|

جوابیه شرکت عمران گلبهار در مورد گزارش «شبکه شرق»

«شرکت عمران گلبهار» جوابیه‌ای در مورد یکی از گزارش‌های «شبکه شرق» ارسال کرده‌است.

جوابیه شرکت عمران گلبهار در مورد گزارش «شبکه شرق»

«شبکه شرق» بیست‌و‌یکم خرداد گزارشی با عنوان «آیا منابع آبی مشهد آلوده به بقایای اجساد «شهر جدید گلبهار» می‌شود؟ /چندرغاز آب و بیماری‌های ناشناخته» منتشر کرد. در این گزارش تبعات محیط‌زیستی تاسیس آرامستان در نزدیکی شهر جدید گلبهار بررسی شد و فعالان محیط‌زیستی و یک عضو شورای شهر که با «شبکه شرق» گفت‌و‌گو کردند، توضیح دادند این اقدام تبعات جدی برای مردم این منطقه خواهد داشت. در ادامه شرکت عمران گلبهار به این گزارش واکنش نشان داده و جوابیه‌ای برای «شبکه شرق» ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید. 

 

«باسلام واحترام؛

در خصوص مکان‌یابی آرامستان در شهر جدید گلبهار که به تصویب کارگروه امور زیربنایی استان و شورای برنامه‌ریزی استان رسیده است و همچنین با توجه به اینکه محدوده غرب مشهد به لحاظ قرار‌گیری منابع آبی به صورت کلی دارای محدودیت‌هایی جهت استقرار صنایع و سایر کاربری‌ها می‌باشد و نیز ضرورت تعیین تکلیف آرامستان شهر گلبهار به عنوان حداقل زیرساخت مورد نیاز در خصوص ا‌جرایی شدن درخواست‌های مردمی و ممانعت از تشدید تبعات اجتماعی خلاصه گزارش روند تصویب مکان‌یابی آرامستان به شرح ذیل به حضور ارسال می‌گردد.

با عنایت به جانمایی  ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید گلبهار که سبب استقرار جمعیت بیش از پیش و به صورت دفعتا  در این شهر گردیده بود، ضرورت مکان‌یابی آرامستان شهر به عنوان خدمات زیرساختی در دستور کاراین شرکت در سال ۸۹ قرار گرفت. 

با انعقاد قرارداد با شرکت مشاور موضوع مکانیابی آرامستان مورد بررسی قرار گرفت . مشاور در ۴ پهنه شمالی – جنوبی – شرقی و غربی گزینه‌هایی را بررسی که قسمت شمالی به دلیل واقع شدن در  پهنه باغات و اراضی کشاورزی و سکونتگاه‌های روستایی و بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و قسمت جنوبی به دلیل شیب زیاد ارتفاعات بینالود و ظرفیت‌های مهم گردشگری مناسب تشخیص داده نشده و برای دوقسمت شرقی و غربی، مزایاومعایب هر پهنه را در جدول AHP و SWOT تحلیل و ارائه و نهایتا پس از چندین جلسه کمیته فنی کارشناسی و بازدید‌های صورت گرفته در معیت فرمانداری وقت و نمایندگان مختلف از دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره راه و شهرسازی ، استانداری و جهاد کشاورزی و ... ، با حضور مدیران وقت شهرستان موضوع به تصویب کارگروه امور زیربنایی رسیده  و نیز مصوبه شورای برنامه ریزی استان در این خصوص اخذ گردید .

 در پی این موضوع  با توجه به پیگیری فرمانداری شهرستان چناران و شرکت عمران ،  از اداره کل راه و شهرسازی جهت طرح مجدد موضوع در کمیته فنی و کارگروه مربوطه استعلام به عمل آمد که پس از اخذ نظرکمیته فنی مبنی بر تاکید بر گزینه غربی،  مصوبه قبلی جهت اخذ تاییدیه به کارگروه امور زیربنایی استان ارجاع گردید که در جلسه مربوطه کلیه اعضا به بازدید از محلهای پیشنهادی به اجماع رسیدند .

اعضای کارگروه ( فرماندار وقت شهرستان ، معاونت امور عمرانی استانداری وقت ، مدیران و نمایندگان ادارات ذیربط عضو کارگروه   پس ازبازدید ،  مجددا گزینه پیشنهادی در پهنه غربی به دلایلی نظیر شیب مناسب زمین ،  تناسب با جهت باد غالب ، وجود عمق مناسب آبهای زیر زمینی در محدوده و........  مجددا محل مورد نظر مورد تایید قرار گرفت ( مصوبه کارگروه مورخ ۹۶/۵/۲۹)

 (مصوبه شورای برنامه ریزی استان در تاریخ ۹۶/۷/۱۲)با توجه به مطرح شدن  موضوع در مجمع عمومی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و اخذ تائیدیه و موافقت مقام عالی وزارت وقت بر ضرورت تملک اراضی آرامستان ،  شرکت عمران شهر جدید گلبهار تملک فاز اول از اراضی به مساحت ۱۱ هکتار درسال ۱۳۹۷ با اجرایی کردن لایحه تملک به انجام رسانید و زمین مذکور طی صورتجلسه ای تحویل شهرداری وقت شد.

لذا با توجه به تصویب دونوبت جانمایی آرامستان در پهنه غربی در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان و ابلاغ آن (مکان فعلی) ، در مورخ ۹۷/۸/۵ صورتجلسه تحویل اراضی آرامستان به شهرداری انجام و جهت تسریع در بهره برداری از آرامستان با توجه به عدم وجود بودجه لازم در شهرداری قسمتی از این اراضی آماده سازی و غسالخانه نیز طبق نقشه های مصوب سازمان فردوس‌ها توسط شرکت عمران احداث گردید.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها