|

تجهیزات مورد نیاز خیاطی ( اتو، قیچی، چرخ)

خیاطی هنر دوخت و دوز و خلاقیت و طراحی کردن است. یک خیاط متناسب با نیاز روز، با طرح ها و مدل های مدرن و مختلف لباس های متنوعی را به بازار عرضه می کند. اما، برای اینکه بتواند تمامی هنر و خلاقیتش را به کار بگیرد، به تجهیزاتی نیاز دارد تا مراحل دوخت را برای او آسان تر کرده و به کارش سرعت ببخشد. تجهیزات مورد نیاز خیاطی بسیار زیاد است. بنابراین سعی می کنیم به سه مورد از مهم ترین آن ها که هر کدام انواع مختلفی دارند اشاره کنیم.

تجهیزات مورد نیاز خیاطی ( اتو، قیچی، چرخ)

چرخ خیاطی

 

چرخ خیاطی اساس کار دوخت و دوز است. وسیله ای که کار دوخت را راحت تر می کند و انواع مختلفی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع چرخ های پیشرفته کامپیوتری، الکترونیکی و مانند آن به بازار معرفی شده است که می تواند کار شما را نسبت به گذشته آسان تر کند.

چرخ خیاطی راسته دوز

یکی دیگر از انواع چرخ خیاطی هایی که هم برای مصارف خانگی و هم صنعتی قابل استفاده است، چرخ خیاطی راسته دوز است که درزها را به صورت راسته یا مستقیم می دوزد. از چرخ راسته دوز برای دوخت انواع لباس، پارچه پرده ای، لباس کار، دوخت کیف و کفش چرمی، روتختی و مانند آن استفاده می شود. چرخ راسته دوز به شکل راسته دوز موتور مستقیم، راسته دوز کامپیوتری، راسته دوز اتوماتیک، راسته دوز نخ قطع کن و راسته دوز دو پایه ساخته شده است که مطابق با نیاز خود می توانید آن را تهیه کنید.

چرخ خیاطی سردوز

چرخ خیاطی های خانگی معمولا فاقد سردوزی لبه های پارچه هستند. به همین دلیل، برای اینکه لبه لباس در قسمت های بریده شده زیبا و تمیز به نظر برسد و ریش ریش نشود، لازم است که از چرخ خیاطی سردوز استفاده کرد. این چرخ مجهز به تیغه های تیزی است که به راحتی لبه های لباس که اضافه است را برش می زند و بعد با دوختن آن به شکل سردوز از ریش ریش شدن پارچه جلوگیری می کند. چرخ سردوز انواع مختلفی دارد که با نام های چرخ سردوز 2 نخ، چرخ سردوز 3 نخ، 4 نخ و 5 نخ در بازار موجود است.

قیچی خیاطی

یکی دیگر از تجهیزات بسیار ضروری در خیاطی قیچی است. بدون قیچی نمی توان پارچه ای را برش زد تا به مرحله دوخت برسد. به علاوه این نکته را نیز باید مد نظر قرار دهید که برای انواع برش، به قیچی مخصوصی احتیاج است که سعی می کنیم چند مورد از آن ها را بررسی کنیم.

قیچی قد زن( طاقه بر)

قیچی قد زن که به قیچی طاقه بر نیز شناخته می شود، در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود است. این قیچی به صورت قد زن مستقیم و قد زن گرد موجود است. قد زن مستقیم آن مقدار زیادی از پارچه را در چند ثانیه قیچی می کند. قیچی های قد زن گرد می توانند به‌ طور همزمان چندین پارچه با حجم زیاد را با هم برش بزنند که این ویژگی روند کار را در خیاطی صنعتی که در تیراژ بالا، محصول تولید می کنند مناسب است. خیاطان از این قیچی به دلیل سرعت بالایی که دارد، برای برش زدن پارچه استفاده می کنند تا کیفیت کار آن ها افزایش پیدا کند.

 قیچی ساده

قیچی ساده که در برندهای مختلف موجود است، برای برش ساده روی پارچه استفاده می شود. به کمک این قیچی می توانید نخ اضافه را به همراه صاف کردن بخش های مختلف پارچه استفاده کنید.

قیچی عمود بر

قیچی عمود بر که به دلیل تیغه صاف  آن اینگونه نامگذاری شده است، یکی از قیچی های بسیار ضروری در خیاطی است. به کمک این قیچی می توانید پارچه های مختلف را در هر صورت که مدنظرتان است را ببرید. اگر طرح پارچه شما به گونه ای منحنی وار باشد، می توانید با کمک قیچی عمود بر بخش منحنی را برش بزنید. این قیچی مجهز به لبه های مختلف چاقو است تا بتواند انواع پارچه را به خوبی برش بزند.

قیچی هشت پر

برش زدن پارچه های ضخیم معمولا کار دشواری به نظر می رسد. به ویژه که با آمدن فصل سرما بیشتر از این پارچه ها در تهیه کت، پالتو، لباس و مانند آن استفاده می کنند. قیچی هشت پر مخصوص برش پارچه های ضخیم است که با قیچی معمولی نمی توان آن ها را برش زد. این قیچی سرعت و دقت بالایی در برش پارچه دارد.

اتو

نقش اتو در خیاطی بسیار پر رنگ است. زمانی که لباس به مرحله رو کردن می رسد و هنوز اتو نشده است، ایست خوبی ندارد و ممکن است ناهمتراز به نظر برسد. اتو کردن لباس بعد از دوخت، جلوه بسیار زیباتری به آن می دهد و مانند ویترینی بزرگ، کار و تلاش شما را به نمایش می گذارد.

اتو پرس

اتو پرس برای مصرف خانگی و صنعتی قابل استفاده است. اتو پرس های خانگی به لحاظ ابعاد، کمی کوچکتر از اتو پرس های استفاده شده در خشکشویی ها بوده ولی کارایی یکسانی دارند. اما، این اتوها میزان بخار دهی بسیار بالایی دارند و به ویژه برای اتو کردن پرده، پارچه، مانتو بسیار مناسب هستند. از این اتو برای اتو کردن بخش های دکمه دار لباس نمی توان استفاده کرد.

اتو بخار

اتو بخار انواع مختلفی دارد که نوع خانگی آن معمولا کوچک است و مخزن آن درون خود اتو قرار می گیرد. مخزن این اتوها کوچک است و برای اتو کردن بخش های کوچک پارچه قابل استفاده است. این اتوها با ایجاد بخار روی پارچه، حس و فرم تمیزتری به آن می دهند که برای بخش های مختلف لباس در مرحله دوخت می توانید از آن استفاده کنید.

اتو مخزن دار

یکی دیگر از انواع اتوهای خانگی و صنعتی، اتو مخزن دار است. اتوهای مخزن دار اگرچه حجم زیادی از فضا را اشغال می کنند. اما چون مخزن آن ها جدا است، خود اتو جدا از مخزنش بسیار سبک است. از طرفی مخزن مستقل و بزرگ این اتو مخزن دار بزرگ است و با یک بار آب ریختن درون آن می توانید برای بارها حجم زیادی از لباس را اتو کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها