|

صادق زیباکلام: حجاب اجباری جزو خواسته های انقلاب نبود | آمریکا ستیزی برای حکومت منفعت دارد

دکتر صادق زیباکلام در گفتگو با شبکه دانشگاه تهران پیرامون تعریف جمهوری اسلامی، خواسته های مبارزان با حکومت شاهنشاهی، مسائل مربوط به حجاب اجباری، نفع آمریکا ستیزی برای حکومت و سایر مسائل داغ و روز ایران صحبت کردند.

صادق زیباکلام: حجاب اجباری جزو خواسته های انقلاب نبود | آمریکا ستیزی برای حکومت منفعت دارد
 

در برنامه بی رنگ از شبکه دانشگاه تهران که به طور اختصاصی به حوادث سیاسی و اجتماعی پس از فوت مرحوم مهسا امینی با حضور اساتید و کارشناسان برجسته دانشگاه تهران و کشور می پردازد، دکتر صادق زیباکلام پیرامون ایدئولوژی انقلاب اسلامی، تفاوت ایدئولوژی انقلاب با حکومت پهلوی، منفعت مرگ بر آمریکا و آمریکا ستیزی برای جمهوری اسلامی، اهمیت نهادینه شدن فرهنگ دموکراسی، عملکرد دولت دکتر روحانی و دیگر مسائل داغ پیرامون انقلاب اسلامی و دوره اصلاحات بیان کردند.

 

شما می توانید ویدیوی کامل این برنامه از شبکه دانشگاه تهران که شامل گفتگوی 80 دقیقه ای است را در صفحه گفتگو با دکتر زیباکلام درباره جمهوریت ملاحظه بفرمایید.
 

حجاب اجباری جزو خواسته های ما نبود | امام خمینی در سال 57، 128 مصاحبه کردند یک بار نگفتند مرگ بر آمریکا

دکتر زیباکلام در مورد جمهوریت و اسلامیت موجود در انقلاب 57 گفت: «ظرف دو دهه یا سه دهه قبل از انقلاب من معتقدم یک رنسانس دینی به وجود آماده بود در ایران و یک نگاه جدید به اسلام شده بود که این نگاه توسط افرادی کرواتی و تحصیل کرده ایجاد شده بود. نگاه حوزه علمیه و روحانیت نبود. نگاه دانشگاه تهران بود. برخی از حوزویان مدرن اندیش نیز به این جریان پیوسته بودند. این اسلام جدید و نوگرایانه اسلامی بود که دکوکراتیک و برابری زن و مرد و آزادی بیان در آن دیده می شد. اون اسلام می توانست تمام جمهوریت و اسلامیت را معنی کند. مقصود ما از جمهوری اسلامی برای مایی که داشتیم با حکومت اسلامی می جنگیدیم این نبود که دست قاتل رو باید قطع کرد، مشروب فروشی ها را باید تعطیل کرد، زنان را با سر نیزه چادر سر کرد.... اصلا و ابدا. هیچ کدام از این خواسته ها جزو خواسته های آن اسلام نبود. قرار نبود روحانیون حکومت کنند. نظامی که جایگزین حکومت شاهنشاهی شده بود یک نظام دموکراتیک بود و میخواستیم امیالی که در حکومت شاه برآورده نشده بود در حکومت اسلامی برآورده شود.»

ایشان در مورد شعارها و ایدئولوژی مطرح شده در انقلاب اسلامی افزود: «اما 128 مصاحبه می کنند؛ از مهر تا بهمن. در این 128 مصاحبه یک بار مرگ بر آمریکا و آمریکا ستیزی و استکبار ستیزی مطرح نمی شود. تنها یک بار امام می گویند مگر نمی بینید مردم ایران ناراضی هستند چرا آمریکا از حکومت ایران پشتیبانی می کند. این 128 مصاحبه چاپ شده است. عرضم این هست که آمریکا ستیزی سوار انقلاب شد اما جزو آرمان ها و خواسته های انقلاب نبود. آمریکا ستیزی برای حکومت منفعت داشته. هر وقت هر جا گیر می کنیم میگن آمریکا کرده. آمریکا ستیزی یک ابزار برای ایران است. اگر نباشد شکست ها را گردن چه کسی بریزند؟»

zibakalam2

عملکرد آقای روحانی باعث شد از حمایت خود سر افکنده شوم | روحانی هیچ تلاشی برای خواسته های ما نکرد

ایشان در مورد دوره ریاست جمهوری آقای روحانی عنوان کرد: «ما روی روحانی تبلیغ کردیم و 24 میلیون رای آوردند اما آقای روحانی و حاکمیت بلایی بر سر انتخابات و صندوق رای آوردند که من سرم رو پایین انداختم. از آدمها عذرخواهی می کردم. آقای دکتر حسن روحانی به هیچ یک از آرمان ها و اهداف 24 میلیون اعتنا نکرد. انگار نه انگار که 24 میلیون نفر خواسته هایی داشتند. خیلی از انتظاراتی که از آقای روحانی داشتیم دست آقای روحانی نبود اما هیچ تلاشی هم نکرد. روحانی می توانست بگوید دارم تلاش میکنم به عنوان مثال زندانیان سیاسی و رفع حصر و دانشجویان ستاره دار را پیگیری کردم اما نگفت. این موضوع به من این را نشان می داد که روحانی به فکر مشکلات می بود.»

ایشان در ادامه افزود: «توجه به خواسته های مردم امر مهمی بود. من می توانم سرخوردگی دهه 80 ای ها را بفهمم چون ناامید شدند. مثل آدمی که میخواست دارو بگیرد اما هیچ داروخانه ای دارو نداشت. این بلا سر مردم آمد. هر روزنه امیدی از بین رفت.»

تا دموکراسی نهادینه نشود، امثال حامد اسماعیلیون و شاهزاده رضا پهلوی هم راه به جایی نمی برند

دکتر زیباکلام در مورد جمهوریت و دموکراسی و شرایط موردنیاز برای نهادینه شدن آن گفت: «من به این سن که رسیدم و این همه تجربه سیاسی و اجتماعی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که دموکراسی مثل یک بناست. آجر به آجر یکی یکی باید بچینی روی هم دیگه بره بالا. یک شبه بخوای بسازی میشه مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و اصلاحات که به جایی نمیرسه. من معتقدم الان هم اگر این نظام سقوط کند و یه عده ای مثل حامد اسماعیلیون و شاهزاده رضا پهلوی بیان در پاستور مستقر شوند خیلی بعیده که پیشرفت جدی در زمینه دموکراسی و حقوق بشر صورت بگیرد. اگر می خواهیم در جامعه جای بیفتد که حکومت نظری را بگوید و یک شهروند با آن مخالفت کند، این امر نیاز به نهادینه شدن دارد.»

«ما باید مفاهیم دموکراسی را در جامعه نهادینه کنیم. ممکنه صد سال طول بکشد ولی جا نیفتاده است. اینکه شما می توانید با نظر حکومت مخالفت کنید در جامعه ما جا نیفتاده است. تا جا نیفتاده باشد، فرقی نمی کند حکومت جمهوری اسلامی باشد، پهلوی باشد، سکولار باشد، فرقی نمی کند. به همین دلیل است که معتقدم اگر دوباره انقلاب شود یک سری حرفا و صحبت های قشنگ مثل زن و مرد برابر زده می شود مثل حرف های الان اما تا از نظر فکر و اندیشه و فرهنگ جا نیفتاده باشد من خیلی امید ندارم. وقتی هم این حرف هارو میزنم میریزند سرم که تو مزدوری، سوپاپی، وسط بازی!»

تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران,شبکه اینترنتی دانشگاه تهران,شبکه دانشگاه تهران,دانشگاه تهران,حجاب اجباری, صادق زیباکلام,دانشگاه,دکتر زیباکلام,برانداز,حکومت پهلوی,دموکراسی,جمهوریت,انقلاب اسلامی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها