|

کپسول های آتش نشانی: مسئولیت مهم مدیران ساختمان

کپسول های آتش نشانی: مسئولیت مهم مدیران ساختمان

به گفته الو ایمنی: عدم تعبیه کپسول‌های آتش نشانی در ساختمان‌ها و عملکرد ضعیف بنا برای خاموش‌سازی حریق‌های احتمالی می‌تواند مدیران ساختمان‌ها را با چالش‌های خطرناک دادگاهی شدن و پرداخت جریمه‌های هنگفت به واحدهای آسیب‌دیده روبه‌رو کند؛ بنابراین، نصب انواع کپسول آتش نشانی در یک کاربری مسکونی، تجاری و یا اداری، مسئولیت مهم مدیران ساختمان به‌شمار می‌رود. مدیران ساختمان‌ها علاوه‌بر جانمایی مناسب تجهیزات اطفا حریق، بایستی نسبت‌به بیمه کردن ساختمان‌ها در برابر حوادث آتش سوزی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از شکایت مالکان در امان بمانند.

همواره، علاوه‌بر رفع امور مختلف بناها، مسئولیت مهم مدیران ساختمان این است که با خرد جمعی و تشویق به مشارکت هرچه بیشتر ساکنین، ادوات مناسبی را برای جلوگیری از گسترش حریق‌های احتمالی در ساختمان تعبیه کنند. همچنین، مدیران آپارتمان‌ها باید نوع مواد به‌کاررفته در ساختمان‌ها را آنالیز کنند و بر اساس متریال‌های تشخیص داده‌شده، از کپسول‌های آتش نشانی متناسب استفاده کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

 

بررسی انواع مسئولیت مهم مدیران ساختمان

مسلماً نصب انواع کپسول آتش نشانی و جعبه آتش نشانی و تهیه بیمه حریق بنا، مسئولیت مهمی برای مدیران ساختمان محسوب می‌شود. البته وظایف مدیران ساختمانی تنها به موارد گفته‌شده محدود نمی‌شود و آن‌ها پس از انتخاب از سوی ساکنین، عهده‌دار مسئولیت‌های متعددی خواهند بود. باتوجه‌به حساسیت‌های کار مدیران و احتمال محکوم شدن به پرداخت جرائم حقوقی، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها پیش از شروع کار از مشاوران برجسته حقوقی، مشاوره دریافت کنند. در یک نگاه کلی، انواع مسئولیت مهم مدیران ساختمان عبارت‌اند از:

  1. تهیه بیمه آتش سوزی

  2. نصب جعبه آتش نشانی و کپسول آتش نشانی به تعداد موردنیاز

  3. چک مداوم وضعیت کپسول‌های اطفا حریق

  4. اخذ بیمه سرایت حریق به مکان‌های مجاور

  5. تهیه بیمه مسئولیت مدنی آسانسور

  6. تعمیر دوره‌ای آسانسورها

  7. اخذ بیمه حوادث درون بنا

  8. دریافت بیمه حوادث مربوط به نیروهای خدماتی ساختمان

  9. توجه به درخواست‌های عمومی ساکنان آپارتمان

  10. اجرای فرآیندهای بازسازی بنا برمبنای درخواست اکثر ساکنان

  11. حفظ اموال مشاع

  12. مشخص‌سازی هزینه‌های مشترک واحدها

  13. اطلاع تصمیمات اتخاذشده برای هرگونه تغییر در بنا به ساکنان و ارگان‌های مربوطه

  14. انجام صحیح کلیه فعالیت‌ها و عدم سپردن وظیفه مدیریت به افراد غیر

  15. دریافت کلیه مطالبات و درخواست برای صدور اجرائیه‌ها

  16. اعطای رسیدهای مالی به ساکنان؛ در صورت پرداخت هزینه‌های مشترک از سوی هر یک از واحدها

  17. حفظ صحیح  کلیه اسناد مکتوب مربوط به ساختمان

  18. حفظ صورت‌جلسه‌هایی که طی مشورت با سایر ساکنان

 

 

 

نظر قانون در رابطه با مسئولیت مهم مدیران ساختمان

در صورت عدم انجام مناسب وظایف مختلف و آسیب دیدن ساکنان و فضاهای فیزیکی بناها، مدیران ساختمان‌ها بر طبق قانون می‌توانند مجرم شناخته شوند. امور مربوط به ایمن‌سازی محیط ساختمان در برابر حریق نیز، از این قاعده مستثنی نبوده و مدیران آپارتمان‌ها باید به انجام صحیح آن‌ها اهتمام بورزند. ازآنجایی‌که نصب کپسول آتش نشانی نیز یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران ساختمان به‌شمار می‌رود، در صورت نبود این ادوات هنگام بروز حریق در بناهای مسکونی، تجاری یا اداری، قانون می‌تواند مجازات‌های سنگینی را برای مدیران آپارتمان‌ها در نظر بگیرد.

حساسیت تهیه بیمه آتش سوزی بنا نیز به همین شکل است؛ به‌عنوان مثال، مطابق با ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها، هرگاه با بروز حریق خسارت‌هایی در بنا اتفاق بیفتد و ساختمان بیمه نشده باشد، مدیران ساختمان‌ها مکلف به پرداخت هزینه‌های مربوط به آسیب‌های وارده هستند. البته قانون همواره تعمدی بودن یا اتفاقی بودن دلایل بروز آتش سوزی را نیز موردبررسی قرار می‌دهد. ماده 15 قانون تملک آپارتمان‌ها نیز، روی اجباری بودن تهیه بیمه آتش سوزی تأکید دارد و دریافت این نوع بیمه‌نامه را به‌لحاظ حقوقی، یک مسئولیت مهم مدیران ساختمان به‌شمار می‌آورد. ذکر این نکته نیز الزامی است که درصورتی‌که آسیب‌های ایجادشده تا 5 میلیون تومان برآورد شوند، مرجع دارای صلاحیت به‌منظور بررسی پرونده شکایت ساکنان از مدیر بنا، شورای حل اختلاف خواهد بود.

هزینه شارژ و خرید کپسول آتش نشانی بر عهده مستأجر است یا مالک؟

امروزه الزامات گسترده‌ای برای نصب و استفاده از کپسول آتش نشانی برای ساختمان‌های تازه‌ساخت، از سوی سازمان نظام‌مهندسی به سازندگان ابلاغ شده است. البته بایستی به این نکته اشاره داشت که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی، فاقد این‌گونه تجهیزات مهم اطفا حریق هستند. حال ممکن است این سؤال در ذهنتان شکل بگیرد که «در صورت عدم وجود تجهیزات مناسب دفع حریق، خرید و شارژ کپسول‌های آتش نشانی ساختمان برعهده مستأجر خواهد بود یا مالک؟».

اگر شما نیز در زمره قشر مستأجرنشین کشور قرار دارید، خبر خوب اینجاست که شارژ و خرید کپسول آتش نشانی برعهده مالک خواهد بود. مستأجران همواره به‌منظور تأمین امنیت خود و خانواده‌شان می‌توانند درخواست‌هایشان برای تهیه کپسول‌ها و جعبه آتش نشانی را به مدیر ساختمان ارائه کنند. مدیر ساختمان نیز وظیفه دارد تا طی رایزنی با مالک، هزینه‌های مربوطه را سریعاً اخذ کرده و به ایمن‌سازی بنا برای مقابله با خطرات حریق بپردازد. 

مسئولیت مهم مدیران ساختمان برای انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب

کپسول‌های آتش نشانی غالباً در 4 کلاس مختلف تولید می‌شوند و بسته به شرایط فیزیکی آپارتمان‌های مسکونی، اداری یا تجاری، انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب، یک مسئولیت مهم برای مدیران ساختمان محسوب می‌شود. به‌طورکلی، هر یک از 4 نوع مختلف این تجهیزات، دارای کاربردهای خاص زیر هستند:

  • کلاس A: چنانچه فضای موردنظر مملو از متریال‌های چوبی و کاغذی با قابلیت اشتعال گسترده باشد، استفاده از این نوع کپسول‌ها پیشنهاد می‌شود.

  • کپسول آتش نشانی کلاس B: در صورت وجود حجم قابل‌توجهی از گریس، نفت، بنزین و یا روغن در یک فضای خاص، مسئولیت مهم مدیران ساختمان نصب کپسول‌های کلاس B خواهد بود.

  • ادوات اطفا حریق کلاس C: جهت خاموش کردن حریق ناشی از اتصال قطعات، سیستم‌ها و تأسیسات الکتریکی، کپسول‌های کلاس C مناسب‌ترین گزینه برای به‌کارگیری هستند.

  • کپسول‌های آتش نشانی کلاس D: این مدل‌ها غالباً کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا به‌طور تخصصی برای خاموش‌سازی حریق‌های مربوط به فلزهای قابل اشتعال تولید می‌شوند.

 

دلایل اهمیت خرید کپسول آتش نشانی برای ساختمان

کپسول‌ها و جعبه‌های آتش نشانی، امروزه در دسته مهم‌ترین تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها جای دارند. ازآنجایی‌که نصب سیستم‌های اتومات اطفا حریق برای آپارتمان‌ها بسیار هزینه‌بردار است، طیف گسترده‌ای از مالکان به نصب انواع کپسول آتش نشانی روی آورده‌اند. مطابق نظر کارشناسان، اصلی‌ترین مزایای به‌کارگیری این تجهیزات را می‌توان در قالب سه مفهوم مختلف خلاصه کرد:

  1. حفظ جان ساکنان

  2. جلوگیری از گسترش حریق و کاهش آسیب‌ها به بنا

  3. محافظت از طبیعت و محیط‌زیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها