|

استاندارد های حسابداری به زبان ساده

استانداردهای حسابداری مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل هایی هستند که نحوه تهیه و ارائه اطلاعات مالی را کنترل می کنند. این استانداردها اطمینان می دهند که صورت های مالی دقیق، سازگار و قابل مقایسه در بین مشاغل و صنایع مختلف است.

استاندارد های حسابداری به زبان ساده

 

 

استانداردهای حسابداری چیست؟

به گفته کارشناسان شرکت حسابداری داراکو، استانداردهای حسابداری، قابل مقایسه بودن و شفافیت را در ارائه اطلاعات مربوط به صورت های مالی بهبود می بخشد و به همین دلیل باعث می شود استفاده کنندگان از صورت های مالی، اطلاعات مالی را بتوانند با یکدیگر مقایسه و تصمیم گیری صحیح تری داشته باشند علاوه بر این این استانداردها نحوه شناسایی و اندازه گیری و ارائه اطلاعات مالی را تعیین می کنند.

استانداردهای کلیدی حسابداری در ایران

مفاهیم نظری گزارشگری مالی: مفاهیم نظری به عنوان یک نظام منسجم از اهداف و مبانی مرتبط به منظور تهیه استانداردهای حسابداری هماهنگ و تعیین حدود قضاوت حرفه ای در تهیه و ارائه صورت های مالی می باشد.

ارائه صورت های مالی: این استاندارد، مبنای ارائه صورتهای مالی با مقاصد عمومی را مقرر می‌کند تا از قابل مقایسه بودن آن با صورتهای مالی دوره‌های قبل واحد تجاری و نیز با صورتهای مالی سایر واحدهای تجاری اطمینان حاصل شود. این استاندارد، الزامات کلی درباره ارائه صورتهای مالی، رهنمودهایی درباره ساختار و حداقل الزامات مربوط به محتوای آنها را تعیین می‌کند.

شرکت مالی و خدمات حسابداری داراکو با توجه به استاندارد فوق اقدام به تهیه صورت های مالی شرکت ها با مقاصد عمومی کرده است.

صورت جریان های نقدی: اطلاعاتی که مربوط به جریان های نقدی واحد های تجاری می باشد در فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابی توانایی واحد تجاری در ایجاد نقد و معادلهای نقد و نیازهای واحد تجاری در استفاده از جریانهای نقدی مزبور، برای استفاده‌کنندگان صورتهای مالی مفید است. اتخاذ تصمیمات اقتصادی توسط استفاده‌کنندگان، مستلزم ارزیابی توانایی واحد تجاری در ایجاد نقد و معادلهای نقد و زمانبندی و اطمینان از ایجاد آن است.

کارشناسان داراکو هدف این استاندارد را اینگونه با توجه به استاندارد حسابداری بیان کرده اند که تدوین الزاماتی برای ارائه اطلاعات درباره تغییرات تاریخی نقد و معادلهای نقد واحد تجاری از طریق صورت جریانهای نقدی است که در آن، جریانهای نقدی هر دوره بر حسب فعالیتهای عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طبقه‌بندی می‌شود.

درآمدهای عملیاتی: درآمد به منظور درآمدهای عملیاتی و درآمدهای غیر عملیاتی می باشد و هینطور درآمد عملیاتی به درآمدی گفته می شود که مربوط به فعالیات های اصلی شرکت و واحد تجاری می باشد که با توجه به فعالیت های مختلف هر واحد تجاری تحصیل می شود. مبحث اصلی در این استاندارد در خصوص نحوه شناسایی درآمد می باشد که درآمد عملیاتی زمانی شناسایی می شود که شواهد کافی‌ مبنی‌بر وقوع‌ یک‌ جریان‌ آتی‌ ورودی‌ منافع‌ اقتصادی‌ وجود داشته‌ باشد و این منافع را بتوان به گونه ای اتکا پذیر اندازه گیری کرد.

موجودی مواد و کالا: موجودی مواد و کالا بخش ببسیار زیادی از دارایی های بسیاری از واحد های تجاری را تشکیل می دهند بنابراین نحوه شناسایی صحیح موجودی مواد و کالا و همینطور ارزیابی موجودی مواد و کالا به روش های متفاوت از اهمیت بالایی بر خورداد است.

این استاندارد نحوه ارزشیابی و انعکاس موجودی مواد و کالا در صورت های مالی را نشان می دهد.

مفاهیم اصلی در استانداردهای حسابداری

مرتبط بودن: اطلاعات مالی باید با تصمیم گیری مرتبط باشد.

قابلیت اطمینان: اطلاعات باید عاری از سوگیری و خطا باشد.

قابل فهم بودن: صورت های مالی باید واضح و قابل فهم باشند.

قابلیت مقایسه: اطلاعات باید در دوره ها و مشاغل مختلف قابل مقایسه باشد.

اصول رایج استاندارد های حسابداری

اصول رایج حسابداری

حسابداری تعهدی: درآمدها و هزینه ها بدون توجه به زمان دریافت یا پرداخت وجه نقد هنگام به دست آوردن یا وقوع شناسایی می شوند.

اصل تطابق: هزینه ها باید در همان دوره زمانی شناسایی شوند که درآمدهایی را که به ایجاد آنها کمک می کنند، شناسایی شوند.

اصل بهای تمام شده: بر طبق این اصل تمامی رویدادهای مالی باید در تاریخ وقوع به بهای تمام شده ثبت شوند.

اصل افشای کامل: این اصل اشاره میکند که رویدادهای مالی با اهمیت باید به طور کامل افشا شوند..

چرا استانداردهای حسابداری مهم هستند؟

حفاظت از سرمایه گذار: سرمایه گذاران از صورت های مالی برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده می کنند.

اعتماد وام دهنده: وام دهندگان برای ارزیابی اعتبار بر اطلاعات مالی دقیق متکی هستند.

انطباق با مقررات: کسب و کارها باید استانداردهای حسابداری را رعایت کنند تا از مجازات های قانونی و مالی جلوگیری کنند.

درک استانداردهای حسابداری که در مورد آنها اعمال می شود و اطمینان از تهیه گزارش های مالی آنها مطابق با این استانداردها برای شرکت های حسابداری مهم است. عدم رعایت استانداردهای حسابداری می تواند منجر به جریمه های مالی، آسیب به شهرت و سایر پیامدهای منفی شود.

مزایای استاندارد های حسابداری

مزایای استانداردهای حسابداری

یکی از مهم ترین مزایای استانداردهای حسابداری می تواند در ایجاد شفافیت مالی و همینطور قابل مقایسه بودن باشد. بدین منظور زمانی که یک سرمایه گذار قصد سرمایه گذاری در یک شرکت را داشته باشد و بخواهد با دیگر شرکت ها مقایسه کند دارای یکپارچگی در اصول حسابداری هستند که از رعایت استانداردهای حسابداری نشات می گیرد.

اهداف استانداردهای حسابداری

جهت‌ دستیابی‌ به‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ هماهنگ‌، وجود یک مجموعه‌ پیوسته‌ از ” اهداف‌“ و ” مبانی“ مرتبط‌ که‌ بتواند ماهیت‌، نحوه‌ عمل‌ و حدود گزارشگری‌ مالی‌ را مشخص‌ کند لازم‌ است‌. چنین‌ مجموعه‌ای‌، همانند یک قانون‌ پایه‌، در تدوین‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ و حل‌ و فصل‌ مسائلی‌ که‌ ممکن‌ است‌ در این‌ راه‌ پیش‌ آید، ملاک‌ عمل‌ قرار خواهد گرفت‌. علاوه‌بر مزیت‌ فوق‌، وجود یک مجموعه‌ از مفاهیم‌ نظری‌، به‌ تعیین‌ حدود قضاوت‌ حرفه‌ای‌ در تهیه‌ صورتهای‌ مالی‌ و محدود کردن‌ رویه‌های‌ حسابداری‌ به‌منظور افزایش‌ قابل‌ مقایسه‌ بودن‌ اطلاعات‌ مالی‌ کمک‌ خواهد کرد.

جمع بندی

استانداردهای حسابداری در ایران شامل اصول و رویه هایی است که در اصل چارچوبی را برای گزارشگری مالی فراهم می کند که شفافیت، ثبات و قابلیت اطمینان را تضمین می کند و در نهایت به نفع همه ذینفعان درگیر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها