|

دست‌کم ۲۵ نیروی امنیتی کشته شدند

حمله طالبان به ولسوالی مایمی بدخشان

چندین منبع تأیید کرده‌اند که دست کم ۲۵ نیروی امنیتی از جمله سه مقام ارشد پلیس در ولسوالی مایمی بدخشان در حمله روز پنجشنبه طالبان به مرکز این ولسوالی کشته شده‌اند.

حمله طالبان به ولسوالی مایمی بدخشان

به گزارش بی‌بی‌سی، فرمانده پلیس، آمر امنیت و مدیر مبارزه با جرایم جنایی این ولسوالی در میان کشته‌شدگان این حمله هستند.

بشیراحمد صمیم، رئیس شورای ولایتی بدخشان، به بی‌بی‌سی گفت که گروه طالبان ساعت ۴ بامداد روز پنج شنبه ۲۹عقرب/آبان به مرکز ولسوالی مایمی حمله کردند و موفق شدند که این ولسوالی را سقوط دهند.

او گفت که ۲۵ نفر در پی حمله طالبان کشته، یک نفر زخمی شده و چهار نیروی خیزش مردمی نیز به اسارت طالبان در آمده‌اند. به گفته وی، در این حمله به غیرنظامیان نیز تلفاتی وارد شده است. او آمار مشخصی در این زمینه بدست نداد.

رئیس شورای ولایتی بدخشان تایید کرد پس از آنکه گروه طالبان کنترل مرکز این ولسوالی را به دست گرفتند، افراد این گروه ساختمان این ولسوالی را نیز به آتش کشیده است.

آن طوری که آقای صمیم توضیح داد در حال حاضر جنگجویان طالبان مرکز این ولسوالی را ترک کرده است. او گفت که قرار است نیروهای تازه‌نفس به این ولسوالی اعزام شود.

مقام‌های محلی بدخشان گفته اند که روز گذشته به دلیل وضعیت نامساعد جوی و ریزش برف آنها قادر به اعزام نیروهای کمکی برای جلوگیری از سقوط ولسوالی به دست طالبان نبودند.

مایمی دورترین ولسوالی ولایت بدخشان است که در شمال شرق این ولایت واقع و با کشور تاجیکستان هم مرز است.

با گذشت چندین ساعت از حمله طالبان به مرکز این ولسوالی، وزارت‌های دفاع و داخله/کشور افغانستان اطلاعات تازه‌ای در مورد وضعیت امنیتی آن ارایه نکرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته و ادعا کرده که این درگیری پس از آن صورت گرفته که نظامیان افغان در این ولسوالی قصد راه‌اندازی عملیات بر علیه جنگجویان این گروه را داشتند.

خشونت‌ها در افغانستان در هفته‌های پسین افزایش یافته است. در جریان کمتر از یک هفته از سقوط دستکم سه ولسوالی در شمال و جنوب افغانستان گزارش شده است.

پیش از این مقام‌های محلی ولایت قندوز در شمال افغانستان تایید کرده بودند که گروه طالبان روز یکشنبه(۲۵ عقرب/آبان) به ولسوالی دشت ارچی این ولایت حمله کردند و موفق به تصرف مرکز ولسوالی شدند.

یک هفته قبل نیز جنگجویان وابسته به طالبان به مرکز ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در جنوب این کشور حمله کردند و کنترول این ولسوالی را بدست گرفتند. هرچند مقام‌های وزارت دفاع و داخله افغانستان سقوط این ولسوالی‌ها را رد کرده بودند.

خشونت‌ها در دیگر ولایت‌ها

در همین حال وزارت دفاع افغانستان امروز جمعه ۳۰ عقرب/آبان، ادعا کرده که حملات طالبان را در ولایت‌های زابل و قندهار در جنوب و هرات در غرب این کشور عقب زده‌اند. در نتیجه به گفته این وزارت ده‌ها جنگجوی طالب کشته و زخمی شده‌اند.

قاری یوسف احمدی، از سخنگویان طالبان نیز درگیری جنگجویان این گروه با نظامیان افغان را در ولایت‌های قندهار و هرات تایید و ادعا کرده که در این رویارویی به نظامیان افغان نیز تلفاتی وارد شده است.

این خشونت‌ها در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود تیم‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان امروز در دوحه دیدار کنند. با آنکه حدود دو ماه از آغاز این مذاکرات می‌گذرد اما این مذاکرات نتیجه ملموسی در پی نداشته و منتج به کاهش خشونت‌ها نشده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها