|

تفاوت نمای چوبی ترموود و PVC

در دوراهی انتخاب نمای چوبی ترموود و PVC، ترموود گزینه زیباتر و مقاوم‌تری است. برای اطلاعات بیشتر وارد شوید.

تفاوت نمای چوبی ترموود و PVC

نمای چوبی ترموود و PVC؛ نکات مهم درباره این متریال‌ها

ساخت آپارتمان، خانه ویلایی و... همواره با چالش‌ها و دشواری‌هایی همراه است. یکی از چالش‌های بسیار مهمی که امکان دارد در هنگام ساختمان‌سازی برای هر فردی ایجاد شود، انتخاب مصالح یا همان متریال مناسب برای طراحی نما است. این روزها از مصالح مختلفی برای طراحی و اجرای نما استفاده می‌شود که ترموود و PVC دو مورد از آن‌ها به شمار می‌آیند. نمای چوبی ترموود و PVC محبوبیت بالایی در بین ساختمان‌سازان، پیمانکاران و... دارد. اما سؤال مهم این است که از بین نمای چوبی ترموود و PVC، کدام‌یک گزینه بهتری به شمار می‌آیند؟ در این مطلب می‌خوانیم.

منظور از نمای ترموود چیست؟

قبل از مقایسه میان‌نمای چوبی ترموود و PVC بهتر است، درباره ترموود و عملکرد آن نکاتی را بدانیم. ترموود در واقع همان نوع چوب طبیعی است که با به‌کارگرفتن یک فرآیند حرارتی و شیمیایی تولید می‌شود. این فرآیند منجر شده که چوب ترموود ویژگی‌های متفاوت و مثبت زیادی داشته باشد و به‌عنوان یک نمای ساختمان مقاوم عمل کند. از طرفی، ترموود ظاهری زیبا و همچنین طبیعی دارد و به‌خاطر خصوصیات جذاب خود با استقبال چشمگیری از سوی طراحان و معماران مواجه شده است.

نمای ترموود ساختمان، جذابیت طبیعی داشته و باتوجه‌به این که طرح‌های متنوعی را نیز دارا است، در این سال‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخلاف چوب طبیعی که ممکن است تحت‌تأثیر عوامل جوی و رطوبت تغییر شکل دهد یا دچار فرسایش شود، ترموود دارای مقاومت بالا در برابر این عوامل بوده و ظاهر زیبای خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

از سوی دیگر، نمای ترموود دارای طول عمر بالا و نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتر است. این ویژگی کاربردی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری از ساختمان می‌شود. ازآنجایی‌که در حین تولید چوب ترموود، میزان حرارت معین به آن اعمال می‌شود، این چوب می‌تواند در انواع شرایط آب‌وهوایی مورداستفاده قرار گیرد. به‌طورکلی زیبایی طبیعی، مدل‌های متنوع، استحکام و... از جمله عواملی هستند که نمای ترموود را به یک انتخاب جذاب برای طراحی نما تبدیل کرده‌اند.

چرا ترموود گزینه مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان است؟

استفاده از ترموود برای ساخت نما یک سری مزایا و فواید ویژه دارد. به‌عنوان‌مثال ترموود بر اساس نوع تولید و فرآیند ترمو شدن، به مقاومت زیادی نسبت به رطوبت بالا رسیده است. در حقیقت‌نمای ساخته شده از چوب ترموود این قابلیت را دارد که در برابر باران، برف و رطوبت هوا مقاوم بالایی از خود را به نمایش بگذارد و با مشکلات سایر نماها روبه‌رو نشوند.

اگر بخواهیم نمای چوبی ترموود و PVC را از نظر مقاومت در برابر عوامل جوی مقایسه کنیم، باید اشاره کنیم که ترموود برتری قابل‌توجهی نسبت به PVC دارد. از سوی دیگر، ترموود مقاومت مناسبی در مقابل نفوذ و رشد حشرات، قارچ و... دارد. این مزیت موجب شده که نمای ساخته شده از این متریال، در برابر آسیب‌های ناشی از حشرات و قارچ به بهترین شکل محافظت شود.

برخی دیگر از مزایای نمای ترموود:

  • ماندگاری بسیار بالا
  • ظاهری جذاب، طبیعی و دلپذیر
  • پایداری ابعادی
  • مناسب‌بودن وزن
  • امکان بازیافت
  • قابلیت افزایش کیفیت
  • بالابودن دوام رنگ
  • انعطاف‌پذیری بسیار زیاد در طراحی و اجرا

نکاتی درباره نمای PVC

همان‌طور که اشاره شد، نمای چوبی ترموود و PVC طرف‌داران زیادی در بین عموم مردم دارند. نمای PVC ‌‌نوعی از نماهای مصنوعی به شمار می‌آید که از مواد PVC یا همان پلی وینیل کلرید ساخته شده است. این نما به‌عنوان جایگزینی برای نماهای سنتی مانند سنگ، آجر و... استفاده می‌شود و ازآنجاکه از مواد پلاستیکی تولید شده، دارای مزایا و معایب خاصی است. برای مثال نمای PVC از مقاومت نسبتاً خوبی در برابر نفوذ رطوبت و آب برخوردار است.

نمای PVC دارای تنوع بالا در طرح و مدل است و به‌راحتی می‌توان آن را با سبک و طرح دلخواه تطبیق داد. این ویژگی سبب شده که نمای PVC برای دکوراسیون خارجی ساختمان‌ها یک گزینه مناسب باشد. علاوه بر این PVC یک ماده قابل‌بازیافت بوده و به در محافظت از محیط‌زیست بسیار مؤثر عمل می‌کند.

البته این متریال برخی از معایب را نیز دارا است که باید دانست. یکی از معایب حساسیت در برابر حرارت می‌باشد. در برخی مناطق با شرایط آب‌وهوای گرم، نمای PVC ممکن است به حرارت حساسیت نشان دهد و با شکستگی و تغییر شکل مواجه شود.

علاوه بر این، نمای PVC در صورت روبه‌روشدن با فشار یا ضربه‌های شدید، امکان دارد ساییدگی، ترک‌خوردگی یا شکستگی پیدا کند. نمای PVC این شرایط را دارد که در معرض حرارت بالا بسوزد. توجه داشته باشید که این امر ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند. به‌طورکلی نمای PVC ویژگی‌های مثبت و منفی متعددی دارد که پیش از خرید باید به آن‌ها دقت داشته باشید.

نمای چوبی ترموود و PVC؛ کدام متریال برای ساخت نما ایده‌آل‌تر است؟

نمای چوبی ترموود و PVC هر دو جزو مصالح باکیفیت به شمار می‌آیند و هر یک می‌توانند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشند. اما اگر بخواهیم این دو متریال را با هم مقایسه کنیم باید چندین نکته را در نظر داشته باشیم. به طور مثال، ترموود از چوب بازیافتی تولید می‌شود و به همین دلیل برای محیط‌زیست مفید‌تر است.

 از طرف دیگر، PVC یک ماده پلاستیکی بوده و تولید آن نیازمند منابع فسیلی است و همچنین امکان دارد تأثیرات منفی زیادی بر محیط‌زیست داشته باشد. ترموود متریال دارای ظاهری طبیعی‌تر و گرم‌تر است و در قیاس با PVC بسیار جذاب‌تر به نظر می‌آید؛ این یک تفاوت بزرگ میان‌نمای چوبی ترموود و PVC است.

به‌طورکلی باتوجه‌به مقاومت به‌مراتب بالاتر چوب ترموود در برابر حرارت، رطوبت، حشرات، صدا و البته انعطاف‌پذیری بالا آن در طراحی و ساخت نما، ترموود نسبت به PVC گزینه بسیار ایده‌آل‌تری برای نمای ساختمان به شمار می‌آید.

پارس آرای کوهستان عرضه‌کننده ترموودهای مرغوب برای اجرای نما

پارس آرای کوهستان به‌عنوان یک مجموعه تخصصی و باسابقه در حوزه فروش ترموود و پارکت چوبی باکیفیت و مرغوب، آماده است تا بهترین خدمات فروش این متریال را به مشتریان ارائه کند. ما معتبر بهترین ترموودها را با گارانتی و قیمت مناسب می‌فروشیم. همچنین شما می‌توانید برای اجرای پروژه‌های اجرای نمای ترموود بر روی نیروهای باتجربه و مجرب ما حساب کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها