌اتیلن و اتصالات پلی اتیلن هستید در ادامه با ما همراه باشید.

لوله‌های پلی‌اتیلن، محصولاتی از جنس مواد پلیمری و مواد شیمیایی مشتق‌شده از نفت هستند که به‌صورت تک‌جداره یا دوجداره در بازار لوله‌ها و تجهیزات صنعتی تولید می‌شوند. این لوله‌ها، به‌عنوان جایگزینی برای لوله‌های بتنی و فولادی در مصارف صنعتی و همچنین برای انتقال آب و گاز به کار می‌روند و بیش از ۷۰ سال است که در محصولات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره

لوله پلی ‌اتیلن تک‌جداره، به طور عمومی در سیستم‌های آبرسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع لوله با داشتن مقاومت بالا و طول عمر طولانی، به‌عنوان یک گزینه مطمئن برای انتقال آب به کار می‌رود.

کاربرد‌های لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره

لوله‌های پلی‌اتیلن تک‌جداره، کاربردهای گسترده‌ای دارند. این لوله‌ها برای انتقال مواد شیمیایی، آب و سیالات در صنایع و ساختمان‌ها به کار می‌روند. در صنعت، برای انتقال هوای فشرده و سیستم‌های خلأ نیز، لوله‌های تک‌جداره کاربرد دارند. همچنین، برای حل مسائل زهکشی در بزرگراه‌ها نیز از این لوله‌ها بهره‌مند می‌شود.

لوله‌های تک‌جداره پلی‌اتیلن در ساختمان‌های اداری و مسکونی نیز به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها در سیستم انتقال فاضلاب نیز کاربرد دارند و تمامی استانداردهای بین‌المللی را در تولید آنها رعایت شده است.

لوله‌های پلی‌اتیلن دوجداره

لوله‌های پلی‌اتیلن دوجداره یا همان لوله کاروگیت، با لوله‌های تک‌جداره در ظاهر نیز تفاوت‌هایی دارند. به‌عنوان‌مثال، شکل ظاهری لوله‌های دوجداره به شکل حلقه حلقه است. این نوع لوله‌ها عمدتاً برای انتقال فاضلاب‌های مرتبط با بخش صنعتی استفاده می‌شوند.

کاربردهای لوله‌های پلی‌اتیلن دوجداره

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن دوجداره متفاوت است. این نوع لوله با مقاومت بالا در برابر فشار خارجی و زلزله شناخته شده است. تعمیر و نگهداری آنها تا حدی آسان است. مقاومت بالا در برابر فشار خارجی و مواد شیمیایی از جمله ویژگی‌های برجسته این محصول است. این لوله‌ها توسط اتصالات پلی اتیلن به هم متصل شده و در صنعت پتروشیمی و سیستم آب و فاضلاب کاربردهای بسیاری دارند.

 

اتصالات پلی اتیلن

روش‌های اتصالات پلی اتیلن تک‌جداره

لوله‌ها و اتصالات تک‌جداره پلی‌اتیلن به روش‌های زیر به یکدیگر متصل می‌شوند و در صنایع و مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند:

  • جوشکاری لب‌به‌لب
  • جوشکاری الکتروفیوژن
  • استفاده از اتصالات پیچی

روش اتصال الکتروفیوژن معمولاً در شبکه‌های توزیع گاز و اتصال جوش لب‌به‌لب و اتصالات پیچی و جوش پلی‌اتیلنی، در خطوط انتقال آب و فاضلاب و شبکه‌های انتقال آنها استفاده می‌شود.

در اتصالات جوشی، کیفیت جوشکاری و بازده آن به مهارت و توانایی جوشکار، تناسب و کارایی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مربوطه و میزان رعایت اصول و قوانین جوشکاری بستگی دارد.

از روش اتصال الکتروفیوژن به دلیل بالابودن ضریب اطمینان آن، معمولاً در شبکه‌های پلی‌اتیلنی توزیع گاز استفاده می‌شود و در مورد لوله‌هایی با قطر ۲۰ الی ۱۱۰ میلیمتر اقتصادی است.

اتصالات پیچشی به‌راحتی و سریعاً باز و بسته شده و هیچ‌گونه آسیبی به لوله وارد نمی‌کنند و از این ویژگی برخوردارند که در برابر مواد شیمیایی کاملاً مقاوم باشند.

روش‌های اتصالات پلی‌اتیلن دوجداره

روش‌های اتصال لوله‌ کاروگیت مطابق استانداردهای DVS 2207-1 و DVS 2209-1 به‌صورت مکانیکی یا حرارتی انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • اتصال مکانیکی با کوپلر و واشر

یکی از روش‌های اتصال لوله‌های دوجداره یا کاروگیت، استفاده از کوپلر و واشر است. کوپلر و واشر می‌توانند به‌صورت یکپارچه بر روی لوله قرار گیرند یا به‌صورت مجزا تولید شوند.

برای حصول اطمینان از آب‌بندی مناسب، واشر و کوپلر را قبل از نصب کاملاً تمیز نمایید. در غیر این صورت، به‌دلیل ظاهر کاروگیتی شکل لوله ممکن است سبب کشیده‌شدن مواد ترانشه به داخل کوپلر گردد. توصیه می‌شود هنگام استفاده‌کردن کوپلر، یک ورقه پلاستیکی یا چوبی در زیر اتصال قرار داده شود.

  • اتصال با کوپلر حرارتی

اتصال با کوپلر حرارتی، یک روش مؤثر برای اتصال لوله‌های دوجداره پلی‌اتیلنی است که در زمینه‌های مختلف مانند آبیاری، بهداشتی، مجاری فاضلاب و زهکشی، ساختمان، صنایع معدن، کانال‌کشی و محافظت از کابل در زیر زمین استفاده می‌شود. این کوپلرها از مواد پلی‌اولفین باکیفیت بالا و ساختار شبکه‌ای ساخته می‌شوند و دارای پوشش چسبناک مذاب و داغ هستند که تضمین‌کننده آب‌بندی ۱۰۰ درصدی است. این روش نه‌تنها از نظر عملی بلکه از نظر اقتصادی نیز برای اتصال لوله‌های با قطر بزرگ به‌صرفه است.

  • جوشکاری اکستروژن

در جوشکاری اکستروژن دو انتهای لوله با استفاده از مذاب خروجی از دستگاه جوش اکسترودر دستی به یکدیگر متصل می‌شوند. این عملیات جوشکاری می‌تواند از داخل یا بیرون لوله‌ها انجام شود.

  • جوشکاری لب‌به‌لب با استفاده از صفحه داغ

در این روش، لوله و اتصالات با استفاده از صفحه داغ در یک دستگاه جوشکاری لب‌به‌لب به یکدیگر متصل می‌شوند. این روش اتصال برای لوله و اتصالاتی توصیه می‌شود که حداکثر ضخامت جداره آن‌ها 150 میلیمتر و قطر درونی آن‌ها بین 300 تا 2500 میلیمتر باشد.

  • اتصال با فلنج

در این روش، بخش‌های انتهایی لوله و اتصالات با استفاده از فلنج‌های فولادی و واشر لاستیکی به هم متصل می‌شوند. بستگی به نوع لوله، رابط فلنج یا کاملاً هم‌زمان با لوله تولید می‌شود یا فلنج به‌صورت یک اتصال جداگانه عرضه می‌شود. این نوع روش اتصال بیشتر برای خطوطی که بر روی زمین قرار می‌گیرند و یا اتصال مخازن کاربرد دارد. بیشترین مزیت این اتصال در آسانی باز کردن آنها است.

 

لوله‌ کاروگیت

جمع‌بندی

تفاوت اتصالات لوله‌های پلی‌اتیلن تک‌جداره و دوجداره در نوع استفاده و خصوصیات ظاهری آن‌ها است. لوله‌های تک‌جداره برای سیستم‌های آبرسانی و انتقال فاضلاب در صنعت، ساختمان و زیرساخت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. اتصالات این لوله‌ها ممکن است با جوشکاری لب‌به‌لب، جوشکاری الکتروفیوژن، یا اتصالات پیچشی انجام شود. لوله‌های دوجداره یا کاروگیت به‌خاطر مقاومت بیشتر در برابر فشار و مواد شیمیایی در صنایع پتروشیمی و فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرند. اتصالات این لوله‌ها می‌توانند به‌صورت مکانیکی یا حرارتی با کوپلر و واشر یا جوشکاری اکستروژن انجام شوند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها