|

بررسی جامع پروژکتور ال ای دی: چرا پروژکتور سه سیم دارد؟

بررسی جامع پروژکتور ال ای دی: چرا پروژکتور سه سیم دارد؟

بررسی جامع پروژکتور ال ای دی: چرا پروژکتور سه سیم دارد؟

چرا پروژکتور سه سیم دارد؟

پروژکتور ال ای دی، در حال حاضر، یکی از مهم ترین منابع نوری می‌باشد. استفاده از پروژکتور ال ای دی به منظور تامین روشنایی و نورپردازی فضاهای مختلف داخلی و خارجی، در مصارف خانگی، صنعتی و حتی امنیتی بسیار متداول است. از مزایای پروژکتور ال ای دی، که رقبای این محصول روشنایی را از میدان حذف کرده است، می‌توان به بهره‌وری انرژی بالا، کیفیت نور بالا، نورپردازی یکنواخت و طول عمر بالا اشاره کرد. شاید به دلیل همین تقاضای بالاست که قیمت انواع پروژکتور ال ای دی همواره در حال افزایش بوده است.  

 

حال این سوال مطرح است که "چرا پروژکتور سه سیم دارد؟" چون برای انتقال انرژی و همچنین ایمنی بیشتر، وجود سه سیم فاز (L و رنگ قرمز)، نول (N به رنگ آبی) و ارت  (PE به رنگ سبز یا زرد) کاملا ضروری بوده و بدون وجود این سه سیم پروژکتور قادر به روشن کردن فضای محیط بدون خطر نیست. 

پس به طور خلاصه می‌توان گفت پروژکتور دارای سه سیم فاز، نول و ارت می‌باشد و هر یک نقش کلیدی در عملکرد پروژکتور ال ای دی ایفا می‌کند. 

 

  • سیم فاز (L)، به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا مشکی، جریان برق را از منبع تغذیه به پروژکتور منتقل می‌کند.
  • سیم نول (N) به رنگ آبی، جریان برق را از پروژکتور به منبع تغذیه بازمی‌گرداند.
  • سیم ارت (PE) ، به رنگ سبز یا زرد، پروژکتور را به زمین متصل می‌کند، تا در صورت بروز عیب، از برق‌گرفتگی جلوگیری شود و ایمنی افزایش یابد.

چرا پروژکتور سه سیم دارد

ساختار پروژکتور LED چگونه است؟

پروژکتور ال ای دی از اجزای گوناگونی مانند منبع تغذیه و دیودهای نوری ساخته شده است، به طوری که آشنایی با ساختار پروژکتور ال ای دی می‌تواند به ما در یافتن پاسخ "چرا پروژکتور سه سیم دارد؟" کمک فراوانی کند. پروژکتور LED از فناوری نیمه‌هادی استفاده می‌کند،یعنی با عبور جریان برق از دیودها، نور تولید می‌شود. 

شناخت سیم‌های اصلی در پروژکتور ال ای دی سه سیم 

حال نوبت به این سوال می‌رسد که "سیم‌های اصلی در پروژکتور ال ای دی سه سیم کدام اند؟" همانطور که بالاتر گفتیم، پروژکتور ال ای دی دارای سه سیم فاز، نول و ارت می‌باشد، که هریک نقش مهمی در مدار الکتریکی پروژکتور ایفا می‌کنند.

سیم فاز (L)

 سیم فاز یا همان Live، به رنگ‌ قرمز، قهوه‌ای یا مشکی در پروژکتور وجود دارد. وظیفه‌ی اصلی آن رساندن جریان برق به نورافکن است و با عبور همین جریان الکتریکی، نورافکن روشنایی ایجاد می‌کند. از آنجایی که سیم فاز تحت ولتاژ بوده و حاوی جریان الکتریکی است، کار کردن با آن احتیاط زیادی طلب می‌کند، زیرا احتمال برق گرفتگی وجود دارد. بنابراین، در صورت بروز مشکل و نیاز به تعمیر سیم فاز، نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • از دستکش مخصوص برقکاری استفاده کنید. 
  • حتما پیش از شروع کار برق را قطع کنید. 
  • با استفاده از فازمتر از عدم جریان برق در سیم فاز اطمینان حاصل کنید.

سیم نول (N)

سیم نول یا همان Neutral، آبی رنگ است، این سیم یکی از بخش‌های اصلی مدار الکتریکی می‌باشد، جریان برق را از نورافکن به منبع تغذیه باز می‌گرداند و می‌توان گفت وظیفه‌ی اصلی آن تکمیل مدار الکتریکی است. ولتاژ سیم نول، برخلاف سیم فاز، صفر است.

سیم ارت یا زمین (PE)

سیم ارت یا Protective Earth، به منظور افزایش ایمنی استفاده می‌شود و بدنه‌ی نورافکن ال ای دی را به زمین متصل می‌کند. سیم ارت یکی از مهمترین وظایف، یعنی جلوگیری از برق گرفتگی افراد را ایفا می‌کند. به این صورت که اگر مشکلاتی از قبیل نشت جریان الکتریکی یا اتصال کوتاه به وجود آید، سیم ارت یا زمین، جریان اضافی را به زمین منتقل می‌کند. سیم ارت معمولا به رنگ سبز یا زرد در مدار وجود دارد و مهمترین بخش ایمنی مدار محسوب می‌شود.

اهمیت وجود سه سیم در پروژکتور - افزایش ایمنی مدار

در پاسخ به این سوال که "چرا پروژکتور سه سیم دارد؟" می‌توان گفت، یکی از مهمترین دلایل وجود سه سیم در نورافکن، افزایش ایمنی مدار است. در تمامی دستگاه‌های الکتریکی به ویژه سیستم‌هایی که با ولتاژ بالا کار می‌کنند، احتمال بروز خطراتی مانند برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی، به دلیل نشت جریان یا ایجاد اتصال کوتاه وجود دارد. بنابراین اندیشیدن تدابیری نظیر، طراحی مدارهای ایمن و استفاده از تجهیزاتی که ریسک وقوع این مشکلات را کاهش می‌دهند، امری ضروریست.

 

یکی از این تدابیر افزایش ایمنی نورافکن ال ای دی، تعبیه سیم ارت (PE) داخل مدار الکتریکی دستگاه است. 

اهمیت رنگ‌ سیم‌ها در پروژکتور ال ای دی سه سیم

پیروی از استانداردهای رنگ بندی سیم‌ها، در تمام سیستم‌های الکتریکی مانند نورافکن ال ای دی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ایمنی کار را افزایش می‌دهد، به ویژه هنگام تعمیر پروژکتور ال ای دی، اهمیت رنگ سیم‌ها دو چندان می‌شود. 

رنگ بندی استاندارد سیم‌ها

در اکثر کشورهای سراسر دنیا، رنگ بندی استاندارد سیم‌ها به شرح زیر است:

  • سیم فاز (Live یا L): رنگ قرمز، قهوه‌ای یا مشکی.
  • سیم نول (Neutral یا N): رنگ آبی.
  • سیم ارت یا زمین (Protective Earth یا PE): رنگ سبز یا زرد.

 

بنابراین، در صورت رنگ بندی استاندارد، تکنسین‌های برق به راحتی می‌توانند سیم‌ها را شناسایی کنند و سرعت عمل آن ا افزایش می‌یابد.

مزایای پروژکتور ال ای دی LED

مزایای پروژکتور ال ای دی

مصرف انرژی بهینه

استفاده از پروژکتور ال ای دی، مصرف انرژی را تا حدود ۸۰% کاهش می‌دهد و هزینه‌های مربوط به مصرف برق به طور چشمگیر مقرون به صرفه شده اند.  

طول عمر بالا

طول عمر پروژکتور ال ای دی، نسبت به پروژکتورهای گازی قدیمی، بسیار بالاتر و در حدود ۵۰۰۰۰ ساعت است.

نورپردازی یکنواخت و با کیفیت بالا

فرآیند تولید نور در پروژکتور ال ای دی متفاوت بوده و این وظیفه بر عهده‌ی دیودهای ساطع کننده‌ی نور است، بنابراین نور نورافکن ال ای دی بسیار با کیفیت بوده و رنگ‌ها نزدیک به واقعیت می‌باشند. .

سازگاری با محیط زیست

در ساخت پروژکتور ال ای دی از مواد مضر مانند جیوه استفاده نمی‌شود. همچنین، این نوع نورافکن اشعه مضر فرابنفش را، که برای سلامت انسان، موجودات و محیط زیست خطرناک است، منتشر نمی‌کند.  

طراحی منعطف

دیودهای نوری به کار رفته در پروژکتور ال ای دی کوچک می‌باشند و همین امر امکان طراحی این نوع نورافکن‌ها را برای کاربردهای مختلف می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها