|

پیش گرفتن انرژی خوشیدی از نفت / الگویی فوق العاده برای صرفه جویی برق

پیش گرفتن انرژی خوشیدی از نفت / الگویی فوق العاده برای صرفه جویی برق

طبق اعلام خبرگزاری‌ها، مصرف برق کشور تاحدی بالا رفته است که در یک روز دو رکورد جدید برای مصرف به ثبت رسید. پیشی گرفتن مقدار مصرف برق از میزان برق تولیدی در کشور که به آن ناترازی شبکه برق می‌گویند، مشکلاتی مانند قطعی‌های دوره‌ای را در فصول گرم در پی دارد که هم‌اکنون با آن‌ دست‌به‌گریبان هستیم. روی آوردن به انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی می‌تواند راه حلی برای رفع مشکل تأمین برق در فصول گرم باشد.

 

مقدار مصرف الگو (مقدار برقی که دولت هزینه آن را با تعرفه عادی محاسبه می‌کند) در فصول گرم برای مناطق معتدل نسبت به فصول سرد افزایش می‌یابد. بااین‌‌حال مقدار مصرف برق در این وقت از سال، از میزان تعیین شده نیز پیشی می‌گیرد و ضمن صدور قبض‌های نجومی برای مشترکان، کشور را با مشکل کمبود برقی مواجه می‌کند که منجر به قطعی‌های ناخواسته در این فصل می‌شود.

به گفته خبرگزاری‌ها، در روز شنبه 16 تیر، ثبت تقاضای لحظه‌ای به میزان 76 هزار و 737 مگاوات باعث شگفتی همه شد و 4.5 درصد رشد را در پیک امسال به ثبت رساند. این عدد در ساعت 14:16 روز سه‌شنبه 19 تیر به 77 هزار و 151 مگاوات رسید و پس از مدتی در همان روز با جابه‌جایی رکورد پیک‌سایی، برای نخستین بار در کشور، عدد 12 هزار و 876 مگاوات در لحظه پیک رقم خورد. در روزهای گذشته، همچنین شاهد بازگشت قطعی‌های دوره‌ای برق بودیم که در نتیجه ناترازی‌های رخ‌داده در شبکه برق ایجاد شده است.

در این شرایط، روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، می‌تواند در کنار صرفه‌جویی به‌عنوان یک راه حل در نظر گرفته شود.

برای نخستین بار انرژی خوشیدی از نفت پیشی گرفت

به گزارش کاماپرس، در چندصد سال گذشته، نفت و گاز، میدان‌دار صنعت انرژی بوده‌اند و پیشرفت‌های صنعت و اقتصاد را در این مدت ممکن کرده‌اند. اما با روند کاهشی این منابع و افزایش آگاهی نسبت به اثرات زیست‌محیطی سوخت‌‎های فسیلی، تقاضا برای انرژی خورشیدی روزبه‌روز در حال افزایش است.

الگوی شگفت انگیز چینی برای تامین برق

به نقل از بلومبرگ هفت کمپانی چینی تولیدکننده برق خورشیدی، درصد بیشتری از انرژی قرن 21 را به نسبت 7 غول نفتی دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

شاید جالب باشد که بدانید مقدار برق خورشیدی که 7 شرکت فعال در زمینه این نوع انرژی در چین درحال تولید آن هستند درحال پیشی گرفتن از ذخایر نفتی هفت شرکت بزرگ نفتی در جهان است.

بزرگترین این شرکت‌ها موسوم به تانگوی در یک سال به‌‌اندازه مصرف کشوری مانند ایتالیا برق تولید می‌کند. گفتنی است که ایتالیا دوازدهمین کشور دنیا از نظر مصرف برق است.

هزینه انرژی خورشیدی

هزینه انرژی خورشیدی در 2 دهه گذشته به مقدار قابل توجهی کاهش داشته و هم‌زمان، پژوهش‌ها در این حوزه، رشد چشم‌گیری کرده است. سادگی، پایداری، قیمت پایین و کارایی انرژی خورشیدی انتخاب این انرژی را درمقابل برق آسان می‌کند.

مزایای انرژی خورشیدی هم از نظر هزینه و هم زیست محیطی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین به نظر می‌رسد که هم دولت و هم شهروندان می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این زمینه ضمن تامین برق مورد نیاز کشور، از ناترازی‌ها و قطعی‌های مکرر برق در طول تابستان بکاهند.

22222

رفع ناترازی برق نیاز به مشارکت بخش خانگی دارد

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر در خرداد امسال، 33 درصد مصرف برق کشور مربوط به بخش خانگی است که این مقدار در ساعات پیک بار در تابستان به عدد 50 درصد می‌رسد؛ بنابراین برای کاهش ناترازی شبکه برق مشارکت بخش خانگی ضروری است. قطعی‌های دوره‌ای برق در تابستان برای اهالی تهران آزاردهنده است اما حتی تصور قطعی برق در دمای 50 درجه در شهرهای جنوبی، امکان پذیر نیست. مشترکان ساکن مناطق معتدل با تغییر سیستم سرمایش منزل خود از کولر گازی به کولرهای آبی و درنظر گرفتن راهکارهایی برای مدیریت بهینه مصرف برق می‌توانند مانع قطع برق در استان‌های گرمسیر شوند؛ مسئولیتی اجتماعی که بر دوش تک تک شهروندان قرار دارد.

کاهش 15 درصدی برق در پویش باانرژی

وزارت نیرو، از نیمه ماه اردیبهشت دست به راه‌اندازی پویشی موسوم به باانرژی زده است و بنا دارد آن را تا آخر شهریور امسال ادامه دهد. در پویش باانرژی قرار است مشترکان خانگی با کمک وزارت نیرو مقدار مصرف برق را -بدون آن‌که از رفاه خود بکاهند- به میزان 15 درصد پایین بیاورند. این کاهش مصرف علاوه بر کاهش مبلغ قببض برق آن‌ها امکان برنده شدن جوایزی مانند خودروی اتوماتیک و لوازم برقی و خانگی را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. برای آشنایی با جزئیات پویش می‌توانید به نشانی https://ba-energy.ir/ مراجعه کنید.

انتهای پیام

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها