|

تجهیزات ضروری مورد نیاز برای یک آزمایشگاه

تجهیزات ضروری مورد نیاز برای یک آزمایشگاه

 

تجهیزات آزمایشگاهی ضروری به لوازم مورد نیازی گفته می‌شود که بدون آن‌ها آزمایشگاهی وجود نخواهد داشت. هرکدام از این لوازم آزمایشگاه کارایی خود را دارند و می‌توان از آن‌ها در اندازه‌گیری دقیق در آزمایشگاه استفاده کرد. در این مقاله به معرفی ضروری‌ترین لوازم آزمایشگاهی می‌پردازیم.

تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

هر آزمایشگاهی برای انجام آزمایش‌ها به لوازم دقیق برای اندازه‌گیری نیاز دارد. این لوازم برای تعیین سطح وضعیت خون یا مایعات بدن یک بیمار دارای درجه‌بندی و مقیاس اندازه‌گیری خاصی هستند.

در آزمایشگاه همه مواد در ساختار جامد، مایع و گاز هستند. این مواد به لوازمی برای اندازه‌گیری دقیق نیاز دارند. از لوازم اندازه‌گیری مواد جامد نمی‌توان برای مواد مایع یا گازی استفاده کرد.

همچنین این مواد باید دارای مواد غیرسمی یا آلوده به مواد بیگانه آزمایشگاهی باشند. آلودگی‌ها در نمایش نتیجه آزمایش تاثیرگذار بوده و باید تمام تجهیزات از مواد بهداشتی و ایزوله ساخته شده باشد.

این تجهیزات از ساده تا پیشرفته متغیر هستند. ممکن است بعضی از آزمایشگاه‌ها یک سری آزمایش‌های خاص را انجام دهند. علت این امر تجهیزات آزمایشگاهی است که هر آزمایشگاهی نمی‌تواند آن‌ها را تهیه کند. ازاین‌رو هرکدام از آزمایشگاه‌ها به‌طور کلی یک تخصص خاص در انجام آزمایش‌ها دارند.

جواب یک آزمایش به تجهیزات آن آزمایشگاه بستگی دارد. در حالتی که نتیجه آزمایش را تغییر داده و پزشک متوجه بیماری فرد نشود. تجهیزات آزمایشی شامل لوازم مختلفی است، مثل مخزن نگهداری مایعات، گاز و جامد، لوازم شیشه‌ای، محلول‌های آزمایشگاهی، لوازم ایمنی آزمایشگاهی، لوازم اندازه‌گیری آزمایشگاه، ظروف پلاستیکی آزمایشگاهی، لوازم مصرفی آزمایشگاهی، کیت‌های آزمایشگاهی.

ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی

ضروری‌ترین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی مواردی هستند که باید حتما در یک آزمایشگاه وجود داشته باشد. این لوازم آزمایشگاهی هرکدام کاربردهای مختلف دارند. این تجهیزات شامل اندازه‌گیری نمونه، مواد نگهدارنده، تجهیزات ایمنی و ظروفی پلاستیکی است. نمی‌توان هر ظرفی را بدون اطلاع از شرکت سازنده و تاریخ مصرف وارد آزمایشگاه کرد. در ادامه با ضروری‌ترین لوازم آزمایشگاهی بیشتر آشنا شوید.

ضروری‌ترین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی شیشه‌ای

آزمایشگاه مکانی است که در آن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی می‌افتد. ممکن است گازهای متصاعد شده از ترکیبات شیمیایی یا واکنش 2 ترکیب شیمیایی موجب انفجار کوچکی شود.

از لوازم ضروری تجهیزات آزمایشگاهی شیشه‌‌ای می‌توان برخی موارد زیر را نام برد:

  • پیپت آزمایشگاه

  • بالن

  • بشر

  • استوانه مدرج

  • ارلن

  • بالن ژوژه

  • دکانتور

  • دیسکاتور

ضروری‌ ترین محلول آزمایشگاهی

محلول‌های آزمایشگاهی از ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی به‌حساب می‌آیند. تمام تلاش‌ها برای داشتن یک نتیجه دقیق به همین قسمت آزمایش مربوط است. محلول‌های استفاده‌شده حین آزمایش‌کردن آن را به یک نتیجه دقیق تبدیل می‌کند. برای همین باید از بهترین محلول‌های اورجینال در حین آزمایش استفاده کرد. از ضروری‌ترین محلول‌های آزمایشگاهی می‌توان به برخی موارد زیر اشاره کرد:

  • اتیلن گلیکول، اتانول، آمونیاک، فرمالدهید

  • اتیل بنزن، تولوئن، کلرفرم، اسید سولفوریک

ضروری ترین تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

استفاده از ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی ایمنی در بیش‌تر موارد در حفظ جان کارکنان آزمایشگاه مؤثر است. مشتعل‌زا بودن مواد آزمایشگاهی در محیط بسته آزمایشگاه نگران‌کننده است.

این تجهیزات ایمنی شرایط را تغییر داده و امنیت را برای کارکنان و آزمایشگاه ایجاد می‌کنند. تجهیزات ایمنی در 2 مورد تجهیزات ایمنی آزمایشگاه و تجهیزات ایمنی شخصی (کارکنان) تولید شده است. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات ایمنی آزمایشگاه: هود آزمایشگاهی، سپر محافظتی، جعبه لوازم ایمنی

  • تجهیزات ایمنی شخصی: عینک، شیلد محافظ صورت، ماسک آزمایشگاهی

ضروری ترین تجهیزات اندازه گیری آزمایشگاه

اندازه‌گیری دقیق در آزمایشگاه یک اصل است. چراکه این اندازه‌گیری‌ها غلظت و حضور برخی مواد در آزمایش را نشان می‌دهد. این تجهیزات استاندارد درصد خطا را کاهش داده و آزمایشگاه را به یک مکان مجهز بین افراد معرفی می‌کند. درصورتی‌که لوازم اندازه‌گیری دقیق باشد، دقت آزمایش را بالا برده و زمان آن را کاهش خواهد داد. از ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی اندازه‌گیری موارد زیر است:

  • دماسنج، رطوبت‌سنج، رفراکتومتر، میکروپیپت

  • ترازو (کالیبره، مکانیکی، الکترونیکی)، پی.اچ.متر

ضروری ترین تجهیزات پلاستیکی آزمایشگاهی

ترکیب این تجهیزات پلاستیکی از پلی اولفین، پلی کربنات، فولورو کربن ساخته شده است. وقتی از ظروف پلاستیکی در آزمایشگاه استفاده می‌کنند که محلول ازنظر شیمیایی خنثی است. برای تمام آزمایش‌ها نمی‌توان از ظروف شیشه‌ای استفاده کرد. این تجهیزات پلاستیکی از موارد زیر است:

  • قطره چکان، استوانه مدرج، بشر پلاستیکی

  • رک بزرگ و کوچک، نوک سمپلر، لوله مخروطی در پیچ‌دار

کیت‌های آزمایشگاهی نیز از دیگر موارد ضروری تجهیزات آزمایشگاهی هستند. این کیت‌ها برای غربالگری و روند رشد بیماری استفاده می‌شوند. کیت تست کم‌خونی، کیت تست قند خون و کیت تست اعتیاد از انواع این کیت‌ها هستند.

تانک ازت چیست و چه کاربردی دارد؟

تانک ازت به تانک (محفظه) نگهدارنده نیتروژن مایع می‌گویند. این تانک نیز در دسته تجهیزات آزمایشگاهی قرار دارد. از نیتروژن مایع برای منجمد کردن مواد مختلف استفاده می‌شود.

تانک ازت به شکلی ساخته شده که هیچ موادی (گاز، مایع، جامد) وارد مخزن نشده و هیچ تغییر دمایی نیز روی آن موثر نیست. این مخزن نگهدارنده در درمان منفی 196درجه ساخته شده و برای فریز کردن سلول‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. هنگام استفاده از این تانک می‌توان از جهش سلولی جلوگیری کرد.

کرایو اسپری چیست و چه کاربردی دارد؟

کرایو اسپری از دیگر مواد ضروری تجهیزات پزشکی است. کرایو اسپری یک تجهیز آزمایشگاهی بوده که درون آن نیتروژن مایع ریخته شده و از گاز سرد دستگاه برای درمان انواع زگیل، زخم و تورم استفاده می‌شود. نحوه کار دستگاه به این شکل است که یک بطری گاز سرد فشرده شده در دستگاه قرار دارد و با فشردن دکمه، گاز سرد با فشار خارج می‌شود.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی در شرکت آذین

خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاه بسیار حساس و ضروری است. یک آزمایشگاه معتبر نمی‌تواند از مواد بی‌کیفیت و لوازم غیر اصل برای آزمایش‌هایش استفاده کند. دقت پایین آزمایش و درصد بالای خطا در آن یک سابقه غیرحرفه‌ای برای مرکز آزمایش ایجاد می‌کند. ازاین‌رو باید برای خرید لوازم آزمایشگاهی به شرکت معتبر آذین مراجعه کنید. این شرکت با تضمین کیفیت کالا و گارانتی محصول رضایت مشتریان را کسب کرده است.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی صحبت کردیم. همچنین دریافتیم کاهش درصد خطای یک آزمایش به لوازم اندازه‌گیری دقیق آن بستگی دارد. برای اینکه بتوانید یک آزمایشگاه مجهز و خوش‌نام داشته باشید، باید تجهیزات باکیفیت را از آذین تهیه کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها