|

چگونه می‌توانیم بلیط قطار را آنلاین از سفرمارکت خریداری کنیم؟

آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید که بلیط قطار ارزان را به صورت آنلاین رزرو و خریداری کنید؟ آیا از نحوه خرید آنلاین بلیط قطار اطلاع دارید؟ برای خرید بلیط قطار نیاز است که اطلاعات لازم را از سایت‌های خدمات مسافرتی به دست آورید و سپس اقدام به خرید کنید. این اطلاعات را از چه سایتی و چگونه به دست آوریم؟! نگران نباشید، سفر مارکت اینجاست تا هر چه را که نیاز است درباره خرید بلیط قطار به شما بگوید، پس با این مقاله همراه باشید.

چگونه می‌توانیم بلیط قطار را آنلاین از سفرمارکت خریداری کنیم؟

خرید اینترنتی بلیط قطار

 

حتماً تابه‌حال خرید اینترنتی بلیط قطار به گوشتان خورده است، در چند سال اخیر به‌غیراز خرید حضوری بلیط قطار روش دیگری نیز باب شده است و آن خرید اینترنتی است. این نوع خرید طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. یکی از مزایای خرید بلیط اینترنتی قطار، امکان خرید بلیط فوری است.

از مزایای دیگر خرید اینترنتی بلیط قطار این است که نیازی نیست حتماً به صورت حضوری به ایستگاه راه آهن مراجعه کنید و در صف‌های طولانی منتظر بمانید تا نوبتتان شود. برای رزرو اینترنتی بلیط قطار ارزان هر اطلاعاتی نیاز باشد در سایت مورد نظر می‌توانید ببینید و بدون کوچک‌ترین مشکل خرید آنلاین بلیط قطار را انجام دهید.

خرید بلیط قطار از سفرمارکت

رزرو و خرید بلیط قطار در سایت سفر مارکت کار راحتی است. ابتدا وارد سایت سفرمارکت شوید و روی صفحه بلیط قطار کلیک کنید، در این صفحه می‌توانید مبدأ، مقصد و تعداد مسافران را از کودک تا بزرگسال تعیین کنید. اگر قرار است که کوپه دربستی بگیرید یا بلیط برای حمل خودرو، در این قسمت گزینه‌های موردنظر وجود دارد. این صفحه به شما امکان می‌دهد تا بتوانید تمام بلیط‌های قطار را با مقصدی که می‌خواهید مقایسه کرده و بلیط مناسب با امکانات موردنظر خود را رزرو و خریداری کنید.

خرید بلیط ارزان قیمت قطار

برای خرید آنلاین بلیط قطار با قیمت ارزان‌تر باید نکاتی را در نظر داشته باشید. تقاضا برای خرید بلیط با توجه به فصول مختلف سال می‌تواند کم یا زیاد باشد. در مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی تقاضا برای سفر با قطار بیشتر است.

مورد دیگری که می‌تواند بر روی خرید بلیط قطار ارزان تاثیرگذار باشد، امکانات و خدمات شرکتی است که قصد دارید از آن بلیط قطار خریداری کنید. هزینه قطارهای درجه یک و لوکس خیلی بیشتر از قطارهای اتوبوسی هستند. بعضی مسافران به دنبال کاهش هزینه‌های سفر هستند؛ به همین دلیل برای سفر، قطارهای اتوبوسی را انتخاب می‌کنند.

مدارک و اطلاعات لازم برای صدور بلیط قطار

اطلاعات لازم برای رزرو بلیط قطار مسافران شامل، نام و نام خانوادگی، کدملی و تاریخ تولد است. اتباع خارجی باید علاوه بر موارد ذکر شده شماره‌ی گذرنامه را هم ارائه دهند. مسافران تبعه افغانستان باید برگه تردد با حداقل 10 یا 15 روز اعتبار به همراه داشته باشند. فرزندان اتباع افغانستان اگر کمتر از 10 سال داشته باشند می‌توانند با برگه تردد والدین سفر کنند اما بالای 10 سال باید به صورت جداگانه برگه تردد بگیرند. توجه داشته باشید اطلاعات ثبت شده در سایت با مدارک شناسایی هم‌خوانی داشته باشد، در صورت مقایر بودن اطلاعات عواقب آن به عهده مسافر است.

چاپ بلیط

راه آهن جمهوری اسلامی، قانونی را وضع کرده که بر طبق آن مسافران پس از خرید آنلاین بلیط قطار باید بلیط‌های خود را چاپ کنند و آن را ارائه دهند. اگر خسارتی به قطار وارد شود، پرداخت خسارت فقط به دارندگان بلیط چاپ شده امکان‌پذیر است، همچنین افرادی که بلیط خود را گم کرده‌اند می‌توانند حداقل 45 دقیقه قبل از حرکت قطار در وقت اداری به قسمت فروش بلیط اینترنتی قطار مراجعه کرده و بلیط المثنی دریافت کنند.

انواع تعرفه‌های بلیط قطار

تعرفه بزرگسال

این تعرفه برای افراد بالای 12 سال تعریف شده است، از بزرگسالان هزینه بلیط به صورت کامل دریافت می‌شود.

تعرفه کودک

این تعرفه برای کودکان 2 تا 12 سال است. هزینه بلیط به صورت نیم بها دریافت می‌شود.

تعرفه نوزاد

هزینه بلیط نوزادان 10 درصد هزینه کل بلیط است؛ در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد صندلی جدا بگیرد باید هزینه نیم بهاء بلیط را پرداخت کند.

 

تعرفه و خرید کوپه دربست

هزینه کوپه دربستی در ازای پذیرایی و خدمات ایستگاهی به صورت کامل، طبق تعرفه بزرگسال دریافت می‌شود. هنگام رزرو و خرید آنلاین بلیط قطار برای کوپه دربستی، فقط هزینه صندلی‌های خالی دریافت و هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی از کل هزینه کسر می‌شود. اگر در هنگام دربست کردن کوپه، نوزاد زیر 2 سال همراه مسافران باشد، نصف بهای بلیط بزرگسال باید پرداخت شود. نکته دیگر این که قطارهای سالنی، کوپه دربست ندارند.

قوانین استرداد بلیط قطار

برای پس دادن بلیط قطار لازم است یک ساعت قبل از حرکت قطار، بلیط‌های خریداری شده را به صورت آنلاین کنسل کرده یا به صورت حضوری با مدارک شناسایی و بلیط چاپ شده به مراکز فروش بلیط مراجعه کنید. امکان پس دادن بلیط‌های گردشگری و بلیط قطارهای حومه وجود ندارد. میزان جریمه در ازای پس دادن بلیط قطار طبق قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

بعد از حرکت قطار امکان کنسل کردن بلیط‌ها وجود ندارد. اگر مسافر بلیط‌های یک کوپه را دربست خریداری کرده باشد در هنگام کنسل کردن یک بلیط، تمام بلیط‌ها کنسل می‌شوند. در صورت کنسل کردن بلیط، امکان خریداری مجدد بلیط کنسل شده وجود ندارد. پس از درخواست و ثبت کنسلی بلیط‌ها و دریافت پیامک، مبلغ بلیط با کسر جریمه به حساب بانکی که واریز را انجام دادید باز می‌گردد.

خرید بلیط قطار از سفرمارکت چه مزایایی دارد؟

در حال حاضر بسیاری از مسافران به جای خرید حضوری بلیط قطار ارزان، به سایت‌های خدمات مسافرتی یا اپلیکیشن‌ها مراجعه می‌کنند که سایت سفر مارکت یکی از آن‌هاست که مسافران می‌توانند از طریق آن به طیف وسیعی از بلیط‌های قطار از شرکت‌های مختلف دسترسی پیدا کنند و با در نظر گرفتن قیمت و امکانات قطارها تصمیم‌گیری کنند.

سخن آخر

درست است که سفر با قطار سختی‌هایی دارد؛ اما یک وسیله حمل‌و‌نقل ارزان و به صرفه است. بسیاری از مسافران دوست دارند با خرید بلیط قطار ارزان با این وسیله سفر کنند؛ زیرا در کاهش هزینه‌های آن‌ها مؤثر است. سفر با قطار این امکان را فراهم می‌کند تا با خریداری بلیط کوپه‌های دربست، خانواده‌ها یا اعضای فامیل در کنار هم باشند و اوقات خوشی را بگذرانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها