رئیس دانشگاه تهران:
عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ما است
محمد مقیمی با اشاره به عفت به عنوان یکی از فضائل چهارگانه اخلاق، اظهار کرد: عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ما است. متأسفانه برخی جوانان ما تبعیت قوه شهویه از قوه عاقله را کنار گذاشتهاند.
به گزارش شبکه شرق، سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران گفت: امروزه حتی سازمانها و نظامهای مدیریتی غربی هم به اهمیت موضوع اخلاق پی بردهاند و در مباحث علمی مدیریتی و کتابهای آنها در این حوزه، مباحث اخلاقیات و مسئولیتپذیری اجتماعی جزو اولین مباحث کارآمدی سازمانی مورد توجه آنها است. توجه آنها به اخلاقیات نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام مطرح است؛ چراکه اگر سازمان و نهادی قواعد اخلاقی را رعایت نکند، وجهه مناسبی در افکار عمومی نخواهد داشت و نهایتاً در جلب مشتری موفق نخواهد بود. لذا برای سرلوحه قرار دادن مشتریمداری مجبور هستند به اخلاقیات بپردازند و تصویر مثبتی از خود در محیط ارائه نمایند.
وی با بیان اینکه در آموزههای دینی ما اخلاق بخشی جداییناپذیر از سبک زندگی و الگوهای مدیریتیمان است، تصریح کرد: متأسفانه در عمل با آموزههای دینی مطلوبمان فاصله داریم و اینکه چطور اخلاق را در فعالیتهای روزانه و کاری خود بکار بندیم را کمتر مورد توجه قرار دادهایم.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اساتید بسیجی باید در زمینه اخلاقمداری الگو باشند، خاطرنشان کرد: اولین گام برای اخلاقمداری این است که رفتارهای حکیمانه را در خود تقویت کنیم. مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان توصیه کردند که خودسازی کنیم و اول مبانی معرفتی خود را تقویت کنیم تا در نهایت بتوانیم جهان پیرامونی را تغییر دهیم.
وی خودسازی و تهذیب نفس را لازمه ایجاد بعد اول ابعاد چهارگانه رفتار فضیلتمند دانست و تاکید کرد: آنچه به شدت نیاز داریم تبعیت از عقل و رفتارهای عاقلانه است. آیتالله العظمی جوادی آملی منزلت عقل در هندسه معرفت دینی را بخوبی تبیین نمودهاند و از عقل به عنوان یکی از منابع الهی یاد میکنند. البته چنین عقلی که جزئی از دین است با عقل مادی که خیلی از غربیها برداشت میکنند، کاملاً متفاوت است. عقل یک منشأ الهی دارد و به شرطی که تهذیب نفس در آن صورت گرفته باشد تبدیل به حکمت میشود.
مقیمی با اشاره به عفت به عنوان یکی از فضائل چهارگانه اخلاق، اظهار کرد: عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ما است. متأسفانه برخی جوانان ما تبعیت قوه شهویه از قوه عاقله را کنار گذاشته و یا به زعم خودشان این رفتارها را با استدلالهای عقلی مادی توجیه میکنند که این ناشی از آن است که قوه عاقلهای که میتواند مبنا قرار گیرد، خوب مهذب نشده است و مبتنی بر فرزانگی نیست.
رئیس دانشگاه تهران همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان در زمینه عدالت اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که خیلی بد است وقتی در آخرت حاضر میشویم، یک فرد کافر بخاطر اینکه عدالت را دربارهاش رعایت نکرده باشیم، از ما طلبکار شود. عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای خودش. اگر در رفتارهایمان حق کسی را ضایع کنیم، یکی از اصلیترین ارکان اخلاق حسنه را نادیده گرفتهایم و خیلی از بحثهای اخلاقی بر فنا خواهد بود. لذا برای کاربست این فضائل اخلاقی در مرحله اول باید نسبت به شاخصسازی رفتاری و تبیین مصداقهای در محیط زندگی شخصی و سازمانی اقدام نمائیم و در مرحله بعدی توجه داشته باشیم که عناصر چهارگانه اخلاق را به صورت همهجانبه و متوازن تجلی ببخشیم.