|

معرفی انواع منبع تغذیه و کاربرد هریک

معرفی انواع منبع تغذیه و کاربرد هریک

منبع تغذیه را می‌توانیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دستگاه‌های الکتریکی در نظر بگیریم. این قطعه می‌تواند انرژی الکتریکی را از یک منبع دریافت کرده و بعد از تبدیل آن به ولتاژ، فرکانس و جریان مناسب، وارد مدار و یا سیستم مورد نظر بکند. کاربردهای گسترده این قطعه باعث شده تا امروزه انواع منبع تغذیه در مدل‌های مختلفی تولید شوند. برای اینکه بتوانید از میان گزینه‌های موجود انتخاب خوبی داشته باشید، لازم است اطلاعات خود را درباره هر کدام از آن‌ها بالا ببرید. در ادامه با ما همراه شوید تا به معرفی انواع مختلف منابع در دسترس بپردازیم.

 

انواع منبع تغذیه بر اساس کاربرد

دسته بندی‌های مختلفی برای انواع منبع تغذیه در نظر گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها بر اساس شکل ظاهری و کاربرد قطعه است. منبع تغذیه آزمایشگاهی هم یکی از زیرمجموعه‌های اصلی در این دسته‌بندی است که در بخش‌های بعدی به معرفی کامل آن خواهیم پرداخت.

منبع تغذیه آزمایشگاهی

منبع تغذیه آزمایشگاهی برای تست و تحلیل مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل به حالت رومیزی بوده و شما می‌توانید از آن به جای فانکشن ژنراتور هم استفاده کنید. پاور ساپلای آزمایشگاهی در اغلب مواقع برای ولتاژهای پایین و مدارهای ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه نمی‌توان در مواردی که نیاز به تنظیم یا تغییر ولتاژ است، از این مورد استفاده کرد؛ در چنین حالتی، خرید منبع تغذیه سوئیچینگ صنعتی توصیه می‌شود.

منبع تغذیه بدون قاب

همان طور که از عنوان این مدل مشخص بوده، شما در منبع تغذیه بدون قاب با یک محفظه مکانیکی ناتمام روبرو خواهید شد. در برخی از مواقع این منبع، فقط یک برد کفه داشته که برای کاربردهای ماشینی و صنعتی انتخاب می‌شود.

منبع تغذیه مجتمع

منبع تغذیه مجتمع به صورت خود مصرف کننده بر روی دستگاه بسته خواهد شد. این منبع‌ها ابعاد بسیار کوچکی داشته و از این رو می‌توانند به عنوان یک میکرو کنترلر هم در مدار مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع تغذیه خارجی یا آداپتور

آداپتورها را می‌توانیم به عنوان شناخته شده‌ترین انواع منابع تغذیه در نظر بگیریم. این مدل در یک بسته بندی پلاستیکی قرار گرفته و به کمک یک سیم، به مدار و پریزهای دیواری متصل خواهند شد. منبع تغذیه خارجی هم بیشتر برای ولتاژ و جریان‌های محدود و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اغلب لوازم الکتریکی مانند لپ تاپ و گوشی موبایل، این مدل منبع استفاده شده است.

دسته بندی منبع تغذیه بر اساس روش تبدیل توان

یکی از دسته‌بندی‌های دیگری که برای انواع منبع تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس روشی است که برای تبدیل جریان استفاده می‌شود. در این حالت ما با انواع زیر روبرو خواهیم شد:

منبع تغذیه خطی

منبع تغذیه خطی را می‌توانیم به عنوان ساده‌ترین گزینه در نظر بگیریم که توان ورودی را به صورت مستقیم تبدیل می‌کند. این مدل، بدون قطع و وصل کردن جریان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در آن، از ترانسفورماتور کاهنده استفاده شده که می‌تواند به تنظیم ولتاژ ورودی بپردازد. برای یکسو کردن ولتاژ هم از دیود استفاده شده است. از منبع تغذیه خطی معمولا برای ولتاژ و جریان‌های ضعیف و محدود استفاده می‌شود.

منبع تغذیه سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ را می‌توانیم به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع منابع تغذیه در نظر بگیریم. با کمک این پاور ساپلای سوئیچینگ شما می‌توانید به تنظیم ولتاژ ورودی و خروجی بپردازید. از این منبع معمولا در مواقعی که نیاز به تنظیم بار و خط با کمترین میزان اتلاف توان نیاز داشته باشیم، استفاده می‌کنیم. قابلیت‌های منبع تغذیه سوئیچینگ باعث شده امروزه کاربردهای بسیار زیادی در آزمایشگاه‌ها، دستگاه‌های ارتباطی و ایستگاه‌های سیار داشته باشد.

منبع تغذیه برنامه پذیر

یکی دیگر از زیرمجموعه‌های منبع تغذیه بر اساس نوع عملکرد، برنامه پذیر است که امکان برنامه ریزی را در زمان استفاده برای کاربر فراهم می‌کند. منبع تغذیه قابل برنامه ریزی را می‌توانیم یک کامپیوتر در نظر بگیریم که به شما اجازه می‌دهد توان، جریان، فرکانس و ولتاژ را در محدوده مورد نیاز خود به بهترین نحو ممکن تنظیم کنید. در این دستگاه از رابط دیجیتال استفاده شده، به همین دلیل دقت بسیار بالایی داشته و شما می‌توانید با اطمینان خاطر بالا از آن بهره مند شوید. از منبع تغذیه برنامه پذیر معمولا در آزمایشگاه‌ها برای تست، اندازه گیری و کنترل‌های نهایی استفاده می‌شود.

انواع منبع تغذیه از نظر نوع ورودی

از دیگر دسته‌بندی‌های منبع تغذیه، باید به نوع ورودی این دستگاه‌ها اشاره کنیم. در این حالت می‌توانیم انواع منبع تغذیه را در دو دسته اصلی AC و DC قرار دهیم که هر کدام از آن‌ها کاربردها و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند.

منابع متناوب یا AC معمولا برای فواصل دورتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که مدل‌های مستقیم برای مسافت‌های کوتاه و کاربردهای آزمایشگاهی و صنعتی انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. از مدل‌های متناوب می‌توان در نیروگاه‌ها هم استفاده کرد. در زمان انتخاب منبع تغذیه مورد نیاز خود، حتما به این نکته توجه داشته باشید. منابع تغذیه متناوب معمولا قیمت به مراتب بالاتری نسبت به مستقیم دارند.

انواع منبع تغذیه بر اساس نوع خروجی

دسته بندی دیگری که می‌توان برای انواع منبع تغذیه در نظر گرفت، بر اساس نوع خروجی و کارکرد آن‌ها در زمان استفاده است. بر این اساس، می‌توان منبع تغذیه را در دسته بندی زیر قرار داد:

  • منبع تغذیه تنظیم شده که ولتاژ ورودی را ثابت نگه می‌دارد.

  • منبع تغذیه تنظیم نشده که می‌تواند به تغییر ولتاژ بپردازد.

  • منبع تغذیه ایزوله که انرژی خروجی را به صورت مستقل از انرژی ورودی نگه می‌دارد.

  • منبع تغذیه قطع نشدنی که همزمان توان خود را از چند ورودی تامین می‌کند.

سخن پایانی

در انواع مدارها و دستگاه‌های الکتریکی، منبع تغذیه نقش فوق العاده مهم و حیاتی دارد؛ کاربردهای زیادی که برای انواع منبع تغذیه در نظر گرفته می‌شود، باعث شده تا مدل‌های مختلفی از آن ساخته و به بازار ارائه شوند. در قسمت‌های به معرفی انواع و دسته بندی‌های موجود در این رابطه پرداختیم. با در اختیار داشتن این اطلاعات شما می‌توانید انتخاب درستی از میان گزینه‌های در دسترس داشته باشید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها