|

مروری بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰/ ۲۹ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

بازگشت به توافق هسته ای عامل ثبات منطقه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه القبس کویت، البیان امارات، الجزیره و الخلیج اونلاین.

بازگشت به توافق هسته ای عامل ثبات منطقه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه القبس کویت، البیان امارات، الجزیره و الخلیج اونلاین.

در این میان الجزیره در گزارشى به صحبتهاى وزیر امور خارجه قطر در رابطه با دیدار امیر قطر با رئیس جمهور امریکا،پرداخته است.

البیان امارات:

امارات اولین منطقه و نوزدهمین کشور جهان در زمینه هوش مصنوعی

براساس گزارش شرکت انگلیسی آکسفورد اینسایت "Oxford Insights" امارات در رتبه نخست کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و در جایگاه نوزدهم جهان در «شاخص آمادگی دولت برای هوش مصنوعی» در سال 2021 قرار گرفت.

این شاخص میزان آمادگی دولت های کشورهای مختلف جهان را برای به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در کار خود در یک سال گذشته رصد می کند.

در شاخص کل، امارات از سوییس، نیوزلند، اتریش و اسپانیا که به ترتیب از رتبه های 22 تا 25 قرار گرفتند، پیشی گرفت.

ایالات متحده آمریکا با امتیاز 88.16 در صدر این شاخص، سنگاپور با امتیاز 82.46 در رده دوم و بریتانیا با امتیاز 81.25 در رتبه سوم قرار گرفتند.

در این گزارش تراز امارات در شاخص عمومی را 71.60 از 100 عنوان کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که دولت امارات پویاترین در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در هدایت و مدیریت نوآوری های هوش مصنوعی در ادارات دولتی است.

القبس کویت:

وزیر خارجه لبنان: وساطت عربی بسیار بهتر از دخالت‌های خارجی برای پایان دادن به اختلافات است

عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان تأکید کرد ملت لبنان ارتشی متحد می‌خواهد و اشغالگری بود که مقاومت را ایجاب کرد و لبنان به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و آنها را اجرا می‌کند و باید به این موضوع با عقلانیت پرداخت و تصمیم‌گیری در این باره نیاز به گفت‌وگو و تفاهم داخلی و خارجی دارد.

او ابراز امیدواری کرد که کشورهای عربی در این باره در کنار لبنان بایستند و افزود اجرای بسیاری از قطع‌نامه‌های بین‌المللی مدت‌ها زمان می‌برد و برخی از آنها هیچ‌گاه هم اجرا نمی‌شود.

وزیر خارجه لبنان درباره روابط کشورش با کشورهای شورای همکاری در پی بحران دیپلماتیک ماه‌های اخیر گفت که بیروت امیدوار به ثمربخش بودن تلاش‌های کویت برای پایان دادن به اختلافات کشورهای عربی است و افزود که وساطت عربی بسیار بهتر از دخالت‌های خارجی برای پایان دادن به اختلافات است.

الخلیج اونلاین:

رزمایش دریایی در بحرین به رهبری آمریکا با مشارکت 60 کشور

بزرگترین رزمایش دریایی در خاورمیانه با مشارکت حدود 50 کشتی از بیش از 60 کشور به رهبری ایالات متحده امریکا در بحرین آغاز شد و تا 17 فوریه ادامه خواهد داشت.

نیروهای نظامی شرکت کننده در این رزمایش به آزمایش سیستم های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در تمرین های مختلف و عملیات های فرضی با هدف تمرین برای عملیات حقیقی در آینده خواهند پرداخت.

در این رزمایش همچنین، تمرین هایی با هدف تقویت توانایی فرماندهی و کنترل و کنترل دریا و عملیات امنیت دریایی و اقدامات ضد مین انجام خواهد شد.

امارات ، مصر، کنیا، عمان، پاکستان و بریتانیا از مهم ترین کشورهای شرکت کننده در این رزمایش هستند.

این رزمایش در آب های منطقه، دریای عمان و خلیج فارس ، اقیانوس هند و دریای سرخ انجام خواهد شد.

الجزیره:

وزیر امور خارجه قطر: بازگشت به توافق هسته ای عامل ثبات منطقه

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر روابط دوحه و واشنگتن را فراتر از دولت ها و اختلاف احزاب دانست و گفت از کانالهای خود با واشنگتن و تهران برای تقریب دیدگاه ها استفاده می کند.

محمد بن عبدالرحمن گفت: در دیدار امیر قطر با رئیس جمهور امریکا موضوع توافق هسته ای ایران بررسی شد.

وزیر امور خارجه قطر اظهار داشت که رایزنی های قطر با ایران و امریکا تنها برای انتقال پیام نیست و تاکید کرد که به نظر قطر بازگشت به توافق هسته ای عامل ثبات منطقه است.

محمد بن عبدالرحمن در ادامه تصریح کرد که قطر از کانالهای ارتباطی خود با واشنگتن و تهران برای تقریب دیدگاه ها استفاده می کند و دستیابی به توافق درخصوص برنامه های هسته ای ایران برایش اهمیت دارد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با تاکید بر اینکه کشورش با بررسی نگرانی همه طرف ها موافق است، اشاره کرد که تهران نسبت به حسن همجواری اهتمام دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها