|

کوره سینترینگ، پر کاربردترین کوره دندانسازی

بسیاری از انواع تولیدات دندانی مانند سرامیک‌ها، فلزات، کامپوریت‌ها و ... در فرآیند تولید باید تحت فشار و حرارت قرار بگیرند تا استحکام نهایی را به دست آورند و یک پیوند قوی بین اجزا تشکیل دهنده ایجاد شود تا در دهان بیمار قابل استفاده باشند. حرارت و فشار باعث افزایش مقاومت و تثبیت رنگ پروتز می‌شود. برای اعمال فشار و حرارت به تولیدات دندانی از کوره دندانسازی استفاده می‌شود. کوره دندانسازی با تولید دما و فشار، باعث استحکام، تثبیت رنگ و شفافیت خواهد شد.

11

 

 

انواع کوره دندانسازی

کوره‌های دندانسازی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند. کوره مافل، پرسلن، کامپوزیت، هیبریدی، سینترینگ، وکیوم، پرس و ... از انواع کوره دندانپزشکی هستند. برای مثال کوره وکیوم، شرایط پخت در محیطی با فشار کمتر از فشار هوا را فراهم می‌کند که باعث حذف حباب‌های هوا در پروتز، بهبود خواص سطحی و کاهش دمای پخت می‌شود. یا کوره پرس با قابلیت ایجاد فشار بسیار بالا، برای شکل‌دهی دقیق و فشرده کردن مواد سرامیکی به کار می‌رود. اما مهم‌ترین کوره در دندانسازی کوره سینترینگ است.

کوره سینترینگ چیست؟

کوره سینترینگ (Sintering furnace) یکی از انواع کوره دندانسازی است که برای سینترینگ یا پخت سرامیک‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتزهای زیرکونیایی و روکش‌های گلس سرامیک برای رسیدن به حداکثر مقاومت باید درون کوره سینتر قرار بگیرند. به طور کلی در فرآیند سینترینگ، ذرات تشکیل دهنده یک ماده سرامیکی تحت دمای بسیار بالایی قرار می‌گیرند و به واسطه همین افزایش دما، ذرات آن با یکدیگر پیوند بسیار قوی‌تری برقرار می‌کنند و سینتر می‌شوند. ساختار ماده بعد از فرآیند سینترینگ، خواص مکانیکی و شیمیایی بهتری خواهد داشت.

 

22

 

سینترینگ یا تف جوشی چیست؟

به عملیات قرارگیری تولیدات دندانی مانند سرامیک‌ها برای افزایش مقاومت و نفوذ ناپذیری در دمایی پایین‌تر از دمای ذوب، سینترینگ یا تف جوشی گفته می‌شود. در این فرآیند انرژی آزاد سطحی ذرات به دلیل چسبیدن به یکدیگر کاهش یافته، حجم ماده کم شده و استحکام فشاری آن بالا می‌رود. قرار گرفتن ماده به مدت کافی در دمای حدود 80 درصد نقطه ذوب و سرد شدن کنترل شده آن از مواردی است که باید در عملیات سینترینگ رعایت گردد.

مهم‌ترین نکات هنگام خرید کوره دندانسازی

در انتخاب و خرید کوره باید به موارد زیر توجه کرد:

  • حداکثر دمای کوره
  • نرخ افزایش دما
  • دقت کنترل دما
  • ظرفیت محفظه پخت و تعداد تری (ساگار)
  • نوع، تعداد و کیفیت المنت‌ها
  • ابعاد دستگاه
  • رابط کاربری و سهولت کار با کوره

سرعت سینترینگ در کوره دندانسازی

سرعت سینترینگ در کوره دندانسازی را نرخ افزایش دمای کوره تعیین می‌کند. هرچه نرخ افزایش دمای کوره بالاتر باشد، می‌توان در زمان کوتاه‌تری به دمای لازم برای سینترینگ دست یافت و در نتیجه فرآیند سینترینگ سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین دقت کنترل دما هر چه عدد کوچکتری باشد، خروجی فرآیند سینترینگ در کوره با کیفیت‌تر بوده و پروتزهای تولیدی، از نظر رنگ، ابعاد و خواص بهترین نتیجه را خواهند داشت.

این روزها فناوری سینترینگ سریع در کوره‌های دندانسازی در حال رواج است و مدت زمان سینترینگ پروتزهای زیرکونیا، به شکل قابل توجهی کوتاه‌تر شده است، تا جایی که اگر پیش از این برای سینتر کردن یک روکش زیرکونیا چندین ساعت زمان لازم بود، امروزه به لطف این تکنولوژی می‌توان این کار را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام داد. این ویژگی به لطف بهره‌گیری از المنت‌هایی قدرتمند و سیستم کنترل حرارتی پیشرفته، در کوره‌های سینترینگ نسل جدید مورد استفاده قرار گرفته و باعث تحول در عملکرد و کارایی آن‌ها شده است.

33

 

 

کیفیت پروتز خروجی از کوره سینترینگ سریع چگونه است؟

برخی تصور می‌کنند سرعت بالای سینترینگ، می‌تواند موجب کاهش کیفیت خروجی پروتزها شود. اما بر طبق بررسی‌های صورت گرفته، اگر به درستی از این تکنولوژی بهره گرفته شود و از مواد مصرفی مناسب استفاده شود، پروتزها کیفیت مطلوبی خواهند داشت. البته توجه داشته باشید برای سینترینگ سریع، بلوک زیرکونیایی باید قابلیت اعمال دما با نرخ بالا را داشته باشد.

سیستم آسانسوری در کوره دندانپزشکی

در نسل جدید کوره‌های سینترینگ استفاده از سیستم آسانسوری برای ورود و خروج پروتزها به محفظه پخت کوره، رواج یافته است. استفاده از سیستم آسانسوری مزایای بسیاری دارد. از مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در گذاشتن و برداشتن پروتزها درون محفظه سینترینگ
  • بهبود عایق بندی و یکنواختی دما در محیط پخت کوره
  • قابلیت کنترل بیشتر روی فرایند خنک کاری (Cooling) و...

کلام پایانی

با توجه به اهمیت کیفیت پروتز تولیدی، باید به به همه عواملی که در تولید پروتز نقش دارند توجه کرد. کوره سینتریک یکی از انواع کوره دندانسازی است که نقش پر رنگی در فرآیند تولید دارد. به همین دلیل در لابراتوارهای دندانسازی باید از کوره‌های با کیفیت استفاده کرد. تمامی قطعات تشکیل دهنده کوره دندانپزشکی باید با دقت و ظرافت خاصی انتخاب شوند تا خروجی کوره مورد تایید دندانساز، دندانپزشک و بیمار قرار بگیرد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها