|

ثبت ازدواج در سفارت ایران در ترکیه 1403

از دیگر روش‌های مهاجرتی به ترکیه، مهاجرت از طریق ازدواج است. البته این روش تنها در صورتی امکان پذیر است که صحت روابط و ازدواج در این کشور تایید شده و مدارک موردنیاز ارائه شود. همچنین یکی از مهمترین مدارکی که کشور مقصد مد نظر می‌گیرد، توان مالی تبعه (توان مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی دو نفر) است. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با شرایط ثبت ازدواج در ترکیه و اقامت ترکیه با ثبت ازدواج آشنا شوید.

ثبت ازدواج در سفارت ایران در ترکیه 1403

ثبت ازدواج در ترکیه

ازدواج نیز مانند هر امر حقوقی دیگری باید مطابق با قوانین و شرایط کشور انجام شده و مراحل قانونی آن طی شود. ازدواج در ترکیه توسط ادارات شهرداری صورت می‌گیرد. از این رو مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه با شرایط و ملیت‌های مختلف، متفاوت بوده و هر مدرکی مورد قبول مسئولین شهرداری نخواهد بود. مطابق با قوانین ترکیه افراد برای ازدواج باید به سن 18 سال رسیده باشند. در صورتی که این ازدواج در سطح بین‌المللی انجام شود زوجین باید تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود در کشور مقصد را داشته باشند.

 

همچنین ارائه گواهی تجرد نیز الزامی بوده و در صورت عدم ارائه آن، ازدواج صورت نخواهد گرفت. حتی مرد نیز باید گواهی تجرد ارائه دهد؛ چراکه مطابق با قوانین ازدواج در ترکیه چند همسری برای مردان غیرقانونی و جرم در نظر گرفته می‌شود. البته در صورتی که فرد مطلقه بوده یا همسرش فوت شده باشد لازم است گواهی طلاق یا فوت همسر را نیز ارائه دهد. این قانون برای زن در صورتی قابل اجرا است که حداقل 300 روز از طلاق یا فوت همسرش گذشته باشد؛ سپس با گذشت این زمان می‌تواند نسبت به ازدواج با مرد ترک اقدام کند.

ثبت ازدواج در سفارت ایران در ترکیه

ثبت ازدواج در ترکیه در صورتی که هر دو طرفین ایرانی باشند امکانپذیر هست و پس از آن موفق به دریافت گواهی ازدواج بین‌المللی خواهند شد. این گواهی علاوه بر زبان ترکی و انگلیسی به زبان‌های دیگر نیز قابل ترجمه بوده و در سفارتخانه بسیاری از کشورهای دیگر نیز معتبر است. ثبت ازدواج در سفارت ایران در ترکیه مطابق با قوانین ایران انجام شده و برای گرفتن شروط پیش از ازدواج می‌بایست به طور جداگانه برگه‌ها و مدارک لازم را ارائه و امضا کنید.

از این رو پس از ثبت ازدواج در ترکیه به همراه سند ازدواج بین‌الملی خود به کنسولگری ایران مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر ثبت ازدواج و نام همسر در شناسنامه ارائه دهید. البته در صورتی که همسر خارجی باشد شرایط و محدودیت‌های خاصی وجود دارد که لازم است مطابق با آن‌ها پیش بروید. همچنین ازدواج چندهمسری در کشور ترکیه قانونی نبوده و نمی‌توانید نسبت به این امر اقدامی انجام دهید.  

مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه

مدارک لازم برای ازدواج در ترکیه به شرح لیست زیر است:

مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه

  • چهار قطعه عکس زوجین
  • برگه تجرد از کنسولگری ایران برای متقاضی و همسر
  • ترجمه پاسپورت، شناسنامه و سایر مدارک هویتی زوجین
  • گواهی سلامت زوجین (گزارشات آزمایش خون برای ازدواج در ترکیه در خصوص بیماری های ارثی و ژنتیکی)
  • ارائه فرم مربوط به نام خانوادگی (در صورتی که خانم تمایل به استفاده از نام خانوادگی خود در کنار نام خانوادگی همسرش را داشته باشد)
  • گواهی تمکن مالی

مزایای ثبت ازدواج در ترکیه

  • دریافت سند ثبت ازدواج بین المللی (قابل ارائه به تمام کشورهای جهان جهت اخذ ویزا و اقامت)
  • اخذ اقامت و شهروندی ترکیه
  • انجام عقد شهرداری مطابق با قوانین بین‌الملل، بدون مهریه و با قانون نصف شدن اموال پس از طلاق
  • امکان انجام عقد مذهبی توسط امام در مساجد
  • هزینه‌های کمتر و منطقی عروسی و ازدواج در ترکیه
  • نزدیک بودن ترکیه به ایران
  • راحت بودن پروسه ازدواج در ترکیه
  • هزینه‌های مناسب خرید خانه و ماشین

برای ثبت ازدواج بین الملی چه مراحلی رو باید پیش ببریم؟

پس از آماده‌سازی مدارک و اسناد، جهت ثبت ازدواج در ترکیه لازم است آن را به شهرداری منطقه سکونت خود در ترکیه تحویل دهید تا تاریخ عقد مشخص شود. به این نکته توجه داشته باشید: در صورتی که هر کدام از زوجین یا هردو به زبان ترکی مسلط نباشند نیاز به حضور مترجم رسمی در زمان عقد است. جهت ثبت ازدواج در سفارت ایران نیز مطابق با قانون و ماده 31 سازمان ثبت و احوال کشور، با مراجعه به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و ارائه مدارک لازم می‌توانید ازدواج خود را رسمی نموده و نام همسر را در شناسنامه خود ثبت کنید. امور مربوط به ثبت ازدواج در بخش رایزنی فرهنگی کنسولگری ایران در ترکیه انجام خواهد شد. البته عقد شرعی نیز در بخش فرهنگی سفارت ایران صورت می‌گیرد.

اقامت در ترکیه با ثبت ازدواج الواپلای

اقامت در ترکیه با ثبت ازدواج الواپلای

ازدواج یک امر حقوقی بوده و در صورت تمایل به ثبت ازدواج در ترکیه، باید نسبت به قوانین این کشور آگاهی لازم را داشته باشید. امکان انجام عقد مذهبی توسط امام در مساجد، هزینه‌های کمتر و منطقی عروسی و ازدواج در ترکیه، نزدیک بودن ترکیه به ایران و اخذ اقامت و شهروندی ترکیه از جمله مزایای ثبت ازدواج در کشور ترکیه محسوب می‌شوند. با این حال بهتر است پیش از هر اقدامی، با وکلا و کارشناسان موسسات مهاجرتی که سابقه درخشانی در زمینه ثبت ازدواج قانونی در ترکیه را دارند مشورت نمایید.

از این‌رو می‌توانید با مراجعه به نشانی اینترنتی aloapply.com درباره شرایط و مدارک ثبت ازدواج در کنسولگری ایران در ترکیه با مشاوران الواپلای صحبت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید، تا با آگاهی بیشتری این پروسه را انجام دهید و اقامت ترکیه را دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها