|

اعتراض‌های بلاروس

ماریا کولسنیکوا در مرز اوکراین بازداشت شد

رسانه‌های حکومتی بلاروس می‌گویند ماریا کولسنیکوا، از چهره‌های اصلی اعتراض‌های بلاروس که دیروز ناپدید شده بود، صبح امروز (سه‌شنبه) در مرز اوکراین بازداشت شده است.

ماریا کولسنیکوا در مرز اوکراین بازداشت شد

دیروز (دوشنبه) رسانه‌های محلی به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده بودند که مردان نقابدار خانم کولسنیکوا را در مینسک، پایتخت، بزور سوار یک مینی‌بوس کرده‌اند.

او یکی از سه زنی است که به چهره‌های اصلی اعتراض‌ها به الکساندر لوکاشنکو ریاست جمهوری بلاروس بدل شده‌اند. سوتلانا تیخانوفسکایا و ورونیکا سپکالو پیشتر ناچار به ترک کشور شده بودند.

ماریا کولسنیکوا چند روز پیش به بی‌بی‌سی روسی گفته بود: "از ما سه نفر فقط من اینجا هستم."

"برای اینکه دقیقا متوجه شوید اینجا چه می گذرد باید اینجا باشید."

انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس تقریبا یک ماه پیش (نهم اوت) برگزار شد و بر اساس نتایج اعلام شده، آقای لوکاشنکو با هشتاد درصد آرا برنده اعلام شد تا پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را آغاز کند.

شمار زیادی این نتیجه را مخدوش دانستند و در اعتراض به خیابان‌ها رفتند. از آن به بعد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده در بلاروس ادامه داشته است.

پلیس بارها به تظاهرات مسالمت‌آمیز یا به اعتصاب کنندگان حمله کرده و شمار زیادی را دستگیر کرده است. بنا به گزارش ها چهار نفر تا به حال کشته و صدها نفر زخمی و بازداشت شده‌اند.

آقای لوکاشنکو ۲۶ سال است که در قدرت است. او که بر صحت نتیجه انتخابات تاکید دارد، حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست و می‌گوید کشورهای غربی قصد دخالت در کشورش را دارند.

اتحادیه اروپا هم نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناخته هم ناپدیدشدن خانم کولسنیکوا را محکوم کرده است. اما آقای لوکاشنکو از حمایت روسیه، برخوردار است و قرار است در روزهای آتی به مسکو سفر کند.

چه اتقاقی برای ماریا کولسنیکوا افتاده است؟

گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد محل نگهداری ماریا کولسنیکوا وجود دارد.

به گفته یک مقام مرزی بلاروس خانم کولسنیکوا صبح امروز در مرز اوکراین بازداشت شده است اما دو نفر از مخالفان دولت، آنتون رودننکو و ایوان کراوتسو از مرز رد شده‌اند.

او گفت این سه نفر در یک اتومبیل ب‌ام‌و بودند و زمانی که اتومبیل "سرعت گرفت" تا از مرز رد شود، خانم کولسنیکوا "از اتومبیل بیرون افتاد". او گفت خانم کولسنیکوا را "از اتومبیل به بیرون هل دادند" و اتومبیل به حرکتش به طرف اوکراین ادامه داد.

منابعی در اداره مرزی اوکراین تایید کرده‌اند که فقط دو مرد وارد اوکراین شده‌اند. آنتون گراشنکو معاون وزیر کشور اوکراین خروج این دو نفر از بلاروس را "اخراج اجباری" توصیف کرد. او همچنین در فیسبوک نوشت:

"ماریا کولسنیکوا را نتوانستند از بلاروس اخراج کنند چون این زن شجاع با اقدام خود مانع شد که او را از مرز رد کنند. او در خاک بلاروس ماند."

خبرگزاری اینترفکس اوکراین به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده خانم کولسنیکوا در مرز پاسپورتش را پاره کرده بود تا نتواند وارد اوکراین شود.

ماریا کولسنیکوا یکی از اغضای شورای هماهنگی مخالفان بلاروس است. این شورا پس از اعتراض‌های گسترده به نتیجه انتخابات ماه پیش بلاروس تشکیل شد تا زمینه انتقال قدرت از دولت فعلی را فراهم کند. این شورا گفته هیچ اطلاعی از محل نگهداری خانم کولسنیکوا ندارد و دبیر رسانه‌ای و دبیر اجرایی شورا هم ناپدید شده‌اند.

وزارت کشور بلاروس گفته است هیچ اطلاعی از اینکه اعضای این شورا بازداشت شده باشند، ندارد.

اعضای این شورا به اتهام "برهم‌زدن امنیت ملی" تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها